دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱  |  Monday, 05 December 2022

تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۷ - ۲۰ دی ۱۴۰۰

اظهارنظر "تام پیکوک"، ویروس شناس در رسانه های اجتماعی درباره کشف اخیر یک متخصص اهل قبرس که مدعی پیدا کردن سویه "دلتاکرون" است، بحث‌برانگیز شده و این ویروس شناس معتقد است که این عفونت نوترکیب احتمالا ناشی از یک سویه واقعی نیست و می‌تواند نتیجه آلودگی آزمایشگاهی باشد.

طبق گزارش ها اخیرا یک محقق حوزه پزشکی در قبرس نوعی از ابتلای دوگانه به کروناویروس را کشف کرده که ترکیبی از سویه دلتا و اُمیکرون است و آن را "دلتاکرون" نامیده است.

در شرایطی که جهان درگیر مقابله با سویه اُمیکرون است، گزارش‌های مربوط به کشف نوع ظاهرا جدیدی از این عفونت، نگرانی بیشتری به همراه آورده و در حالی که دلتاکرون در رسانه های اجتماعی "تِرِند" شد اما بسیاری از متخصصان معتقد هستند که این، یک سویه واقعی نیست.

خبر کشف سویه «دلتا کرون» تا چه اندازه حقیقت دارد؟

با این حال، این محقق قبرسی از یافته خود دفاع کرده و در اطلاعیه ای که به بلومبرگ ایمیل شده به نقل از وی آمده است: مواردی که شناسایی شده نشان دهنده فشار تکاملی بر نسخه ویروسی اولیه برای بروز این جهش‌هاست و نه نتیجه یک عفونت ترکیبی منفرد.

آنچه تاکنون درباره دلتاکرون می‌دانیم

۱."لئوندیوس کوستریکیس"، استاد علوم زیستی دانشگاه قبرس، این نسخه ویروسی را «دلتاکرون» نامید. گزارش ها حاکی از آن است که این نسخه ویروسی دارای ردپاهای ژنتیکی شبیه به اُمیکرون در ژنوم دلتا است.

۲. بلومبرگ گزارش داد که تاکنون ۲۵ مورد ابتلا به دلتاکرون پیدا شده و اطلاعات بیشتر در مورد این نسخه ویروسی یا موارد ابتلای به آن هنوز ناشناخته است.

۳. کوستریکیس در مصاحبه ای گفت: در آینده خواهیم دید که آیا این نسخه بیماری ‌زا یا مسری تر است یا اینکه سویه غالب خواهد شد.

۴. توالی‌یابی از این ۲۵ مورد ابتلا به دلتاکرون در هفت ژانویه به پایگاه بین المللی موسوم به GISAID که تغییرات ویروس را ردیابی می کند، ارسال شده است.

۵. همچنین "توم پی‌کوکِ" ویروس شناس در شبکه اجتماعی گفته است که دلتاکرون ممکن است یک نسخه واقعی نباشد اما احتمالا نتیجه آلودگی است. در واقع وقتی نسخه های جدید از ویروس در آزمایشگاه توالی‌یابی می شوند بروز آلودگی در آنها بعید نیست یعنی مقادیر بسیار ریز و جزئی از مایعات که ممکن است در آزمایشات دیده شوند. معمولاً این توالی یابی ها با آلودگی های بسیار اندک و جزئی قرار نیست از طریق رسانه‌های اصلی (و به عنوان یک سویه جدید)، منعکس شوند.

وی همچنین نوشت: عفونت‌های نوترکیب‌ قطعا ارزش توجه کردن را دارند و قطعا در نهایت پیدا خواهند شد، اگرچه این نمونه خاص به احتمال خیلی زیاد آلودگی است.

۶. از سوی دیگر "اریک توپول" پزشک دانشمند دیگری، دلتاکرون را به جای یک سویه، وضعیتی "ترسناک" توصیف کرد.

وی در توییتی نوشت: این نسخه فرعی جدید و "ترسناک" حتی یک سویه واقعی نیست اما بسیاری از مردم را بی جهت می‌ترساند.

۷. با این حال کوستریکیس، محقق قبرسی می‌گوید: عفونت دلتاکرون در بین بیماران کووید-۱۹ بستری شده بیشتر از بیماران غیر بستری است که فرضیه آلودگی را رد می کند. علاوه بر این، نمونه ها در چندین روش توالی یابی در بیش از یک کشور ارزیابی شده‌اند.

کوسترریکیس گفت: این یافته‌ها اظهارات غیرمستند مبنی بر اینکه دلتاکرون نتیجه یک خطای فنی است را رد می‌کند.

دلمیکرون و دلتاکرون سویه‌های رسمی تاییدشده نیستند

به نوشته روزنامه هندوستان تایمز، در عین حال باید توجه داشت که دلتاکرون هیچ نام رسمی نیست.

پیش از این نیز، کلمه دلمیکرون برای نشان دادن عفونت‌های ترکیبی کوویدی ناشی از دو سویه دلتا و امیکرون رایج شد.

اینها هیچ یک اسامی رسمی ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت نیستند و حتی گونه های رسمی تایید شده هم نیستند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: دلتاکرون ، کرونا
گفتگو دیباچه با رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

حدود ۶۰ هزار نفر در سال در کلاس اول ابتدایی مردود می‌شوند!

۱۱:۱۳  -  ۰۷ آذر ۱۴۰۱