پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه، معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تلاش کرده‌ایم منافع خدمات گیرنده و ارائه کننده خدمات را عدالت محور ببینیم، گفت: این قانون با الگو برداری از به روزترین نظام‌های پرداختی دنیا اجرا می‌شود.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به برخی شبهه ها و نقدها به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اظهارداشت: نظام های پرداخت در دنیا تنوع و روش‌های مختلف دارد. یک روش، پرداخت ثابت(Fix Payment) است که یک کارمند در زمان مقرر امور محوله را انجام می‌دهد و در ازای آن حقوق یا دریافتی ثابتی خواهد داشت.

وی افزود: یک مدل پرداخت در ازای هر سرویس(Fee For Service) است که در ایران این مدل دنبال می‌شود و از زمانی که این قانون تصویب و اجرا شده، در سه دهه اخیر ارتقا پیدا کرده است و ارزش‌های نسبی موجود، محصول یک دوره تکامل است. علتش هم این است که روش‌های درمانی جدیدی ابداع می‌شوند یا تکنولوژی‌های نوینی است که در نظام سلامت ورود می کنند که طبیعتا منجر به اقدامات جدیدی می شوند.

قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری چگونه اجرا می‌شود؟

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: اگر بخواهیم به روزهای اول تعرفه پزشکی برگردیم شاید فضای آن شبیه فضای امروز تعرفه های پرستاری باشد.از روش های دیگر نظام پرداخت می توان به گلوبال و همچنین روش نوینی دیگر بنام پرداخت بر اساس گروه‌های تشخیص(DRG) اشاره کرد که نسبت به سایر روش‌ها منطقی تر و به عدالت نزدیکتر است، بنابرین هم باید منافع گیرنده خدمت و هم ارائه کننده خدمت را در نظر داشته باشیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تلاش کرده‌ایم منافع خدمات گیرنده و ارائه کننده خدمات را عدالت محور ببینیم، گفت: این قانون با الگو برداری از به روز ترین نظام‌های پرداختی دنیا اجرا می‌شود.

عبادی تصریح کرد: بارها به این موضوع اشاره کرده‌ام که در حوزه اقتصاد سلامت، کارشناسان این حوزه همیشه به روش‌هایی که منجر به نیازهای القایی می‌شود، نقد دارند و ما شاخصی برای کنترل کیفیت نداریم. به عنوان نمونه پرداخت‌های همکاران جراح ما با هر سابقه و تجربه خدمتی و کیفیت‌های متفاوت در ارائه خدمات شان، یکسان انجام می‌شود که این یکی از نقاط ضعف پرداخت موردی است که نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به مزایا و معایب روش‌های پرداخت، گفت: دلیلی ندارد که اگر یک روش پرداختی که در سایر گروهها انجام می‌شود و به آن انتقاد زیادی وجود دارد، سایر گروهها هم به این روش اشتباه ادامه دهند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه نظام پرداخت در دنیا به سمت گلوبال می‌رود، ادامه داد: جنس ارائه خدمت در پرستاری و پزشکی، متفاوت است. خدمات پرستاری، خدمات ۲۴ ساعته است؛ در صورتی که در حوزه پزشکی اگر ویزیت یا جراحی انجام می‌شود، ادامه درمان در اختیار گروه درمان است و مبتنی بر ارائه خدمات مستمر نیست؛ البته ممکن است برای بیمار در ۲۴ ساعت، مداخله‌ای انجام نشود و این تفاوت‌های ماهوی رشته‌های مختلف است.

عبادی گفت: جنس و مدل مراقبت پرستاری با پزشکی و یا مثلا فیزیوتراپی متفاوت است و نسبت مراقبت‌ها با هم یکی نیست. خدماتی که به هم نزدیک هستند مدل پرداخت آنها نیز بهم نزدیک است.

وی ابراز کرد: بنابراین کتاب‌ ارزش نسبی پزشکی محصول چندین سال توسعه و تکامل است. ما فعلأ در نقطه آغازین هستیم و اگر آن را اجرا نمی‌کردیم گله مندی بود که چرا اجرا نشده است. این روش فعلی نسبت به سایر روش‌ها مدرن تر است و منافع مردم را هم در نظر می‌گیرد؛ ضمن اینکه هنوز جای رشد داریم و برای سال‌های آتی خروجی را بهتر نشان می‌دهد.

منبع: فارس
برچسب ها: پرستار
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲