سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱  |  Tuesday, 16 August 2022

دیباچه

کد خبر: ۵۱۹۹۰
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۶ - ۲۶ تير ۱۴۰۱

زهرا فرود : با وجود اینکه در ساخت یک اثر نمایشی عوامل مختلفی دخیل هستند و در واقع چندین گروه در کنار هم برای به سرانجام رساندن کار تولید یک پروژه تلاش می کنند اما گاهی می‌طلبد در حین تولید اثری نمایشی، گروهی پیشگام تر باشد و پا به پای کارگردان و حتی فراتر از او، در راستای جذب مخاطب و القای بهتر داستان به ببیننده گام بردارد تا سازنده اثر بتواند به نتیجه دلخواه دست یابد به طور مثال گاهی نوع تدوین یا حتی موسیقی متن و تیتراژ یک پروژه است که می تواند نقش بسزایی در پیشبرد داستان و همگام نمودن مخاطب با یک اثررا داشته باشد ، بنابراین هر اثری به تبع ژانر و سبکی که از آن بهره می برد نیازمند یکسری تمهیدات است که به لحاظ موفقیت نهایی باید از آنها برخوردار باشد. سریال "مستوران" که به کارگردانی مشترک "سیدجمال سیدحاتمی" و"مسعود آب پرور" و تهیه کنندگی "عطا پناهی"این شب ها از شبکه اول سیما در حال پخش است ،مجموعه‌ای محسوب می شود که به تبع داستان های افسانه ای، بار روایی آن تا حدی علاوه بر اینکه، روی دوش موسیقی آن گذاشته شده به‌گونه‌ای بر گردن جلوه های بصری نیز قرار گرفته چون از آنجا که این سریال ،اثری است که علاوه بر روایت قصه های کهن به نوعی لمس مورفولوژی یا به قول علم زیست شناسی ،ریخت شناسی محسوب می شود که به‌ گونه ای در قالب مصور نمودن قصه های پریان شکل گرفته ، نیازدارد به لحاظ جلوه های بصری متفاوت تر وغنی تر از سایر عملکردهای تیم تولید پیش روی داشته باشد تابرای ساعتی هم که شده مخاطب را سرذوق بیاورد ومشغول قصه گویی خود نماید.

مستوران در جان بخشیدن به افسانه‌ها، وابسته به جلوه‌های بصری محسوس تری بود / در ترسیم
"محمد برادران "سرپرست گروه جلوه های ویژه بصری" مستوران" که تا کنون کار ویژوال افکت آثار موفق و فاخر بسیاری را در سینمای کشور برعهده داشته با بیان اینکه بن مایه سریال مستوران «حکایت واره» است، و ماجراهای آن از دل داستان‌های کهن گرفته شده می گوید: وقتی صحبت از تولید اثری می شود که ژانر فانتزی ومباحث افسانه ای در آن سهم بسزایی دارد انتقال مفاهیم مطروحه در آن پروژه با ابزارهای روایی رایج و ساده امکان پذیر نیست چون به هر حال در تولید آثار نمایشی علاوه بر روایت داستان وقتی بحث بر سر برخی مفاهیم انتزاعی و خاص همچون جان بخشیدن به افسانه ها به میان می‌آید ، بر کارگردان این جبر وارد است‌ که در راستای انتقال مفاهیم و متجسم نمودن بعضی مباحث در ذهن مخاطب از تمهیدات لازم ازجمله جلوه های ویژه بصری ویا ویژوال افکت محسوس تر بهره گیرد." مستوران" در زمره تولیداتی است که به فراخور قصه هایش نیازمند جلو های بصری بیشتر و برجسته تری بود.

"محمد برادران" سرپرست جلوه های ویژه بصری سریال مستوران گفت : در این سریال یکی از مقوله هایی که سبب تقویت قوه تخیل در قصه و اعجاب در مخاطب آن می شود طرح امور شگفت انگیز و فرا طبیعی است که حتی گاهی برخی از آنها در دایره فهم معمول بشری توجیه ناپذیرند اما بر حسب فیلمنامه و نوع قصه در کار گنجانده شده‌اند و به وفور دیده می شوند از جمله سیمرغ ،دوال پا، پیرمرد غیب دان که پیشگوی آینده است و به صورت شیشه ای ویا لوح زرين گونه با مخاطب مواجه می شود ودر این میان جلوه های ویژه بصری با تکنولوژی به روز خود بود که در ترسیم و مصور نمودن افسانه های مستوران گامهای موثری برداشت.

تعداد بازدید : 0

او که برای کار جلوه های ويژه بصری فیلم سینمایی" خروج "،ساخته "ابراهیم حاتمی کیا" در سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری شده افزود:تکثیر کلاغ ها و انیمیت آنها بسیار زمان‌بر و چالش برانگیز بود اما به لحاظ فنی بخش مختص به بازسازی سیمرغ که پرنده بسیار عظیم الجثه ای است و تاکنون در استودیو جلوه های ویژه بصری به آن پرداخت نشده بود دشواری های زيادي را برایمان رقم زد و در واقع مبحث سیمرغ، بخش آرندی یا همان تحقیق و توسعه سنگینی را ایجادکرد ،به گونه ای که مجبور شدیم در راستای به تصویر کشیدن آن پرنده اساطیری، از برنامه نویسی در نرم افزارهای انیمیشن کمک بگیریم.

برادران ادامه داد: اگرچه جلوه های ویژه بخش کلاغ‌های شهر طولیا نیز همچون جریان سیمرغ یکی از قسمت های پر چالش و سخت محسوب می‌شود اما چون این قسمت الهام گرفته و وامدار دنیای واقعی بود علی‌رغم همه دشواری ها به خوبی به پایان رسید.

سرپرست جلوه‌های ویژه بصری "مستوران "اظهارداشت:در شکل گیری ساختار سیمرغ از ترکیب چند پرنده همچون طاووس ،مرغ هما و پرنده های بهشتی الهام گرفتیم و به طور کل برای طراحی گردن و سینه سیمرغ از عقاب و دُم آن از پرنده های بهشتی و سر و صورت سیمرغ نیز از مرغ هما الهام گرفته شد هرچند در شکل کلی سیمرغ از نقاشی های قدیمی که مرتبط با داستان‌های افسانه‌ای بود نیز بهره بردیم اما برای تکثیر تک‌تک پرهایی که روی بدن این پرنده اساطیری وجود دارد از کدنویسی و برنامه نویسی که بخشی از تکنولوژی هوش مصنوعی است استفاده کردیم.

وی گفت:موضوع بعدی در جلوه های ویژه این سریال مبحث بهره‌گیری از دکور دیجیتال بود که به کمک صحنه و تولید آمد و تا حد بسیاری، از صرف هزینه های گزاف در راستای طراحی صحنه و دکور جلوگیری نمود . "مستوران" در حوالی شهرک "مختارنامه" فیلمبرداری شد و گاهی در زمینه دکور صحنه، از پرده سبز استفاده کردیم که مهم‌ترین بخش این عرصه به دروازه ورودی مستوران اختصاص دارد همچنین دشت، کوه و دریاچه که مخاطب در بیرون از دروازه شهر با آن مواجه می شود همگی با استفاده از تصاویر کروماکی و پرده سبز ویا همان دکور دیجیتال ساخته شد چون بیرون از شهر به شدت نیازمند پاکسازی آلودگی شهری مثل دکل های برق و ساختمان های مسکونی بود که باید حذف می شدند.

برادران خاطرنشان کرد: در بسیاری از سکانس های این مجموعه که اثری افسانه ای است از تکنیک ترنسپرنت یا حالت مرئی ونامرئی وبه گونه ای تم شیشه ای وشفاف بهره گرفته شد که به نوبه خود در عرصه جلوه ها ویژه بصری ، عملکردی سخت وچالش برانگیز محسوب می شود و کاراکتر علی دهکردی ،دختربچه شهرتولیا از کاراکترهایی هستند که در مستوران به حالت تم شیشه ای با مخاطب در ارتباط هستند و همینطور عمه شخصیت لیث نیز بعد از کشته شدن تم شیشه ای به خود خواهد گرفت.همچنین از آنجا که در سریال مستوران ازمباحثی جادو گونه همچون ایجاد انفجار،دودسیاه و رعدوبرق نیز بهره مند بودیم وهستیم بنابراین می توان گفت این مجموعه نه تنها به لحاظ روایی بلکه در راستای ویژوال افکت ها نیز سعی داشته به صورت متفاوت با مخاطب رودر رو شود.

او که در فصل دوم سریال مستوران نیز همکاری خواهد داشت بیان کرد:استودیوی ما از اول در شهر قزوین بوده و تمام افتخاراتی که این استدیو داشته متعلق به بچه های شهرقزوین است و به طور کل تمام توان این استدیو برای شهرقزوین است به هرحال امیدوارم مسئولین نسبت به چنین استودیو ها نگاه و توجه بیشتری داشته باشند و بی تفاوت از کنار آنها که سهم بسزایی در شکل گیری یک اثر موفق دارند عبور نکنند .

برچسب ها: محمد برادران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو دیباچه با تهیه‌کننده و کارگردان نماهنگ مسافران خورشید

ساخت نماهنگ تاریخی همانند فیلم تاریخی پرهزینه‌ است/ استفاده از تابلوی ظهر عاشورای مرحوم استاد اسماعیل زاده در نماهنگ

۱۵:۵۰  -  ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
تاسوعا و عاشورای حسینی در قاب تصویر دیباچه؛

وقتی باران اشک، موسیقی زمین و آسمان می‌شود

۱۲:۴۸  -  ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد

وزارت میراث فرهنگی نگاه حمایتی به بافت تاریخی یزد داشته باشد/ سازه‌های خشتی یزد در معرض خطر سیل قرار دارد

۱۰:۳۵  -  ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
معرفی کتاب به روایت دیباچه

واقعه عاشورا و شخصیت والای امام حسین (ع) در قلم نویسندگان

۱۰:۴۱  -  ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
نسل طلایی شعر و موسیقی، بازهم ستاره ای را از دست داد

« سایه » ادبیات رفت

۱۰:۲۰  -  ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
علیرضا زرین ‌دست فیلمبردار مطرح سینمای کشورمان در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد

فیلم های مناسبی برای انتخاب و شرکت در اسکار داریم / موقعیت مهدی در اسکار مورد توجه قرار نمیگیرد / با سکانس هایی از فیلم « قهرمان» ارتباط برقرار نکردم

۲۰:۴۴  -  ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
روز شمار محرم به روایت دیباچه / ششم و هفتم محرم در قاب تصویر

اینجا ثانیه‌ها به سوگ نشسته اند

۲۰:۰۲  -  ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
تحلیل صادق ورمزیار و فرزاد آشوبی درباره موفقیت مربیان خارجی

گزارش دیباچه | هندوانه در بسته‌ای به نام لیگ بیست و دوم!

۲۰:۲۹  -  ۰۷ مرداد ۱۴۰۱