چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۴  |  Wednesday, 03 September 2025
کد خبر: ۵۱۴۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۶ - ۲۲ دی ۱۴۰۰
گفتگو «دیباچه» با رامین پرچمی

دهه ۶۰ در سینمای ایران تکرار نخواهد شد / فیلم «هامون» اگر امروز ساخته میشد، زیادمورد توجه مردم قرار نمی‌گرفت

« رامین پرچمی »  از جمله بازیگرانی است که با سریال «در پناه تو» در بین مردم شناخته شد و پس از آن با بازی در فیلم و سریال های دیگر به شهرت رسید. خبرنگار «دیباچه» برای تحلیل و بررسی وضعیت سینمای ایران در چهار دهه پس از انقلاب با رامین پرچمی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

*پس از چهار دهه که از سینمای ایران پس از انقلاب می گذرد،بنظر شما سینمای کشور در چه نقطه ای قرار گرفته است؟آیا سینمای ایران در مسیر تعالی حرکت کرده ؟

سینمای ما در حال طی کردن مسیر خود است و امروز فضایی به وجود آمده که ساخت فیلم نسبت به گذشته با موانع کمتری مواجه شده است. به همین دلیل نیز رقابت بین کارگردان های مختلف سینما شکل گرفته که این رقابت می تواند در تعالی سینمای کشور نقش داشته باشد. با این وجود اگر سینمای امروز را با سینمای دهه60 مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که دهه60 درسینمای ایران تکرار نخواهد شد. در این دهه کارگردان های بزرگ سینمای ایران مانند کیمیایی،مهرجویی،بیضایی،حاتمی کیا و... آثاری را تولید کردند که هنوز  هم در تاریخ سینمای ایران جایگاه قابل توجه ای دارد.با این وجود سینمای پس از دهه60 نیز قابل احترام است و با آثار فاخری همراه بوده است.

دهه ۶۰ در سینمای ایران تکرار نخواهد شد / فیلم «هامون» اگر امروز ساخته میشد، زیادمورد توجه مردم قرار نمی‌گرفت

*چرا امروز در سینمای کشور فیلم های جریان ساز و تأثیرگذار که در تاریخ سینمای ایران دارای جایگاه باشد ساخته نمی شود؟

یکی از دلایلی که امروز در سینمای ایران فیلم های جریان ساز ساخته نمی شود، برداشته شدن محدودیت های فیلم سازی و وجود شبکه های اجتماعی است. در گذشته فیلم و سریال هایی ساخته می شد که با توجه به محدودیت های تکنولوژیک و فرهنگی که وجود داشت، در سطح جامعه جریان ساز می شدند. به عنوان مثال سریال در پناه تو و یا فیلم عروس  از جمله آثاری بودند که در زمان خود جریان ساز بودند و پس از نمایش آنها فیلم و سریال های دیگری با اقتباس از آنها ساخته شد. با این وجود امروز شرایط سینما و تلویزیون به صورتی است که محدودیت قابل توجهی برای فیلم سازان وجود ندارد و ایده های مختلفی نیز وجود داد. اگر ما به وضعیت اینستگرام که همه چیز در آن در دسترس مخاطبان قرار دارد نگاه کنیم به خوبی متوجه می شویم که شبکه های اجتماعی چه تأثیری در روند فیلم سازی در ایران داشته است.

*چرا ذائقه مردم به سمت فیلم های طنز تغییر پیدا کرده است؟چرا در شرایط کنونی جنبه های سرگرمی و طنز فیلم های سینما برای مردم از اولویت بیشتری برخوردار است تا جنبه های معنای گرایانه و مفهومی؟

از جمله دلایلی که امروز فیلم های طنز مورد توجه مردم قرار گرفته، نیاز مردم به سرگرمی و تفریح است. با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و مشکلاتی که وجود دارد ،مردم به دنبال این هستند که زمانی که به سینما می روند، فیلم هایی را مشاهده کنند که باعث سرگرمی و تفریح آنها شود.اگر مردم به دنبال فیلم های جریان ساز و معنا گرا باشند در اغلب موارد این فیلم ها را در منزل تماشا می کنند و نیازی نیست که به سینما بروند.فضای سینمای امروز با گذشته متفاوت شده است و امروز با سینمایی مواجه هستیم که رضایت مخاطب برای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال شاید فیلم « هامون » که فیلم قابل تقدیری است در دهه شصت مخاطبان را به سینما می کشاند اما اگر امروز چنین فیلمی در سینماها اکران شود زیاد مورد توجه مردم قرار نمی گیرد.

دهه ۶۰ در سینمای ایران تکرار نخواهد شد / فیلم «هامون» اگر امروز ساخته میشد، زیادمورد توجه مردم قرار نمی‌گرفت

*اغلب فیلم های طنزی که در سینماهای کشور اکران می شود از نظر مضمونی نزدیک به هم هستند.آیا کپی برداری ها صرفأ برای جلب مخاطب به ماهیت سینما آسیب نمی زند؟

 کپی بودن فیلم ها از هم و اقتباس از فیلمنامه های دیگر پدیده جدیدی نیست و در گذشته نیز وجود داشته است. امروزبه دلیل ورود تکنولوژی های جدید و وجود شبکه های اجتماعی رقابت بین کسانی که دارای استعداد در سینما هستند به وجود آمده است. در چنین شرایطی کسانی که از توانایی و ایده های جدید برای فیلم سازی برخوردار هستند بدون مانع می توانند فیلم بسازند و به همین دلیل این فضا می تواند به پویایی و خلاقیت سینمای کشور کمک کند.

گفت و گو از :  احسان انصاری

مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴