يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۱ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

افسانه صدیقی- در بین رشته هایی که به مسابقات آسیایی هوانگژو چین اعزام خواهند شد رشته شنا هم دیده می شود. رشته‌های رکوردی مثل شنا شرایط خاصی دارند و در صدم ثانیه مشخص می‌شود چه کسی برنده و بازنده است. در شیرجه هم امتیازها نزدیک است.
اما بیماری کرونا و انتشار این ویروس منحوس باعث شد بیشتر مسابقات برگزار نشده و بسیاری از مربیان درا ین رشته بیکار شوند.

خبرنگار دیباچه با « محسن رضوانی »  رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو  که برای سومین بار پیاپی و هت تریک انتخاباتی مجددا بر این مسند باقی ماند به گفتگو نشست.

- اهداف شما برای پیشبرد این رشته چیست؟

پروژه ای را تعریف کردیم که در طول هشت سال در مسیر این پروژه حرکت می کنیم و برنامه چهار ساله ای تدوین کردیم شده که امیدوارم نتایج دلخواه در سایر رشته های بازی های آسیایی را به دست بیاوریم ولی به دو دلیل اصلی یکی به دلیل نداشتن استخر در استان ها و دیگری نداشتن سخت افزار در کشور در رشته شنا، کمی با مشکلات امور را پیش می بریم.
چند جوان خوب و توانمند در این رشته هستند که روی این عزیزان برای بازی های آسیایی هوانگژو و انتخابی المپیک کار می کنیم، تیم واترپلو هم در حال انجام فعالیت در مسیر خودش است که امیدواریم در بازی های آسیایی خودش را نشان دهد.

استخر شنای انقلاب شیراز را به پرورش اندام تحویل دادند! / لژیونرهای نخبه شنا مظلوم هستند /برای پرداخت حقوق مربی خارجی شنا در مضیقه هستم
صحبت های بنده درباره بودجه فدارسیون به دلیل نداشتن اسپانسر با رشته های دیگر بسیار متفاوت است؛ ما اسپانسری برای این رشته نداریم چون در تمام دنیا دولت ها رشته های شنا و واترپلو را حمایت می کنند و دلیل آن هم به علت اینکه در رشته های مختلف روی لباس میتوانند تبلیغ کنند ولی در این رشته لباسی ندارد که رویش تبلیغ کنند و بعد به دلیل چهارچوب های خاص کشورمان پخش مسابقات این رشته محدودیت دارد به همین دو دلیل برای اسپانسر این موضوع جذابیت ندارد و دستمان از اسپانسر کوتاه و بسیار سخت است و همچنان تلاشمان را برای این کار انجام می دهم ولی از وزارت ورزش میخواهم این فدارسیون را به عنوان چند رشته ای نگاه کند مثلا واترپلو را با والیبال و شیرجه را با اسکواش و شنا را با دومیدانی مقایسه کند.

- ماده 88 دست وبال شما را خیلی بسته است،اجرای قانون ماده 88 فرصت های خوبی را برای نهاد ورزش بوجود آورد اما در کنار این فرصت ها هم تشکیلات ورزش خصوصاً ادارات ورزش و جوانان (تربیت بدنی) و هم هیأت های ورزشی را درگیر چالش هایی کرد.

ماده 88 به شدت ما را محدود کرده است چون اجاره مکان ها برای بخش خصوصی از همه جا بسیار جذابتر است و همین قوانین سخت وپیچیده باعث میشود تا مدیر کل استانها نتوانند استخرها را در اختیار هیات ها قرار دهند ؛ نمونه بارزش استخر انقلاب شیراز است ، شیراز همیشه یکی از قطب های مهم شنای کشور بوده است ولی الان جایگاه شنای شیراز رو ببینید کجاست؟ استخر انقلاب شیراز را به پرورش اندام تحویل دادند!
در جایی دیگر هم یک سایت ورزشی به صورت مشترک برای شنا و قایقرانی در اختیار فدراسیون شنا قرار دادند که تو سر وکله هم قرار دارند! آیا این موضوع منطقی است؟ ما از نظر زیر ساخت و سخت افزار مشکلات عدیده ای داریم. از وزارت‌ ورزش انتظار داریم حمایت‌ها را از ما افزایش داده تا استان‌ها به استخر درخور مجهز شوند. باید تمرکزمان را روی بازیابی توان از دست رفته در دوران کرونا متمرکز کنیم.

-آیا در سه رشته شنا و شیرجه و واترپلو لیگ داریم؟

بله لیگ برای سه رشته داریم، در لیگ برتر واترپلو پنج تیم، در دسته یک 14 تیم و لیگ زیر 17 سال 28 تیم داریم. برای انتخابی قهرمانی جهان مسابقاتی داشتیم و چون قهرمانی جهان به علت کرونا عقب افتاد مسابقات لغو شد و مهمترین مسابقات ما مسابقات آسیایی هوانگژو می باشد. لیگ شنا هم دومین دوره خودش را در 14 بهمن ماه برگزار میکند و بچه ها مشغول آماده سازی هستند تا در مسابقات شرکت کنند.

- آیا دهه فجر مسابقاتی در پیش داریم و در این تورنمنت از کشورهای خارجی هم دعوت کرده اید و آیا جوایز به صورت دلاری خواهد بود؟

بله ما مسابقات 14 بهمن و دهه مبارک فجر را برگزار می کنیم تلاش می کنیم تا یک مسابقات تام انجام دهیم یعنی مسابقات شنا و واترپلو را با هم برگزار کنیم ، همچنین مسابقات دسته یک به مناسبت دهه فجر آغاز می شود.
خیر مسابقات دهه فجر به صورت داخلی برگزار خواهد شد و هیچ کشور خارجی در این تورنمنت وجود ندارد.
کوید 19 به ورزش ضربه زد ولی ورزش شنا و واترپلو و شیرجه را به طور کلی نابود کرد، در استفاده از استخرها بحث کوید بسیار پررنگ است و خانواده ها میترسند که از این مکان ها استفاده کنند با اینکه بسیاری از این پایگاه ها راه اندازی شده و استخرها بازگشایی شدند ولی باز هم استقبال کم است و با قاطعیت می‌گویم شنا بیشترین آسیب را بین کل رشته‌های ورزشی از این ویروس دیده است و بیشتر مربیان این رشته بیکار شدند، به همین دلیل مسابقاتی که با قزاقستان داشتیم و این مسابقات لغو شد و این یک مقدار حضور تیم های خارجی را کمرنگ تر می کند.

-حمایت فدارسیون از ورزشکاران خانم در این رشته به چه صورت است و آیا این ورزشکاران حمایت می شوند و در مسابقات کشورهای اسلامی شرکت میکنند و آیا از نظر مالی به بانوان رسیدگی میشود؟

در رشته ما برای اینکه بانوان ما امکان حضور در مجامع بین المللی را ندارند فضایش بیشتر برای توسعه سلامتی هست نه مسابقاتی، ولی تا آنجا که توانستیم مسابقاتشان را برگزار کردیم و برای اولین بار در چند سال اخیر و پس از انقلاب لیگ واترپلو برای بانوان داشتیم و سعی کردیم هیجان رو به این ورزش بانوان هم بیاوریم.
متاسفانه در مسابقات کشورهای اسلامی رشته شنا وجود ندارد ولی اگر باشد ما با قدرت شرکت می کنیم.
در بخش بانوان مسابقات لیگ هم داریم ولی به علت کرونا هنوز لیگشان برگزار نشده است چون تمرین هم نداشتند و شنا تمریناتش متفاوت هست و اگر یک مقدار از تمرینات دور باشید امکان حضور در مسابقات را نخواهید داشت و این امر ثابت شده که اگر یک شناگر یک هفته تمرین نکند برابری با تعطیلی تمرینات دو ماهه یک فوتبالیست است و این موضوع یعنی نداشتن تمرین، باعث عقب افتادن از گردونه مسابقات می شود.ما داریم برای آماده سازی مسابقات لیگ بانوان تلاشمان را میکنیم و دو مسابقه هم برای بانوان از سه ماه پیش برگزار کردیم.

- شما فرمودید بودجه تان خیلی کم است،ممکن است بفرمایید چقدر است؟

بودجه ای که برای فدارسیون شنا می دهند کمتر از حقوق و پشتیبانی فدراسیون هست و من حتی برای پرداخت حقوق مربی خارجی شنا در مضیقه هستم و هنوز هم هیچ بودجه ای برای آمادگی مسابقات آسیایی هوانگژو در اختیارمان قرار نداده اند و همانطور که می دانید کشور در شرایط بسیار سختی است و ضربه شدیدی بابت تحریم به همه وارد شده است و ورزش هم از این موضوع مستثنی نیست و ان شاءالله بودجه ورزش بیاید.

-نخبه ترین شناگر آقای بالسینی است و آیا در لیگ ایران فعالیت می کنند؟

آقای مهرشاد افقری و بالسینی دو شناگر نخبه ما هستند که اقای افقری در مسابقات جهانی بهتر از بالسینی است ولی هر دو شناگران خوبی هستند، بله در لیگ ایران فعالیت می کنند.

-آیا لژیونر در این رشته داریم؟ حقوق لژیونرها خوب است یا خیر؟

بله داریم، شایان قاسمی سنگربان تیم ملی واترپلو که در لیگ فرانسه مشغول هست و ارشیا الماسی که در لیگ صربستان بازی میکنند .
نخبه های لژیونر واترپلو بسیار مظلوم هستند با اینکه صربستان قهرمان المپیک هست و یک ایرانی در لیگ آنها مشغول به بازی است متاسفانه کسی این بچه را ندید و هیچ رسانه ای به این موضع مهم نپرداخت؟ این موضوع جای گِله بسیار دارد.

حقوق لژیونر ها قطعا بهتر از داخل کشور هست ولی با فوتبال اصلا قابل مقایسه نیست.
در ورزش شنا حقوق بچه ها خیلی پایین هست و حقوقشان بین 10 تا 20 میلیون تومان است و اصلا رویمان نمیشود درباره حقوق بازیکنان صحبت کنیم، من خودم بیست سال عضو تیم ملی واترپلو بودم این رقم هایی که در ورزش ما پرداخت می شود خنده دار است و زحمتی که بچه های ما در شنا می کشند به مراتب بیشتر از یک والیبالیست و بسکتبالیست است ولی بحث تبلیغات و دوربین بسیار در این امر موثر است.

-مسابقات جهانی 2021 باز هم به تعویق افتاده یا لغو شد؟

لغو نشده به تعویق افتاده و در جولای 2023 برگزار خواهد شد ولی چند مسابقه مهم در سال 2022 برگزار خواهد شد.

-موافقت فینا را برای اجرای مسابقات جهانی توانستید جلب کنید؟

میزبانی را به ایران نخواهند داد چون هم خانم و هم آقا با هم برگزار می شود به همین دلیل امکان میزبانی نخواهیم داشت ولی من در تلاشم تا انتخابی مسابقات را به کشورمان بدهند.
در مسابقات آسیایی بعد از 44 سال توانستیم مقام سومی را کسب کنیم. رسیدن به مدال بعد از ۴۴ سال توسط تیم ملی واترپلو در بازی‌های آسیاییکار بسیار برزرگی بود.
زمانی که تیم ایران در آسیا اول شد تیم های قزاق و ازبک در واترپلو نبودند ولی اکنون با وجود این تیم ها ما سوم آسیا شدیم و کار زیادی تا قهرمانی داریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار