«دیباچه»- احسان انصاری: در شرایطی که وضعیت اقتصادی جامعه هنری مانند گذشته نیست و با چالش هایی مواجه است، سریال هایی که در نمایش خانگی تولید می شود با استقبال بیشتر مردم نسبت به سریال های تلویزیون مواجه شده است. این در حالی است که سرمایه هایی که در اختیار سریال های نمایش خانگی قرار می گیرد، بسیار بیشتر ازسریال های تلویزیونی است. به همین دلیل نیز در سال های اخیر مخاطبان سریال های تلویزیونی با ریزش همراه بوده است.« دیباچه» برای تحلیل و بررسی این موضوع با افشین سنگ چاپ بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون گفت وگو کرده که ماحصل این گفت وگو را در ادامه می خوانید.
افشین سنگ چاپ در این زمینه گفت:مردم جامعه نیاز به نشاط و طراوت دارند. به همین دلیل از سریال هایی استقبال می کنند که برای آنها ایجاد نشاط و هیجان داشته باشد.مخاطب سریال های تلویزیونی در سال های اخیر بیشتر به سمت سریال های نمایش خانگی کشیده شده اند.این نکته را نیز باید در نظر گرفت که محتوای سریال های تولید شده در صداوسیما و نمایش خانگی براساس مفاهیم انسانی و اخلاقی است.با این وجود در نمایش خانگی نشاط و هیجان سریال ها بیشتر شده است.نکته مهمی که درباره شبکه نمایش خانگی وجود دارد این است که سریال های این شبکه از برخی خطوط قرمز متداول عبور کرده اند و از سوی دیگر این توانایی را دارند که از بازیگران متنوع در کارهای خود استفاده کنند. نکته دیگر اینکه این سریال ها از بودجه های خوبی برخوردار هستند و فنی تر هستند و از نظر فنی در سطح خوبی قرار می گیرند.به نظر می رسد تلفیق اقتصاد،صنعت و هنر در شبکه نمایش خانگی نمود بیشتری پیدا کرده است.این در حالی است که تلفیق اقتصاد،صنعت و هنر در تلویزیون محدود شده است.
بازیگر فیلم بوتیک ادامه داد:ما باید بپذیریم که هنر و کار هنری صنعتی است و هزینه بر است.کار هنری ساده و معمولی نیست و شرایط خاص خود را دارد.تجربه نیز نشان داده هر زمان کار را ساده گرفته ایم با شکست مواجه شده ایم و در مقابل هر زمان کار را جدی گرفته ایم و اقتصاد آن را در نظر گرفته ایم، موفقیت به دست آورده ایم.چرا آثاری که آقای میرباقری تولید می کند کارهای فاخر و پر مخاطبی است؟ در پاسخ باید گفت در کنار توانایی ها و هنری که آقای میر باقری دارد، حمایت های مالی نیز از ایشان صورت می گیرد. هنگامی که اقتصاد به کمک هنر می آید اتفاق خوبی رخ می دهد و آثار هنری تولید می شود که فاخر و پرمخاطب می شود.ما باید این وضعیت را به عنوان الگو قرار بدهیم و درباره پروژه های دیگر نیز دنبال کنیم.
وی تصریح کرد:مدیری که بالا نشسته با جامعه خود قهر است و نمی داند در جامعه چه تورمی وجود دارد و مردم در چه شرایط زندگی می کنند.قرار نیست هنرمند برای ساخت سریال و یا فیلم، فرش زیرپای خود را بفروشد و بلکه باید توسط نهادهای ذی ربط حمایت شود.کار سریال سازی و فیلم سازی نیازمند هزینه است و اگر قرار است محتوا را به مخاطب انتقال بدهیم باید در این زمینه سرمایه گذاری اقتصادی انجام بدهیم.هنگامی که برای تولید یک سریال هزینه می شود باید محتوایی در اختیار مخاطب قرار بگیرد که جذاب و با نشاط باشد. در غیر این صورت نتیجه ای حاصل نخواهد شد.این نکته را نیز باید در نظر گرفت که محتوایی که در سریال های تلویزیونی مورد توجه قرار می گیرد متناسب با فرهنگ جمهوری اسلامی و اخلاقی و انسانی است. این اتفاق در طول دهه های گذشته رخ داده و ما در این مدت شاهد تولیداتی بوده ایم که متناسب با این وضعیت ساخته شده است.کسی که قرار است برای صداوسیما سریال و یا فیلم بسازد به خوبی با این محتوا آشنایی دارد و می داند که باید در ساخت سریال خود چه رویکردی را دنبال کند.نکته مهم این است که این محتوا باید به صورت جذاب به مخاطب ارائه شود تا مورد استقبال قرار بگیرد.