جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۸۲۴
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۵ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱

زهرا فرود : " مجید اسماعیلی" از داوران فصل سوم" عصر جدید" ضمن تاکید بر اینکه این برنامه در راستای ارتقا ذائقه عمومی تا حدی در گزینش استعدادها به سلیقه مردم توجه دارد می گوید: این برنامه تاکنون در عرصه فضای هنری و همچنین کشف استعدادها توانسته موفقیت های بسیاری را به دست آورد .او اهمیت وتوجه اش به فضای رشد را دلیل کمتر فشردن دکمه قرمز ودادن رای منفی به شرکت کنندگان برنامه "عصر جدید " خواند.

داوری در فصل سوم

"مجید اسماعیلی" تهیه کننده و کارگردان سینما که هم اکنون به عنوان داور در برنامه "عصر جدید"در کشف استعدادهای این مرزو بوم سهمی را به خود اختصاص داده در گفت و گو با خبرنگار دیباچه گفت:حرفهای زیادی در راستای حضورم به عنوان داور در برنامه "عصرجدید" وجود داردکه سعی خواهم کرد بخشی از آنها را در یک متن مفصلی منتشر کنم ولی اجمالا می گویم برای آن صندلی که نیازمند کسی بود که ضمن آشنایی با فضای هنری با کار تهیه کنندگی و نیزنویسندگی بیگانه نباشد، عوامل برنامه عصرجدید به بنده پیشنهاد دادند و بعد از مذاکرات مختلف درنهایت به یک جمع بندی رسیدم که دراین برنامه به عنوان داور حضور داشته باشم.

از آنجا که اساس هنر آن است که باید آنچه را که معقول است به محسوس تبدیل کند به نظرتان برنامه "عصر جدید" به عنوان یک برنامه هنری، که به فصل سوم رسیده ،چقدر موفق بوده در دایره این تعریف قرار گیرد؟


تعریفی که از هنر گفته می شود، تعریفی قدیمی از هنر است که می گوید هنر،موضوعات معقول را به محسوس تبدیل می‌کند اما درباره "عصر جدید" به نظرم این برنامه اساسا تلاش نمی کند موضوعات معقول را به محسوس تبدیل کند بلکه موضوعات محسوس شده را ارزيابي می کند و در این زمینه باید به نگاه مخاطب که چقدر این برنامه را به تماشا نشسته به عنوان یک گزاره و یک شاخصه نگاه کرد. همچنین به نظر می رسد این برنامه در جلب مخاطب موفق بوده ولی اینکه ذاتا در موضوعاتی که از معقول به محسوس تبدیل شده چقدر موفق بوده ویا حتی نبوده، امریست که باید مورد ارزیابی دقیق تری قرار گیرد . اتفاقا تصورم می کنم که ما در" عصر جدید" در حوزه استعدادها و نمایشی کردن آنها باید بحث های فکری ونظری بیشتری داشته باشیم چون اساسا بسیاری از استعدادها قابلیت نمایشی شدن را ندارند و استعدادهایی هم که این توانایی را می یابند شاید از جهت جلب مخاطب وجذابیت نتوانند موفقیت زیادی را به دست بیاورند ولی در کل برنامه "عصر جدید" در مطرح کردن وعرضه فضای هنری موفقیت های زیادی را به دست آورده است.

مهمترین مبنایی که برای رای دادن به شرکت کنندگان "عصر جدید" در نظر میگیرید مبتنی بر چه معیارهایی است؟

داوری در فصل سوم
من برای داوری کردن در" عصرجدید" ملاک های زیادی را در حوزه های مختلف بررسی کردم و برطبق آنها به یک جمع بندی کلی رسیدم؛ البته این ملاحضات را به صورت تفکیک شده در صفحات فضای مجازی منتشر کردم ،ولی اجمالا می توانم بگویم، پیرامون استعدادهایی که در این برنامه با آنها مواجه هستیم چند موضوع وجود دارد که هرکدام ارزیابی و معیارهای اختصاصی و مختص به خود را دارند. ما در عصر جدید با پدیده بسیار جذاب وشورانگیز خوانندگی مواجه هستیم که تعداد متقاضیان حضور در این بخش به نظرم بیشترین میزان طرفداران این برنامه را شکل داده و تقریبا حدود ۷۰یا ۸۰ هزار ویدئو با موضوع خوانندگی در "عصرجدید" داشتیم .بازیگری وموضوع شعبده بازی وتَردستی از دیگر مباحثی هستند که در حوزه آنها، اجرا کننده های خوبی داشتیم که برخی از آنان چالش هایی را نیز ایجاد کردند .همچنین شرکت گروه های ورزشی و ورزمی در "عصرجدید" از موضوعاتی است که توجه خاصی را می طلبند چرا که اینگونه ورزش و حرکات یک نوع شاخصه ونشانه ای از توانمندهای عمومی یک کشور هستند،بنابراین توجه ویژه ای به آنها صورت گرفته ومی گیرد. اختصاص دادن رای مثبت و یا منفی به شرکت کنندگان که اجرایشان مختص به برنامه های سیرک ها است و در آنجا به نمایش در می آیند در کنار شرکت کنندگان گروه های دوبلور،صداپیشه ها وافرادی که حرکات فُرم و موزون دارند و نیز برنامه هایی که به هوش و حافظه مرتبط می شوند از آیتم های دیگر برنامه عصر جدید هستند که هر کدام برای برگزیده شدن، ملاک و معیارهای خودشان را می طلبند؛به هرحال من به نوبه خود ملاکم برای رای دادن به گروه های ورزشی یا شخصیت‌ها ،متمایز است و برای شرکت کنندگان کودک نیز تفاوت های ویژه تری را قائل هستم ولی به طور کل ما (داوران برنامه عصر جدید) در موضوع کشف استعدادها به چند نکته کلی توجه داریم که میزان جذابیت استعدادها ومقدار درگیر کردن مخاطب باخود ، بررسی جایگاه توانایی واستعدادهایی که جذاب خوانده می شوند در هرم نیازها، و سرانجام توجه به اینکه استعداد های جذاب که قبل وبعد جدی دارند امکان توسعه وتامین برایشان وجود دارد یا خیر؟ از جمله آنهاست.

تا الان شده از رای خود پشیمان شوید؟

به طورطبیعی گاهی پیش آمده، بعضی از رأی هایی که به‌عنوان داور در برنامه" عصر جدید" به شرکت کنندگان ارائه کردم، بعد از اینکه آرای دیگران را دیدم یا بازخوردهای مختلف را مشاهده کردم،به این نتیجه برسم که نیاز است رأی خود را مورد بازنگری قرار دهم  و تقریبا بیشتر اوقات از رأی های سفیدی که دادم نگران بودم تا رأی های قرمز ،چرا که معتقدم گاهی اوقات لازم است با یک هشدار و یا یک زنگ خطر تلاش کنیم استعدادهایی که در حال سیر به سمت تبدیل شدن به شرایط روزمره و بدون رشد هستند دچار یک شُک شوند تا برایشان یک رشد مضاعف ایجاد شود. بنابراین بیشتر افرادی که در برنامه عصر جدید موفق شدند تا به مراحل بالا پیش بیایند نه تنها این قرمز گرفتن ها و یا به عبارتی این شُک گرفتن ها برایشان ناامید کننده نبوده بلکه حتی توانسته رشد بهتر آنها را نیز تضمین کند.

برای ارتباط و تعامل بهتر با مخاطب چه تمهیداتی را در نظر گرفتید؟


برای اینکه بتوانم با مخاطب فصل سوم عصر جدید ارتباط بهتری داشته باشم، ضمن مطالعات زیاد ،به تماشای نوع داوری های دو فصل قبل نشستم و بازخوردهایی که مردم نسبت به داورها داشتند را نیز مشاهده کردم و به نظرم آمد آن چیزی که در داوری این فصل از برنامه، باید به آن توجه کرد داوری جامعه نگر است. یعنی هم نگاه علمی به عملکردهای شرکت کنندگان داشته باشیم، هم به جهانی که پدیده های ما، در آن زندگی می کنند توجه ویژه ای اختصاص دهیم تا آن جهان را دچار اختلال نکنیم .همچنین توجه به نظر مخاطب انبوه ومخاطب عام را هم در نظر بگیریم چرا که یکی از شاخصه های کارهای هنری این است که بالاخره بتوانند جای خود را میان عامه مردم باز کنند به همین دلیل من نگاهی داشتم به این موضوع ،که در حوزه هنر با اینکه ما باید تلاش کنیم تا سلیقه و ذائقه عمومی را ارتقا دهیم ولی در عین حال بخشی از همراهی مردم، مورد نیاز است یعنی اگربخواهیم برای ارتقای سلیقه مردم و بهتر شدن انتخاب‌هایشان تلاشی کرده باشیم باید به حداقل میزانی از نگاه های آنها توجه ومراقبت کنیم تا خیلی، با نظر عموم مردم مخالفتی نداشته باشیم.

داوری در فصل سوم

در بین داوران عصر جدید، رتبه خود را در ارائه رای قرمز و منفی چگونه ارزیابی می کنید؟


تا کنون در بین داوران بیشترین میزان رای قرمز متعلق به دوست عزیزم "کارن همایونفر" است و بعد از آن خانم "ژاله صامتی" ،سپس بنده و کمترین رای قرمز هم به آقای امین حیایی تعلق گرفته ؛یعنی سهم من از رای قرمز دادن در رتبه سوم قرار می گیرد. البته نگاهی که باعث شده کمتر سراغ دکمه قرمز بروم ،نگاه معلم گونه و توجه به فضای رشد است و احساس میکنم بعضی از کسانیکه در این مسابقه بزرگ شرکت می کنند طاقت دریافت اخطارهای اینچنینی را ندارند هرچند که اگر شرایط مسابقه و شرایط داوری در آن راحت تر بود به نظرم عاقلانه تر بود که ما برای استفاده از هر کدام از این دو انتخاب یعنی گزینه قرمز یا سفید محدویت های خاصی را هم می‌داشتیم تا براساس آن محدودیت‌ها، مخاطب هم بتواند در انتخاب ها با داورها همراهی بیشتری داشته باشد پس اگر کسی هیچ رای قرمزی ندهد و یا رای سفیدی نداشته باشیم،قاعدتا محدودیت ساختاری در برنامه شکل نخواهد گرفت به همین دلیل توقع بیننده از داوری انتظار متفاوت تری است.

اگر داوری در فصل بعدی "عصر جدید" به شما پیشنهاد شود خواهید پذیرفت؟


اگر "عصر جدید " فصل جدید تری داشته باشد و ازمن دعوت کنندبرای داوری آن فصل ، با توجه به بررسی مفید وموثر بودنم در مدت زمانی که عهده دار بخشی از داوری این فصل از برنامه بودم، این پیشنهاد را انتخاب ویا رد میکنم و طبیعتا برای پذیرفتن ویا نپذیرفتن داوری در فصل جدید تر به گزینه های دیگر هم توجه خواهم کرد از جمله اینکه تا چه حد افکار عمومی و مخاطبان "عصرجدید" از کسی مثل من راضی بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار