دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳  |  Monday, 04 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۵ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۱
مرتضی رزاق کریمی، تهیه کننده مجموعه تلویزیونی « بی نشان» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

به گزارش دیباچه ، مرتضی رزاق کریمی از تهیه کنندگان مطرح سینما و تلویزیون است که آثار قابل توجهی را در بخش های مستند، داستانی ، فیلم سینمایی ، سریال و ... در کارنامه کاری خود دارد. رزاق کریمی از اوایل سال ۱۳۷۰ با سازمان صداوسیما همکاری داشته و مجموعه های مختلفی را تهیه کرده است ، مجموعه کودکان سرزمین ایران شبکه دو ، خانواده در ایران شبکه یک ، مستند سینمایی یاد و یادگار برای برون مرزی صداوسیما ، ساخت چند تله فیلم برای سیما فیلم و مجموعه های مستند« خاطراتی برای تمام فصول » که جوایز جشنواره های فجر ، سینما حقیقت و جشنواره های بین المللی را از آن خود کرد، او همچنین جوایز شهید آوینی را هم در کارنامه خود دارد و مستدهایی مثل« غذاهای آئینی » « بیابان زدایی » را برای شبکه های یک و چهار تلویزیون تولید کرده است، همچنین فیلم های سینمایی « این زن حرف نمی زند»، «چه کسی امیر را کشت» ،« حس پنهان» و نیز تولیدات مشترک بین المللی از چمله آثار  این تهیه کننده پرتلاش عرصه سینما و تلویزیون است .

سریال « بی نشان » صدای ملت است
مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده مجموعه تلویزیونی « بی نشان » در گپ و گفتی صمیمی با خبرنگار دیباچه در خصوص این مجموعه تلویزیونی شبکه سه سیما و نیز در رابطه با فعالیت های هنری و کاری خود نکاتی را مطرح کرده است که می خوانید : 
تهیه کننده سریال « بی نشان » گفت : سوژه این سریال از سال ها پیش بین اخوی اینجانب مصطفی رزاق کریمی و من مطرح بود ، برادرم که قبلا " کاری در خصوص جانبازان دفاع مقدس تولید کرده بود و علاقه داشت که برروی موضوع یک جانباز دوران دفاع مقدس که حالا پس از آن دوران به کارهای اجتماعی، فرهنگی مشغول شده و وفادار به آرمان های انقلاب و اسلام هست و در حال حاضر خود یک کنشگر فعال اجتماعی است بپردازد و از طرفی هم در نظر داشتیم که جایگاه اجتماعی و خانوادگی این جانباز را مورد کنکاش قرار دهیم ، همین ایده موجب شد که ما بدنبال تولید این سریال برویم و لذا همین موضوع را سه سال پیش با نویسنده های مختلف مطرح کردیم و بالاخره طرح اولیه آماده شد و خوشبختانه برای تولید مجموعه ای با نام « بی نشان » کار را آغاز کردیم .
او در رابطه با قسمت های این سریال در فصل اول گفت: ما برای ۳۰ قسمت کار طراحی تولید این سریال را انجام داده بودیم اما در حین نگارش فیلمنامه وتعداد شخصیت ها و بازیگران این سریال و جذابیت موضوع عملا" ما به ۳۳ قسمت رسیدیم ؛ با توجه به مرحله تدوین  و زمان بندی و برنامه ریزی در نهایت ۳۴ قسمت در فصل اول پخش خواهد شد که الان بیش از ۲۰ قسمت آن پخش شده است و انشالله ۱۳ قسمت آن ادامه خواهد داشت ودر مورد فصل دوم هم آمادگی کامل داریم با توجه به اینکه سوژه ها آماده هست و در صورت استقبال مردم و موافقت مدیران رسانه ملی انشااله فصل دوم سریال « بی نشان» هم تولید خواهد شد.

این تهیه کننده با تاکید براینکه این سریال حول محور اتفاقاتی است که در حال حاضر یکی از دغدغه های جامعه ما هست افزود: قصه این سریال به نوعی مطالبه مردم است و این انتظار از رسانه ملی هست که موضوعات این چنینی را مطرح کند و خوشبختانه صداوسیما در این خصوص همکاری و مشارکت خوبی داشت و بخصوص شبکه سه سیما با شفافیت و جسارت در این قضیه وارد شد و ماه ها تلاش کردیم و جلساتی که با نویسندگان برای فیلمنامه داشتیم سعی کردیم که قصه سریال با واقعیت ها تناسب داشته باشد، حتی جلساتی با سردبیران نشریات مطرح کشور داشتیم با افراد باسابقه درخشان و همچنین با مسئولان قوه قضائیه و اطلاعات خوبی کسب کردیم تا صرفا" فقط یک داستان سرایی محض نداشته باشیم، درام در جای خودش مهم هست اما انطباق با واقعیت ها در کار می تواند موثر باشد، البته شخص یا شرکت و یا موسسه خاصی را در مخاطب موضوع فساد قرار ندادیم ولی مصادیقی از پرونده‌ های واقعی در این سریال نشان داده می شود.

سریال « بی نشان » صدای ملت است
رزاق کریمی با اشاره به وسواسی که کارگردان در رابطه با میزانسن ها و دکوپاژ ها داشت گفت : من فکر می کنم برخی از بازیگران این سریال یکی از بهترین بازی خود را طی این چندسال اخیر در این سریال انجام داده اند و بازیکنان و چهره های جدیدی هم داشتیم که بزودی به سینمای ایران معرفی و خواهند درخشید .
تهیه کننده سریال « بی نشان » در پاسخ به این سوال که آیا شما قصد افشاگری داشتید و یا فشارخاصی برای تولید برخی از قسمت های این سریال بوده یا نه اظهار داشت : این سریال گزارش و یا خبر نیست و ما هم قصد افشاگری از پرونده خاصی را هم نداریم، ولی موضوعات مورد مطرح در جامعه ما هست در واقع سریال « بی نشان » صدای ملت است .
وی افزود: در طول کار مشاوره هایی از سوی سازمان صداوسیما به ما داده شد که برای ارتقای کیفی کار خیلی مفید بود و فشار خاصی هم برروی ما نبوده ، اما به هر حال یک چارچوب های مشخص و محدودیت هایی که بطور طبیعی وجود دارد برای ما هم بود و هر چیزی نمی تواند برروی آنتن صداوسیما برود؛ در بعضی موارد مجبور به اصلاح برخی سکانس ها شدیم که الان فکر می کنم که آسیبی به کار نزده ودر نتیجه رضایت نسبی از کار داریم ولی مهم برای ما رضایت مخاطب است چراکه ما این سریال را برای مخاطب تولید کردیم و احترام به مخاطب یکی از اولویت های اول ماست.
این تهیه کننده سیما همچنبن در رابطه با میزان بودجه هزینه شده برای این سریال گفت: بودجه ما طبق بودجه های متعارف تولید سریال های الف بوده که در سیما فیلم مصوب شده و ما هیچ حمایت ویژه ای را خارج ازصداوسیما نداشتیم، تمام بودجه کار توسط سیما فیلم تامین شده ولی می توانم این ادعا را داشته باشم که در انتخاب عوامل ، جای کار، دقت های که انجام شد از عوامل فنی مثل فیلمبردار ، صدابردار از نظر کیفی کم نظیر بودند ، طراحی صحنه ، چهره پردازی، بخش های هنری و همچنین تعدد بازیگران و تنوع آنها، لوکیشبن ها که بیشتر لوکیشن های شهری داخل تهران بوده ، ما بالاترین کیفیت ممکن را با این بودجه ای که در اختیار داشتیم سعی کردیم که بدست بیاوریم و باید اذعان کنم نه تنها تمام بودجه اختصاصی را هزینه کردیم بلکه بیشتر از آن بودجه هم را صرف تولید این سریال کردیم چراکه خودم دوست داشتم که دوباره با یک کار فاخر و برند به تلویزیون بازگردم.
وی درادامه در مورد نحوه انطباق پرونده های واقعی با قصه این سریال بیان داشت: نمی توانم به صراحت بگویم که یک به یک داستان سریال از روی پرونده های واقعی شکل گرفته ولی پرونده های متعددی بوده که مورد مطالعه قرار گرفته و نویسنده ها براساس برداشتی که از شرایط اقتصادی موجود و مفاسدی که هست قصه را نوشتند و مجموعا" قصه ما یک به یک با پرونده های واقعی انطباق ندارد، ولی ممکن است بر حسب اتفاق شخصیت ها و موضوعاتی که در این سریال مطرح می شود بخش هایی از پرونده های اشخاص و افرادی که هستند را به ذهن مخاطب در واقع القا کند.
رزاق کریمی گفت: ما قصد داریم که فصل دوم سریال « بی نشان » را تولید کنیم یعنی آنقدر سوژه هست ، در همین موضوع ،متاسفانه شرایطی امروز در کشور هست که سوژه هایی را می توانیم بدست بیاوریم که همچنان جای کار دارد ما آمادگی کامل داریم، حتی ایده اول هم در اختیار داریم و این موارد را هم به دوستان در رسانه ملی گفتیم ، اگر استقبال لازم بشود من فکر می کنم فصل دوم سریال « بی نشان » موفق تر و جذاب تر از فصل اول شود چراکه مطالبات و انتظارات مردم برای دیده شدن در قامت یک سریال جای کار زیادی دارد .

این تهیه کننده در رابطه با نحوه پایان قصه فصل اول این سریال اظهار داشت : پایان بندی خوب و مناسب نه لزوما" پایان بندی خوشحال کننده، ولی معتقدم که قصه ای که ناتمام بماند موفق نیست مخصوصا" در سریال های تلویزیونی و طبیعتا" در سریال ما هم انتظاراتی برای مخاطب ایجاد شده که باید پاسخ داده شود و نویسنده ها و کارگردان محترم به این موضوع توجه داشتند و در حین تولید هم بحث های زیادی برای پایان بندی فصل اول سریال  شد و اینجا باید بگویم که این سریال پایان مناسبی خواهد داشت ، هرچند که ممکن است انتظارات برخی از مخاطبان با یک پایان بندی برآورده نشود و همه مخاطبان راضی نباشند ولی به لحاظ دراماتیک و قصه ای که شروع شده به نتایجی خواهد رسید که من فکر می کنم مخاطب راضی خواهد بود.
مرتضی رزاق کریمی در پایان این گفت وگو اظهار داشت : بنظر من تولید و پخش سریال هایی از این دست توسط گروه های مختلف حتما" می تواند نتایج مثبتی داشته باشد ، اولا" مردم و مخاطبین وقتی موضوعات واقعی و ملموس را در رسانه ملی ملاحظه بکنند اعتمادشان به رسانه ملی بیشتر خواهد شد ودرست در نقطه مقابل این موضوعات قصه هایی که خلاف واقعی جامعه هست مردم را  از رسانه ملی دور خواهد کرد و نکته مهمی که در این شرایط وجود دارد بنظر من اعمال مدیریت کیفی هست. در انتخاب موضوع باید یک مقدار چارچوب ها بازتر باشد تا نویسنده ، کارگردان و تهیه کننده بتوانند با فراغ بال بیشتری به موضوع بپردازند ، بنابراین توصیه من این هست که این نوع سریال ها حتما" بیشتر ساخته شود و اجازه داده شود بشرط حفظ کیفیت و جذابیت کار این نوع آثار در اولویت اول تولید قرار گیرند.


گفتگو از : رسول شمالی ورزنده

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
عضو تیم ملی بسکتبال در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

جای خالی تیم‌های بزرگ در لیگ قابل لمس است/ با حضور بازیکن‌های خارجی، کیفیت بیشتر می‌شود

۱۷:۴۱  -  ۱۳ آبان ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فرصت خوبی برای جوانگرایی بود / توان برد فیلیپین را داشتیم

۱۶:۰۳  -  ۰۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

زوجین باید خط قرمز‌های زندگیشان را تعریف کنند و در آن چارچوب وارد نشوند!

۱۷:۳۲  -  ۰۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با " پژمان بازغی " و آرزویی که همچنان در ۵۰ سالگی به دنبالش است

تلویزیون هنوز بزرگترین و قوی‌ترین پلتفرم نمایشی کشور است/ سعی داریم از تبدیل شدن کودکان فعال در سینما به کودکان کار جلوگیری کنیم!

۱۷:۰۶  -  ۰۸ آبان ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

سینمای دفاع مقدس یک سینمای الگو و تاریخ‌ساز است/ در حوزه سینمای دفاع مقدس، کم کاری کرده‌ایم

۱۳:۰۱  -  ۰۵ آبان ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران

وقتی مدیریتی را در حوزه آموزش و پرورش به فرد می‌سپاریم، آن مدیر باید بداند که تکالیف و رسالت‌های او چیست!

۲۰:۵۶  -  ۲۹ مهر ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار