معصومه شمسینی غیاثوند: ایرانگرد، ٔ مستند تلویزیونی است که نگاهی متفاوت در معرفی طبیعت بِکر روستاهای مختلف کشور، زندگی در میان عشایر و مردمان ییلاقی و غارنشین شهرها برای مخاطبان تلویزیون دارد.
سازندگان این مستند با یک تیم فیلمبرداری حرفهای،به استانهای مختلف ایران سفر کرده و به روایت زندگی، آداب و رسوم، فرهنگ و اندیشه مردم روستایی و اعشایر استان های کشور میپردازند. چهار فصل از مجموعه ایرانگرد با استقبال مخاطبان همراه بوده و توانسته است رضایت مخاطبان تلویزیون را به همراه داشته باشد و برای همین سری پنجم این مجموعه در نوروز سال1401 برای مخاطبان به نمایش درآمد .
جواد قارایی، تهیه کننده و کارگردان مستند ایرانگرد، در خصوص سری جدید مستند ایرانگرد، به دیباچه می گوید: ایرانگرد پنج، مسیر چهار مستند قبل ایرانگرد را برای نشان دادن زیباییهای کشور ایران و تاریخ و فرهنگ غنی مردم ایران دنبال کرد، با این تفاوت که در سری جدید ایرانگرد سعی کردهایم که محتوا و تصاویر جذابتری برای مخاطبان به نمایش گذاشته شود.
تهیه کننده و کارگردان مستند ایرانگرد، با اشاره به ساخت برنامههای مثل ایرانگرد و رونقی که جاذبههای ایران بر صنعت گردشگری به همراه دارد، خاطرنشان کرد: ساخت برنامه برای نمایش گردشگری کشور تاثیر زیادی بر جذب توریست و صنعت گردشگری خواهد داشت اما به شرط اینکه در کنار ساخت این برنامهها، تبلیغ هم انجام شود، کشور ما در بین هفت تا هشت کشور جهان است که تنوع زیادی در مکانها و جاذبههای بِکر و زیبای گردشگری دارد در حالی که ما زیر ساخت مناسب برای تبلیغ و معرفی در صنعت گردشکری نداریم.
« صنعت گردشگری زمانی میتواند چرخ اقتصاد این مرزو بوم را بچرخاند که مردم و مسئولان در این زمینه سرمایه گذاری کنند و در نهایت حافظان خوب اقوام، طبیعت و فرهنگمان باشیم.» این موضوع را قارایی مطرح می کند و می افراید: اگر زیر ساختها مناسب باشد، سرمایه گذار میتواند گردشگر جذب کند و وقتی گردشگری هم رونق گرفت، سرمایه گذار تمایل به ادامه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری خواهد داشت. به شرط اینکه تبلیغ کننده، عاشق ، متخصص و دغدغهمند در معرفی جاذبه های کشور باشد و به صورت تخصصیتر فرهنگ، معماری، صنایع دستی، موسیقی و غذاهای محلی آن مناطق را به گردشگران معرفی کنند.
تهیه کننده و کارگردان مستند ایرانگرد، با اشاره به طبیعت بِکر و زیبای ایران که گردشگران فرصت بازدید از آن را پیدا نکرده اند و زیر ساخت سرمایه گذاری در آن مناسب نبوده است، میگوید: یکی از ابتکارات ایرانگرد برنامه مستندی بود که از استان سیستان و بلوچستان به نمایش گذاشت و با استقبال مخاطبان همراه شد. الان در آن مناطق مراکز بوم گردی و هتل ساخته شده است، برای همین باید گفت که تبلیغات نقش مهمی برای رونق صنعت گردشگری دارد.
« قارایی » با بیان اینکه مخاطبان برنامه « ایرانگرد » با توجه به شرایطی که از نظر توانایی جسمی دارند، می توانند از جاذبههای گردشگری ایران که در برنامه ایرانگرد به آن پرداخته شد، بازدید کنند، گفت: داشتن برنامه و هدف در سفر مهم ترین موضوعی است که باید گردشگران به آن توجه کنند، اینکه در چه زمانی و در چه مکانی قصد اقامت در آن منطقه گردشکری را دارند میتوانند از هتل، اقامتگاه بوم گردی و یا حتی از چادر استفاده کنند.
تهیه کننده و کارگردان مستند ایرانگرد، با تاکید بر اهمیت و حفظ فرهنگ، اندیشه و نگرش مردم بومی که گردشگران به آن مناطق سفر میکنند، گفت: حفظ طبیعت و معماری از جمله نکاتی است که گردشگران باید همواره به آن توجه کنند و علاوه بر اینکه گردشگران به محیط زیست توجه کنند و حافظ آن باشند به مردم محلی و بومی آن مناطق نیز این موضوع را آموزش دهند.