چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۴ - ۱۰ دی ۱۴۰۱

زهرا فرود : همیشه برای مصورسازی برخی مسائل و روایات در قالب تولیدات تلویزیونی نیاز به محصور کردن آنها در کالبد آثار نمایشی نیست، چه بسا گاهی بیان دغدغه‌ها، واقعیت ها، ترسیم و روایت مسائل مختلف در قالب مستند، برنامه های ترکیبی، گفتگومحور وحتی "داکیو درام" یاهمان ترکیب مستند و درام بتواند با سرعت بیشتری مخاطب را نسبت به موضوع و یا شناخت برخی افراد بهتر تفهیم نماید.

بچه زرنگ‌های حاج قاسم سلیمانی به شبکه دو می‌آیند/
البته به جز ژانرهای مختلف نمایشی شاید بهترین سبک برای تولید یک برنامه تلویزیونی به جهت آشنا نمودن مخاطب با برخی افراد ، شخصیت ها و یا نوع عملکرد آنها، سبک "داکیودرام" یاهمان ترکیب مستند و درام باشد. در واقع روند رو به بهبود سینمای مستند، منجر به بروز ژانرهای متفاوتی در این گونه سینمایی شده که در این میان سبکی همچون « داکیودرام» شکل گرفت و با شکستن مرزهای ژانری خودنمایی کرد و توانست با بهره گیری از روایت واقعی و داستان وار بر اهمیت اجتماعی یک مسئله متمرکز شود و نیز مسئله ای را به شیوه دراماتیک مورد کنکاش قرار دهد؛ به عنوان مثال شبکه دو همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ویژه برنامه ای را در قالب داکیودرام (ترکیب مستندو درام) با عنوان "بچه زرنگ" به تهیه کنندگی "رشید حاجتمند" تولید کرده که با بهره گیری از سبک درام و مستند می کوشدتابا نگاهی متفاوت به برخی شهدای مدافع حرم به عنوان الگویی از تبار این شهدا ،به معرفی و نوع عملکردهای آنها برای به دل جنگ زدن علیه تکفیری ها بپردازد. در این راستا "رشید حاجتمند "تهیه کننده این مجموعه که معتقد است ، داکیودرام می تواند سبک خوبی برای روایت برخی ماجراها ومسائل باشد می گويد:"بچه زرنگ" با شکستن مرزهای ژانری چشم اندازی متفاوت به عملکرد ۹شهیدمدافع حرم درمسیر ورود به خاک سوریه خواهد پرداخت.

بچه زرنگ‌های حاج قاسم سلیمانی به شبکه دو می‌آیند/

"رشید حاجتمند" تهیه کننده "بچه زرنگ "به خبرنگار دیباچه گفت : این مجموعه در قالب مستندی ترکیب شده با سبک درام که از سبک های سینمای مستند به شمار می رود ، سعی دارد عملکرد و نحوه اعزام برخی از شهدای مدافع حرم به سوریه، در راستای دفاع از حریم آل الله را به تصویر بکشد.

وی افزود : در این ویژه برنامه که در قالب ۸ قسمت تولید شده، مخاطب با صحنه هایی از عملکرد این چند جوان مدافع حرم که همگی از اهالی خراسان رضوی هستند مواجه خواهد شد؛ همچنین ورود آنها به خاک سوریه ،خود ماجراهایی را به دنبال دارد که بر جذابیت "بچه زرنگ" می افزاید .به طور کل یکی از موضوعاتی که در این « داکیودرام » مورد بررسی قرار خواهد گرفت، ماجرای عزیمت این شهدا به کشورهای عراق و افغانستان و معرفی خود به عنوان شهروند عراقی و افغانستانی به جهت دریافت گذرنامه برای اعزام به سوریه به عنوان مدافعان حرم بوده ،چرا که آن ها برای رفتن به سوریه پیش تر درکشور از سوی سپاه و سایر ارگان های مربوطه اقدام کرده بودند اما به دلیل ممانعت از رفتنشان در نهایت به این نتیجه می رسند که چاره ای جز جازدن خود به جای شهروند عراقی و افغانستانی ندارند.

" حاجتمند "در پاسخ به این سوال که تولید "بچه زرنگ" چقدر متکی به سبک داکیودرام بوده اظهار داشت : از آنجا که این سبک، ترکیبی از مستند و درام است، سبب شد داستانِ در نظر گرفته شده در این اثر تولیدی، به صورت خطی روایت شود و شخصیت ها آنچنان دراماتیزه نشوند و تعلیق بیش از حد، در کار به وجود نیاید؛ ضمن اینکه وجود قالب دراماتیک در" بچه زرنگ" می‌تواند در جذب مخاطب تاثیر بسزایی داشته باشد، به همین دلیل برای تولید آن به این نتیجه رسیدیم که سبک داکیودرام بهترین سبک است. ناگفته نماند که پتانسیل این ژانر به گونه ای است که حتی می‌توان به واسطه آن آثاری را برای اکران بر روی پرده سینماها تولید نمود.

بچه زرنگ‌های حاج قاسم سلیمانی به شبکه دو می‌آیند/

این تهیه‌کننده ادامه داد :عنوان برنامه بر اساس گفته‌هایی از شهید حاج قاسم سلیمانی پیرامون این ۹ شهید مدافع حرم انتخاب شد  و از آنجا که این شهید بزرگوار آنها را بدلیل نوع ورودشان به سوریه بچه زرنگ نامیده بود تصمیم بر آن شد تا همین عنوان "بچه زرنگ " بر روی کار گذاشته شود .همچنین لازم بذکر است این چند مدافع حرم که در" بچه زرنگ" به آنها پرداخته می شود، افرادی بودند که سپاه و سایرارگانهای رسمی و دولتی اجازه اعزامشان به سوریه را صادر نکرده بودند و این ۹مدافع حرم به ناچار خود، راه مبارزه و جهاد شان را پیدا کردند و راهی خاک سوریه و دفاع از حریم آل الله شدند .

حاجتمند گفت : معتقدم تولید بچه زرنگ با خواست و عنایت این شهدای مدافع حرم به مرحله تولید رسید و این مرحله را پشت سر گذاشت؛ البته یکی از مهمترین دغدغه‌های ما در ساخت "بچه زرنگ" پیدا کردن چهره نزدیک به این شهدا بود که خوشبختانه در چهار قسمت از این مجموعه توانستیم چهار برادر از این شهدای مدافع حرم را در نقش برادران مدافع شان مقابل دوربین بیاوریم و قطعاً این عملکرد باعث شد تا بهتر بتوانیم کار تولید را به سرانجام برسانیم. به هر حال این چهار نفر به دلیل ارتباط نزدیک با شهدا بهتر از هر بازیگر دیگری توانستند در کالبد شخصیت برادران خود ظاهر شوند و این نقش ها را در درجه اول برای خود و سپس برای مخاطب باورپذیر نمایند. و امیدوارم این اثر به نوبه خود مسیر تازه ای برای تولیدات نمایشی پیرامون مدافعان حرم و شهدای این عرصه باشد.
تهیه کنده" بچه زرنگ" در ارتباط با تیتراژ ابتدایی این مجموعه بیان کرد: برای تیتراژ ابتدایی "بچه زرنگ" سراغ صوت حاج قاسم سلیمانی رفتیم که گفته اند زرنگ آن کسی نیست که دنبال جمع کردن مال و کارهای مادی و دنیوی است، بلکه زرنگ آن کسی است که با وجود راه ندادنشان به سوریه خودشان راه پیدا کرده و در این خاک پس از جهاد به شهادت رسیدند. همچنین لازم بذکر است علاوه بر اینکه در چهار قسمت از این مجموعه، برادران شهدا نقش برادر شهیدشان را ایفا کردند،در دوقسمت از" بچه زرنگ "پدر و مادر شهدا نیز درنقش خودشان مقابل دوربین آمدند.همچنین در این مجموعه که با همکاری کارگردانانی چون "محمدمهدی خالقی"،"حسين امانی"، "داوود مرادیان"و"جواد علیزاده" به تولید رسیده زندگی و عملکرد شهیدان "مصطفی عارفی"، "مرتضی عطایی"، "حسن قاسمی دانا "، "حسين محرابی"، "علی اکبر زوار"، "مصطفی و مجتبی بختی"، "محمدجاودانی" و"محمدرضا سنجرانی "مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بچه زرنگ‌های حاج قاسم سلیمانی به شبکه دو می‌آیند/

گفتنی است این مجموعه ۸ قسمتی که فیلمنامه آن به قلم "عباس هادیان " به نگارش درامده از شنبه ۱۰دی هرشب ساعت ۲۱:۱۵ پخش می شود و بازپخش آن روز بعد ساعات 00:50 بامداد، 9:45 صبح و 16:15روی آنتن شبکه دو می رود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳