معصومه شسمینی غیاثوند: هنر اسلامی در طول سالهای اخیر با تغییر و تحول همراه بوده است، هنرمندان کشور در طول ۴۰ سال اخیر به خلق آثار هنری پرداختهاند که عمده این هنرها با مفاهیم دینی و اسلامی همراه بوده است، در سالهای اخیر بیشتر شاهد استفاده از هنر اسلامی در هنرهای کاربردی و معماری مساجد بودهایم و در هنرهای غیرکاربردی مثل نگارگری و خوشنویسی نیز هنرمندان بسیاری در کشور مشغول فعالیت هستند که برای حمایت از آثارشان و رونق اقتصاد هنر، نیاز به حمایت دولت دارند.
محمدعلی رجبی، رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر در گفتگو با دیباچه درخصوص جایگاه هنر اسلامی معاصر میگوید: هنر اسلامی معاصر یک معنای عام دارد اول اینکه هر اثر هنری محتوی دینی و اسلامی داشته باشد دوم اینکه بر پایه موازینی باشد که در هنرهای اسلامی ما شناخته میشود ؛ مهمترین آن تجلیل از درگاه الهی با استفاده از نمایش کثرت در وحدت است، یعنی به گونهای باشد که جزء و کل به یک شکل باشد. هنر اسلامی در دوران معاصر در آثار هنرهای دینی دیده میشود و در فضای معماری و آرایهها و تزئینات معماری بیشتر در مساجد مشاهده میکنیم. یک صورت دیگر از هنر اسلامی در آثار هنرمندانی است که با معانی دینی شکل گرفته است مثل آثار هنرمندان انقلاب با موضوعات مقدس و آثاری که روی افراد تاثیرات معنوی میگذارد.
رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر افزود : دسته دیگر هنر اسلامی را در آثار نگارگری مشاهده میکنیم که پشتوانهای از فرهنگ ایرانی خودمان را دارد، مجموعه این آثار در هنر اسلامی امروز وجود دارد، اما هنر اسلامی در حال تحول است. ما یک صورت کامل و جامع مثل هنر گذشته را نداریم و بیشتر آن در طول ۴۰ سال اخیر شروع شده است. هنرمندان ما تجریه کسب میکنند تا به جایی برسد که جامع و قابل قبول باشد.
« رجبی » در خصوص جایگاه هنر نگارگری در کشور گفت : هنر نگارگری معاصر تحولات زیادی داشته است، اما نوع بیان و نوع نگاه آن با گذشته فرق نکرده است. در حال حاضر هنرمندان دوست دارند که حرف و ایده خودشان را بزنند و این ایده مبتی بر فرهنگ عرفانی، حماسی و دینی ما است. خارج از این مفاهیم کم پیدا میشود که هنرمندان روی موضوع دیگری کار کنند، هنرمندان بیشتر روی محتوی کار میکنند. همه رشتهها غیر از هنرهای کاربردی مثل معماری در جایی که هنر غیرکاربردی مثل هنرهای موسیقی، نقاشی و خوشنویسی است هنرمندان سعی میکنند که ترکیب با معنایی را ایجاد کنند و این ویژگی هنر امروز ما است.
عضو پیوسته فرهنگستان هنر در خصوص حمایت مسئولان از اقتصاد هنر گفت : مسئولان کشور، هنر را تایید و تشویق میکنند، اما مشکل این است که عادت کردیم دولتها باید آثار هنر را خریداری کنند، اما بخشی از آثار را موزههای دولتی خرید میکنند، در حالی که بسیاری از موسسات فرهنگی هستند که میتوانند آثار هنری را خرید و از هنرمندان حمایت کنند. حمایت دولت در کشور ما بیشتر حمایت معنوی تا مالی بوده است. فرهنگستان هنر نیز آثار و کتابهایی را به چاپ رسانده است، اما به لحاظ مادی نباید انتظار داشت که دولت آثار هنری را خریداری کند، اما از دولت انتظار داریم که شرایطی را فراهم کند که آثار هنری توسط سرمایهگذاران خریداری شود.
« رجبی » ادامه داد : به عنوان نمونه شهرداریها پروژههایی را سرمایهگذاریی میکنند، وقتی ساختمانی با سرمایه هَنگفتی در شهر ساخته میشود درصدی از این سرمایه را هم برای خرید آثار هنری اختصاص دهند، این باعث میشود که فرهنگ و هنر در جامعه عام شود و در دسترس همه قرار بگیرد. اگر از دولت توقع داشته شود که آثار هنری را بخرد و اینکه همه موزهها پُر شود کار درستی نیست. هنر باید در گردش باشد، سرمایهگذاران خرید و فروش کنند و دولت نقش حمایتی داشته باشد.
رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر با اشاره به هزینههای ابزار هنری در جامعه، گفت: ابزار هنری مثل رنگ گران شده است و هنرمندان نیاز به حمایت دارد. دولت باید قیمت ابزار و تجهیزات هنری را پایین بیاورد اگر هزینههای خرید تجهیزات هنرمندان کاهش پیدا کند تولید آثار هنری افزایش پیدا میکند. یکی دیگر از تشویقهای دولت برگزاری نمایشگاه برای چاپ آثار هنرمندان و کمک به اقتصاد هنر است و اگر سرمایهگذاران حمایت از خرید آثار هنرمندان جامعه کنند اقتصاد هنر در جامعه پایدار خواهد ماند.