چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Wednesday, 17 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۹۸
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۰ - ۳۰ تير ۱۴۰۱

سمیه سادات موسوی : قطع درختان اتفاق غریبی نیست، که از دیرباز در مناطق سرسبز کشورمان اتفاق می افتد، حادثه که عده ای سودجو را مسرور و حافظان طبیعت را متاسف می‌کند.جنگل ها اکوسیستم پیچیده ای هستند که به هر صورت در این سیاره نقش مهمی را ایفا می‌کنند و زمانی که تخریب می‌شوند؛حوادث زنجیره ای هم چون ( از دست دادن گونه های گیاهی و جانوری، مشکلات در چرخه آب، افزایش سیل، گرم شدن زمین، افزایش گازهای گلخانه ای و فرسایش خاک و..) در سطح محلی و جهانی اتفاق می افتد. مرور یک حدیث نبوی که پیامبر فرمودند : «شکستن شاخه ای از درختان در نزد من مانند شکستن بال فرشتگان است» ما را به سادگی متوجه موضوع مهم حفاظت از درختان می‌نماید. چندی پیش خبرگزاری ای در استان مازندران با انتشار ویدئو و متنی، قطع درختان جوان در جنگل های رامسر را اعلام کرد که ده ها درخت جوان در منطقه اشکته چال رامسر در بازه های زمانی متفاوت با تبر قطع شده اند که در پی آن روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی مازندران با دادن بیانیه ای صحت و سقم این موضوع را تایید کردند. دغدغه این موضوع مهم، خبرنگار دیباچه را بر آن داشت که با سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان مازندران به گفتگو بنشیند.

تعداد بازدید : 0

مسعود ملکی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت:با توجه به اظهار نظر رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان رامسر، کلیه عوامل متخلف شناسایی و در عین حمل و انتقال درخت با خودرو شخصی دستگیر شده و خودرو آن‌ها به پارکینگ انتقال داده شد تا اقدامات قضایی انجام شود.
مسعود ملکی اظهار داشت:جنس درخت از گونه افرا که‌در رقابت نوری از درختان مجاور خشک شده بود. به طور کل چوبی که منشاء جنگل داشته باشد، از نگاه ما قاچاق است و یگان حفاظت از منابع طبیعی با متخلفین در این حوزه برخورد می‌کند. با توجه به وسعت جنگل‌ها و کمبود نیرو‌های حفاظتی، حفاظت از این جنگل‌ها در اولویت منابع طبیعی و مراقبت از این جنگل‌ها قطعا بدون مشارکت مردم منطقه و دستگاه‌ها میسر نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی جزو اموال عمومی است و منحصر به فرد یا دستگاه خاصی نیست بیان کرد: این میراث ماندگار، متعلق به همه نسل‌ها است و همه باید برای ماندگاری آن تلاش کنیم و یاد بگیریم که تحت هیچ شرایطی دست به تخریب طبیعت و جنگل نزنیم و وظیفه حفاظتی خود را از این منابع فراموش نکنیم که مجموعه منابع طبیعی به طور تمام و کمال این کار را انجام داده و خواهند داد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران در ادامه با تشکر از حافظان طبیعت، اظهار داشت:کد امداد جنگل و مرتع با شماره تماس ۰۴، ۱۵ و ۱۳۹ به صورت شبانه روزی و رایگان آماده دریافت گزارشات مردمی مبنی بر تخریب، تصرف اراضی ملی، آتش سوزی جنگل ها، قاچاق چوب بوده است.
وی تصریح کرد:حضور مستمر و موثر در عرصه می‌تواند در حفاظت از جنگل‌ها تاثیرگذار باشد و بنده در تایمی از کار به عرصه میروم و همیشه در جلسات به معاونین هم به حضور مستمر در عرصه تاکید دارم.
وی افزود:مشارکت مردم، دستگاه‌ها قطعا در این امر به ما کمک کننده است؛ چرا که ما به تنهایی نمی‌توانیم و باید دست یاری خود را برای حفاظت از منابع طبیعی به سوی همه دراز کنیم و با همکاری و تعامل است که می‌توانیم این مجموعه را حفظ کنیم.
مسعود ملکی در ادامه عنوان کرد:در حال حاضر ۴ هزار همیار طبیعت داریم و علاوه بر آن ۱۲ تفاهم نامه با دستگاه‌های مختلف داریم که ما را در حفط جنگل‌ها و مراتع یاری رسانند که نسبت به گذشته وضعیت حفاظت از جنگل‌ها بهتر شده است.

قطع درختان در عرصه باز جنگل اتفاق میافتد،ما در منابع طبیعی تلاش بر کاهش این اتفاقات داریم/همکاری ۴هزار همیار طبیعت و ۱۲ تفاهم نامه با سازمان‌های مختلف
وی با با تاکید بر اینکه، اقدامات خوبی در سازمان و اداره کل منابع طبیعی در حال انجام است که نشانگر آینده نوید بخشی است، بیان کرد: حضور پر رنگ ما در عرصه، از جمله اقدامات پیشگیری است، اما به طور یقین هر دستگاهی برای اجرایی شدن برنامه‌ها با کمبود امکانات، نیرو مواجه است که جز ء دغدغه‌های ما محسوب می‌شود.

ملکی اظهار داشت:مگر می‌شود در این جنگل به این وسعت هیچ اتفاقی نیافتد و نمی‌توانیم برای تک تک درختان نگهبان قرار دهیم و در این موضوع قطع درختان جنگل رامسر هم با متخلفین برخورد شده و در حال پیگیری است. در عرصه باز جنگلی این اتفاق‌ها می‌افتد، اما منابع طبیعی در تلاش است که روبه کاهش باشد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی مازندران در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به اینکه مازندران، منطقه توریستی هست که در بازه‌های زمانی متفاوت، جمعیت زیادی از همه مناطق وارد این منطقه محدود، می‌شوند و این وظیفه مضاعف برای ما ایجاد می‌کند که همه را رصد کنیم. از مسافران و گردشگران می‌خواهیم که همیاران ما در جنگل و طبیعت باشند.

امید آنکه خودمان در حفظ منابع طبیعی کشورمان تلاش کنیم و هر کس به هر نحوی که می‌تواند وظیفه اش را در برابر این میراث گرانبها، انجام دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲