جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۲۹
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

زهرا فرود: "احسان نیلی" کارگردان و تهیه‌کننده ویژه برنامه "دعوت "که با آغاز ماه مبارک رمضان با اجرای "حجت الاسلام محمد برمایی "از شبکه اول سیما روی آنتن رفته از تهیه کنندگان موفق رسانه ملی است .او در دی ماه سال ۱۳۹۰ از سوی "حسن گروسی" مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، به عنوان مدیر گروه کودک و نوجوان این شبکه منصوب گردید .او پیش از این تهیه‌کنندگی سریال "زمین آسمانی "به کارگردانی" عبدالرحمان شلیلیان" را برای گروه کودک و نوجوان شبکه اول بر عهده داشته .نیلی که تهیه کنندگی برنامه های "صبح بخیر ایران" و "سیمای خانواده "را نیز در کارنامه هنری خود دارد می‌گوید: در تولید برنامه "دعوت" نه تنها سعی نکردیم تا با تحریک احساسات مردم بر جذابیت برنامه بیفزاییم بلکه به سبک و نو بودن سوژه نیز آنچنان پایبند نبودیم چرا که معتقدم موفقیت یک برنامه تنها با تازگی سوژه ها رقم نمی‌خورد و نوع نگاه به موضوع و نوع پرداختن به سوژه هاست که می‌تواند نقش موثری در موفق بودن یک برنامه ایفا کند.

"احسان نیلی" تهیه‌کننده برنامه "دعوت " در پاسخ به اين سوال که چقدر موافق است ریتم برنامه های ویژه افطار در رسانه ملی به نوعی به قبل و بعد از پخش برنامه "ماه عسل" تقسيم شده است به خبرنگار دیباچه گفت: من با این نظر موافق نیستم وآن را قبول ندارم چون قبل از تولید وپخش ویژه برنامه "ماه عسل" تلویزیون برنامه های ترکیبی، با سبک و سیاق متفاوتی به عنوان تولیدات ویژه فطار، روی آنتن می بُرد اما بدلیل اینکه "ماه عسل" نگاه دراماتیک و روایت قصه هایی رئال از زندگی مردم را دستمایه تولید برنامه خود قرار داد ، طبیعتا پردازشی متفاوت شد که مورد اقبال مخاطب قرار گرفت.

دعوت

وی افزود : البته شاید این نوع نگاه، یعنی ایجاد تغییر ریتم درساخت برنامه های ویژه افطار، پس از روی آنتن رفتن برنامه "ماه عسل"، در برخی شبکه های تلویزیون اتفاق افتاده باشد یعنی سازندگان برنامه ها به خواسته خود دست به تولیداتی به سبک برنامه "ماه عسل" زده باشند ویا برخی قصه گویی را مبنای ساخته هایشان قرار داده باشند. از سوی دیگر چون برنامه های گفتگو محور به لحاظ ساختاری به هم شبیه هستند، شاید این شباهتها در اذهان حمل برآن شده که سازندگان برنامه ها، ماه عسل را سرلوحه و الگوی ساخته های خود قرار داده اند. به هرحال در این ژانر برنامه ها که برپایه گفتگو تولید می شوند مبنا قصه گویی و داستان گویی است و در اینجا می طلبد اشاره شود ، صرفا این نوع برنامه ها مختص به ماه رمضان وافطار نیست چرا که در طول سال برنامه سازانی هستند که بسته به برخی اتفاقات پیش آمده برای یک فرد ،افراد ویا حتی خانواده ای ،از آنها در برنامه ای دعوت به عمل می آورند و پیرامون آن اتفاق خاص گفتگو می کنند بنابراین دسته بندی برنامه ها به لحاظ سبک به پیش وبعد از تولید وپخش یک برنامه ،امری اصولی وصحیح نیست.

نیلی ادامه داد: برنامه "دعوت "شاید امسال از نظر فُرم شبیه سال‌های پیش باشد اما به لحاظ محتوا کاملا متفاوت است چرا که این برنامه وقتی کتاب را مبنای تولید خود قرارداده ومیزبان شخصیت‌هایی است که داستان زندگی‌شان در قالب کتاب به رشته تحریر درآمده ،در حقیقت از پیش رفتن به سمت سوژه های فضای مجازی و اتفاقاتی که در آن فضا جریان دارند فاصله گرفته و کتاب را مبنای قرارداده، حتی کتاب‌هایی که ممکن است ده سال پیش منتشر شده باشند اما محتوایشان به گونه ای باشد که با گذشت سال‌ها از انتشار، هنوز این پتانسیل را در درون خود دارند که راوی حرفهای ناگفته وماجراهای متفاوت از زوایای مختلف باشند.

او گفت:امسال با توجه به اینکه برنامه "دعوت " برپایه کتاب و گفتگو با افرادی که حکایت زندگی‌شان در کتاب هاروایت شده شکل گرفت، مشارکت مردمی به جهت معرفی سوژه نداشتیم بنابراین سه ماه پیش از تولید برنامه "دعوت" گروهی را تشکیل دادیم تا بتوانیم کتاب‌هایی که در داخل کشور براساس زندگی واقعی انسانها نوشته شده اند را شناسایی کنیم و میزبان شخصیتهایی باشیم که داستان، براساس زندگی آنها به رشته تحریر درآمده و به طورکل حدود ۲۰۰کتاب دراین حوزه یافت شد وبا غربالگری هایی که توسط تیم واتاق فکر برنامه "دعوت "صورت گرفت سرانجام به تعدادی از کتب رسیدم که از شخصیت‌های واقعی آنها دعوت شد تا با نشستن بر کرسی این ویژه برنامه خود ،راوی قصه ،اتفاقات جذاب و فرازونشیب های شنیدنی زندگیشان برای مخاطبان باشند.

-برنامه های ویژه افطار صرفا نباید محزون باشند

نیلی بیان کرد:این موضوع که برنامه های ویژه افطار صرفا برای تاثیرگذاری بایستی با قصه‌هایی محزون همراه باشند درست نیست و مبنای انتخاب موضوعات برنامه "دعوت"،داستان هاوپردازش آنها هیچکدام آمیخته با حزن نبوده ونیست البته شاید تا کنون از میان این همه میهمان که از قسمت اول مقابل دوربین قرار گرفتند ،فضای یک یا دو برنامه فقط کمی به لحاظ احساسی شدن میهمانان ، ناخودآگاه ریتم متفاوتی به خود گرفته به گونه ای که باز از زمره مسائل حزن انگیز فاصله داشته و به طورکل نه تنها هیچگاه سعی نکردیم "دعوت" را به سمتی هدایت کنیم که از طریق آن بتوانیم با تحریک احساسات مردم برای برنامه جذابیت ایجاد کنیم ،بلکه اتفاقا تمام تلاش خود را به کار بستیم تا در طراحی سوال ، انتخاب سوژه و...فضا را به سمتی ببریم که کُنشها،واکنش ها،تعاملات اجتماعی سوژه‌ها و اتفاقاتی که برای راویان داستان های واقعی رقم خورده را با پرهیز از پردازش های حزن آلود مطرح کنیم .

دعوت

وی در ارتباط با تأثیرگذاری اجرا وکارشناسی "حجت‌الاسلام محمد برمایی" در برنامه "دعوت" اظهارداشت: آقای" برمایی" هیچ وقت ادعای این را نداشته که مجری "دعوت" است،او خود را میزبان برنامه خوانده ومعرفی می کند ولی در واقع وی این برنامه را روی آنتن مديريت و اجرا می کند . به طور طبیعی یک برنامه صرفا متشکل از مجری نیست و یک گروه فکری پشت هربرنامه ای قراردارد .البته اگر مجری، توانایی مديريت صحنه و برنامه را نداشته باشد تمام زحمات گروه به هدر می رود .خدا را شکر آقای "برمایی"ضمن برقرای تعامل خوب با گروه برنامه سازی "دعوت"، توانسته حاصل همه زحمات یک مجموعه تولیدی ،که برای زدن ضربه نهایی و موفق شدن به وی پاس داده می شود را به ثمر برساند و با برقراری ارتباط خوب با بیننده، مخاطب را با برنامه همراه وهمقدم کند.

نیلی در پاسخ به این سوال که بکر بودن سوژه چقدر در برنامه دعوت حائزاهمیت است خاطر نشان کرد:بکر بودن وتازگی موضوع درتولید یک برنامه خوب است البته اگر هدف قرار نگیرد چون در این صورت شاید در مسیر تولید سبب ایجاد چالش ازجمله بستن دست وپای برنامه سازان ومحدود کردن آنها در پرداختن به برخی مباحث و سوژه ها شود به هرحال شاید این بکر بودن ویا بهره گیری از سوژه هایی که تاکنون به آنها پرداخته نشده لااقل برای برنامه "دعوت"فکر ‌آنچنان درستی نبوده ونباشد بویژه وقتی در این برنامه، سوژه ها مربوط به حوزه کتاب هستند بنابراین کتاب هایی که داستان آنها روایت می شود حتی شاید مدتها از چاپ ونشرشان گذشته باشد ومردم آنها را خوانده باشند پس معتقدم آنچه که در برنامه های تلویزیونی بیش از بکر بودن سوژه اهمیت دارد شکل پرداخت به سوژه است. چرا که ممکن است به این موضوع ویا سوژه حتی چندین بار در برنامه هایی دیگر پرداخته شده باشد با تمام این اوصاف برنامه سازان نبایدبا مبنا قراردادن تازگی سوژه ها فرصتی را از خود و برنامه سلب کنندچون هرچند یک موضوع با وجود تکراری بودن می تواند با نوع پردازش متفاوت ونگاه جدید، جذابیت ومطلوبیت دوباره بیابد.

گفتنی است برنامه "دعوت" امروز۶ اردیبهشت با میزبانی چند برادر مسلمان افغان راوی کتاب "وطن دار" نوشته "سرور رجایی" می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲