چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۷۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ : ۱۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

« زهرا فرود » : "محیا دهقانی" از بازیگران جوان و موفق عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون است که با فیلم سینمایی "شیار ۱۴۳" ساخته "نرگس آبیار" برای اولین بار مقابل دوربین قرار گرفت و با بازی در سریال" قهر و آشتی " نخستین تجربه خود در آثار تلویزیونی را در کارنامه هنری‌اش به ثبت رسانید . اوکه تاکنون در آثاری چون "همبازی" ،"ماجرای نیمروز"،" لیلاج"، "پایتخت ۴" و"سبز سفید سرخ" به ایفای نقش پرداخته معتقد است: سریال" نجلا ۲" اثری است که یک فریم از سالهای پر التهاب و دشوار جنگ تحمیلی راضمن روایت، مصور می‌کند. همچنین او می گوید: نجلا شخصیتی ملموس است که ما به ازای بیرونی دارد و دور از آدم‌های جامعه امروز نیست.

شخصیت «نجلا» دور از آدم‌های جامعه نیست/ سریال نجلا یک فریم از سال‌های جنگ را مصور می‌کند

" محیا دهقانی "بازیگر نقش نجلا در سریال "نجلا۲" به خبرنگار دیباچه گفت: زمانی که حضور در سریال "نجلا ۲" به من پیشنهاد شد مشغول بازی درسریالهای "خودخواسته" و "هم سایه" بودم، البته در آن زمان مجموعه "هم سایه" تصویربرداری آخرین سکانس های خود را پشت سر می گذاشت .
دهقانی افزود: وقتی که قطعی شد ایفای شخصیت « نجلا » را بر عهده بگیرم آنچنان فرصتی برای تمرین لهجه، پردازش شخصیت، دیالوگ خوانی و دورخوانی نداشتم و فقط با چهار روز تمرین مقابل دوربین قرار گرفتم و به طور کل بدون هیچ ذهنیت و یا تماشای فصل اول این مجموعه، سر صحنه حاضر شدم و بازی در نقش " نجلا" را برعهده گرفتم.

او که در فصل دوم این سریال جایگزین" سارا رسول زاده" در نقش نجلا شده گفت: اگرچه برای هر بازیگری تا حدی سخت است که بتواند خود را در کنار بازیگری که پیش تر یک نقش را ایفا کرده جا بیاندازد اما این موضوع و جایگزین شدن ها در تمام دنیا امری طبیعی است و به عنوان نمونه بارز می توان به فیلم سینمایی "جوکر" ساختهTodd philips اشاره داشت که بازیگر جایگزین حتی موفق به دریافت اسکار می شود بنابراین مالکیت بخشی به کاراکترها و اینکه فقط یک بازیگر باید عهده دار ایفای یک نقش باشد ،نگاهی غیر اصولی و نادرست است.

"دهقانی" که در فیلم های سینمایی "لب خط"و"لیلاج"به ایفای نقش پرداخته بیان کرد:همانطور که در تئاتر یاد گرفتیم کاراکترها ،عروسک هایی هستند که بازیگران عروسک گردان های آنها محسوب می شوند بنابراین در این میان آنچه که اهمیت دارد عروسک گردان نیست یعنی فرقی نمی‌کند چه کسی چه نقشی را بر عهده بگیرد و آن را ایفا کند بلکه موضوع قابل اهمیت، فرمِ درست اجرای نقش هاست. همچنین هنر تئاتر آموخت مثلا اگر قرار است نقش" مده آ" یا همان نمایشنامه ای تراژیک را بازی کنم، آن نقش فقط در انحصار من نیست بلکه هزاران بازیگر هستند که این نقش و حتی متن های شکسپیر را بازی کرده اند و تمام اینها نشان از جذابیت هنر ،محدود نبودن و چارت نداشتن آن دارد.پس ما در هیچ شاخه ای از هنر به ویژه، خلق شخصیت‌ها حق چارت بستن نداریم. ولی متاسفانه به دلیل اینکه مخاطب هنوز آنچنان که باید به این باور دست نیافته ،وقتی وارد بازی در نقش "نجلا" شدم می دانستم با یک چالش و شرایط سختی مواجه خواهم بود. به هر حال با وجود اینکه به کارم ایمان داشتم و دارم با این ذهنیت که شاید حضور در سریال" نجلا۲" برایم خیریتی در پی خواهد داشت ،مقابل دوربین "سید هادی حسینی پویا "با مدیریت فیلمبرداری "سیروس عبدلی" قرار گرفتم و از آنجا که با گذشت سال‌ها هنوز در عرصه بازیگری نتوانستم به آنچه که دلم می‌خواهد دست یابم ،بازی در این سریال را فرصتی خوب و در عین حال سخت، از جانب خدا دانستم که جلوی پایان گذشته شده و با تمام وجود سعی کردم از این فرصت سربلند بیرون بیایم که امیدوارم این اتفاق افتاده باشد. چون هنوز تصویربرداری کار به پایان نرسیده و بازیها تمام نشده به خوبی نتوانستم سریال "نجلا۲" را به تماشا بنشینم و رودررو نظر مخاطبان را نسبت به این سریال جویا شوم اما از طریق فضای مجازی و توسط دوست و آشنا ها خدا را شکر تا الان بازخوردهای خوبی را دریافت کردم.

بازیگر نمایش هایی چون "زنجیرشدگان"،"خانه برناردا آلبا"و "خسیس به روایت یک بازپرس" اظهارداشت:اولین چیزی که به آقای "تقیانی پور " کارگردان سریال و"سیدحسین امیرجهانی"نویسنده "نجلا۲" پیشنهاد دادم این بود که اجازه دهند بدون تماشای فصل اول این مجموعه، وارد فصل دو شوم چون معتقد بودم قطعا تماشای فصل قبل این سریال ،ناخوداگاه روی نوع بازیم تاثیر خواهد گذاشت به همین دلیل تماشای " نجلا۱" را به زمانی موکول کردم که کمی تسلط بازی در شخصیت « نجلا »  در من بوجود بیاید وسپس تاحدی با ریتم خیلی تند فصل اول سریال" نجلای۱" را تماشا نمودم تا زودتر روابط « نجلا »  باسایر افراد و اقوامش ونیز اتفاقاتی که پیرامونش می افتد را در حد یک نُت ریز دربیارم تا آن فرصتی که برای پردازش بیشتر نجلا نداشتم جبران شود.

شخصیت «نجلا» دور از آدم‌های جامعه نیست/ سریال نجلا یک فریم از سال‌های جنگ را مصور می‌کند

"دهقانی" ادامه داد: بدلیل فرصت کمی که برای آماده شدن به جهت بازی در نقش نجلا داشتم، باشرایط سختی مواجه شدم اما حضور در این مجموعه بسیار برایم لذت بخش بود وبسیارعاشقانه نجلا را بازی کردم ودرحال حاضر نیز هنوز بازیم به پایان نرسیده و روزهایی که قرار نیست مقابل دوربین باشم واقعا دلم برای این سریال وعوامل آن تنگ می‌شود، وقتی گریمم راپاک میکنم و لباس‌های مرتبط با شخصیت نجلا را تعویض میکنم، حس غریبی دارم به حالتی که گویا چیزی را گم کرده ام اما وقتی دوباره سر صحنه حاضر می شوم، لباسم را می پوشم ،گریم می شوم و فضای کار را می‌بینم لذت می برم .با اینکه « نجلا » بسیار از من دور است و فرسنگها با من فاصله دارد اما بی نهایت دوستش دارم.

بازیگر شخصیت نجلا در سریال "نجلا۲" گفت : این کاراکتر به لحاظ شخصیت پردازی تک بُعدی نیست مثلا یک جاهایی به عنوان پرستار و مادر احساساتی می شود وجاهایی در کالبد شخصیتی مغرور پیش می رود،داد میزند،می خندد، تهمت میزند و روی ادعای خود می ماند، اشتباه می‌کند واز اشتباهش شرمنده می‌شود وهزاران چالش دیگر که این کاراکتر با آنها روبرو می شود و در واقع این چندبُعدی بودن شخصیت است که نجلا را جذاب نموده و بازی در شخصیت این چنینی اتفاق مثبتی بود که در سریال "نجلا۲" برایم رقم خورد و من این چالش را ازنظربازی و به لحاظ  درونی دوست داشتم با اینکه برای من کارسختی بود البته نه تنها برای من بلکه شاید برای هر بازیگر دیگری هم سخت باشدکه بخواهد در کالبد کاراکتری چندبُعدی ایفای نقش کند.

وی افزود: خدارا شکر تیم " نجلا ۲" آدمهای حرفه ای بودند و "خیرالله تقیانی پور" نیز به عنوان کارگردان مجموعه، فردی بسیارخلاق ودست به قلمی هستندوتعامل خوبی با بازیگران برقرار نمودند به گونه ای که نه تنها محدودیتی برای پردازش نقش ها ایجاد نمی کردند بلکه حتی دست بازیگر را باز می گذاشتندکه او بتواند خودِدرونش را بروز دهد واین اتفاق ارزشمندی است که در "نجلا۲" به وقوع پیوست و من از داشتن چنین سعادتی که توانستم در کنار چنین کارگردانی کارکنم لذت بردم .

او که برای بازی در فیلم کوتاه" باهر"به کارگردانی "حسن آخوندپور" موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در نهمین جشنواره فیلم های ایرانی سان فرانسیسکو شده بیان کرد:همه عوامل سریال "نجلا۲" در جلو وپشت دوربین شانه به شانه هم ،رفاقتانه و به دور از رقابت وحسادت ،دست به دست هم "نجلا۲" را پیش بردیم وخدارو شکر این اتفاق برای نجلای دو رقم خورده که مخاطب دوستش داشته باشد. امیدوارم که این فصل از سریال باز مخاطبان بیشتری را به خودش جذب کند واز عوامل فیلمبرداری ،صدابرداری، صحنه، لباس، گریم وتدارکات وتهیه کننده‌ خوبمان آقای "سعید سعدی" که مثل یک پدر در کنار این پروژه بودند تشکر می‌کنم.
او گفت:من به عنوان بازیگر، بازی در تمام سبک ها را دوست دارم ولی بیشتر سعی می کنم در آثاری ایفای نقش کنم که برای مخاطب یک آورده ای داشته باشد وهمینطور که قبلا گفتم معتقدم اول باید خودم ازیک نقش لذت ببرم ودر مرحله دوم،رضایت مخاطب را از نقش فراهم کنم چرا که تا وقتی خودم از کارم لذت نبرم و عاشقانه کارم را انجام ندهم و آن را دوست نداشته باشم، هیچ ثمره خوبی نخواهد داشت ،همچنین نمی توانم به خوبی مسائل را به مخاطب انتقال دهم و اینجاست که می شود بازیگری را به مادر ونوع بازی و نقش را به مثابه غذا وطعم آن خواند چون همان‌گونه که مادرها همیشه به عشق فرزندانشان عاشقانه آشپزی می کنند و همین احساس به دستپخت آنها رنگ ولعاب خاص می بخشد در بازیگری هم اگر عشق نباشد آنچه که به عنوان خوراک فرهنگی وهنری به مخاطب ارائه می‌دهی قطعا جذابیت وکششی را در او نسبت به اثر و کاراکتر ایجاد نخواهدکرد.

دهقانی گفت: آنچه که تضمین کننده موفقیت یک بازیگر و ماندگار شدنش می‌شود شخصیت دیکته شده درفیلمنامه توأم با نوع شخصیت پردازی است و این دو همچون روح وجسمی هستند که یکی بدون دیگری نمی تواند پیشرفت آنچنانی حاصل کند. یعنی باید یک بازیگر علاوه بر اینکه توانایی آن را داشته باشد که بتواند کاراکتری را درآورد،نیاز است شخصیت پردازی اولیه ودرستی روی کاغذ وجود داشته باشد تا بازیگر بتواند آن را پردازش کند وبه مخاطب ارائه دهد.

این بازیگر بیان کرد:معتقدم سریال "نجلا۲" یک فریم از عکس و یا قاب عکسی از لحظه های زمان جنگ است و در حین روایت بخشی از دغدغه ومشکلات آن برهه، تصویرگر چالش و دردهای زیاد جاری در زندگی مردم آن زمان است؛ موضوعی که کماکان به گونه متفاوت در جامعه امروزی وجود دارد ، اگر چه مشکلات به لحاظ تاریخی و زمانی شکل دیگری به خود گرفته اما آدم ها و شرایط تغییر نکردند وفقط این زمان است که تغییر کرده به همین دلیل شخصیت « نجلا » از آدم‌های امروز خیلی دور نیست و امثال نجلا که مادرندو عاشق، زیاد است .

محیا دهقانی گفت:نجلا شخصیتی است که شرایط سخت زمانه ،زندگی و چرخه اقبالش دست به دست هم داده تا او روی خوشی را نبیند ،البته این وضعیت او برمی‌گردد به اینکه مخاطب چگونه این کاراکتر را قضاوت کند؟ ممکن است برخی با مشاهده وضعیت « نجلا » بگویند « خود کرده را تدبیر نیست» اما اگر خود را جای او بگذارند شاید بدتر از تصمیمی که او می گیرد وگرفته بگیرند. در کل روزگار این شخصیت مثل زندگی و روزگار خودمان است و « نجلا» کاراکتری قابل باور و قابل لمس است، چه از لحاظ مادربودنش وچه از نظرعشق و نگاهی که به شغلش دارد. به طور کل شخصیتی دور از ذهن نیست و مثل نجلا در جامعه داشتیم،داریم وخواهیم داشت.
گفتنی است محیا دهقانی در پایان از سایر بازیگران فصل ۲مجموعه نجلا ،کارگردان آقای خیرالله تقیانی پور،تهیه کننده آقای سعیدسعدی وتمام عوامل این پروژه تشکر کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
0
0
سریال نجلا خیلی قشنگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار