جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۳۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۲۰ - ۰۸ دی ۱۴۰۰

زهرا فرود : « جبار آذین» منتقد،نویسنده و مدرس سینما وتلویزیون ، معتقد است رسانه ملی در حوزه سریال سازی وتولید آثار نمایشی خود به موازات سایر بخش های صداوسیما نیازمند انقلابی بزرگ درعرصه فرهنگ وهنر است و به تبع ،این سخيف گرایی ها در عرصه نمایشی ،مجموعه به اصطلاح طنز "پلاک ۱۳" که این شب ها روی آنتن است، نه تنها بویی از موضوعات ومحتواهای طنازانه نبرده بلکه حتی سعی دارد ناتوانایی های خود در روایت قصه های کمدی وار را در لفافه طنز پنهان کند.بنابراین "پلاک ۱۳" مجموعه ای ناموفق است.

جبار آذین،منتقد: پلاک سیزده،نمونه یک شبه طنز بد و بازاری است / تهیه کننده مجموعه طنز«پلاک ۱۳»: نقد به سریالم ،کارشناسانه نیست،غرض ورزانه قلم زده شده

"جبار آذین" منتقد سینما وتلویزیون به خبرنگار دیباچه گفت: صداوسیما به عنوان یک رسانه فراگیر،به رغم داشتن بودجه و امکانات و نیروهای فراوان، هیچ گاه درحد و اندازه داشته های خود ظاهرنشده و نتوانسته پاسخگوی مناسب و شایسته نیازها و خواسته های مردم باشد.

او افزود:کم کاری وکم توانی،نبودمدیران کاربلد وکارشناسان حرفه ای،دوری از نگاه وسلیقه مردم، سلطه سلیقه مداری مدیران و اسپانسرها، راندن هنرمندان حرفه ای از تلویزیون، استفاده نکردن از عوامل متخصص مانند تهیه کنندگان و مجریان توانمند و درعوض، بهره گیری از افراد و گروه های خودی برای تولید برنامه، فیلم و سریال و بازیگران به جای مجری ها،کپی سازی از روی برنامه ها و سریالهای ماهواره ای و تلویزیون های خارجی، به روز نبودن در عرصه اطلاع رسانی و آشفته و رفیق نوازی در مراکزسیمافیلم ، شبکه خانگی و تولید کارهای سبک و سطحی و...ازجمله علتهای ناکارآمدی وناموفقی تلویزیون درایجاد ارتباط با مردم و کسب رضایت ملی است.

آذین اظهار داشت: در دوران نبود هنرمندان حرفه ای و مجموعه سازان متبحر طنزی مانند" مهران مدیری"، "رضاعطاران"، "سروش صحت" و هنرمندان بزرگی مانند "مسعود جعفری جوزانی" ،"کیانوش عیاری"،"پوران درخشنده "و... تلویزیون به دست کسانی افتاده که نه فقط دارای توانایی ها و قابلیتهای مناسب هنری نیستند، که هیچ گونه شناختی هم از گونه های هنری ازجمله سبک های طنز ،خانوادگی واجتماعی ندارند و حاصلِ کارشان، ریزش و قهر مخاطب با تلویزیون و هدر دادن بودجه سیما و در واقع بیت المال است.

جبار آذین،منتقد: پلاک سیزده،نمونه یک شبه طنز بد و بازاری است / تهیه کننده مجموعه طنز«پلاک ۱۳»: نقد به سریالم ،کارشناسانه نیست،غرض ورزانه قلم زده شده

این منتقد ادامه داد: نمونه شاخص این نوع آثار نازل و بی هنرانه، سریال فوق العاده ضعیف "پلاک سیزده" است.سریالی که درهیچ زمینه ای از مضمون و محتوا گرفته تا بازیها و کارگردانی،حرفی برای گفتن ندارد و با حرکت خامدستانه از روی تکرارها و کلیشه ها به سطحی ترین امور جاری جامعه نظر دارد وکوشیده ناتوانی های خود را در لفافه طنز بپوشاند،اما چون در داستان سازی و شخصیت پردازی وتصویرسازی درست، از آدم ها و زندگی ها ناموفق است و ازطنز و کمدی هم بی بهره، تنها شوخی ها و شلوغ کاری های بی مسما را بازسازی کرده و با مخاطب ارتباط برقرار نکرده است. به همین دلایل، "پلاک سیزده"،افزون بر اینکه کاری اجتماعی ، خانوادگی و طنز نیست که اساسا یک مجموعه هنرمندانه هم نیست.

آذین افزود: " پلاک سیزده" یک نمونه بد، بازاری و سریالی مدعی طنز خانوادگی است. به همین دلیل می توان مدعی بود، تلویزیون در حوزه سریال سازی به موازات دیگر بخش های صداوسیما ،به یک انقلاب بزرگ فرهنگی و هنری نیازمند است و جای آثار استاندارد، فاخر وجذاب ، مردم پسند بويژه درگونه های طنز وکمدی درتلویزیون خالی است.

-نقدی که به سریال" پلاک ۱۳ "شده نه تنها کارشناسانه نیست بلکه غرض ورزانه قلم زده شده است

"سلیم ثنایی" تهیه کننده مجموعه طنز « پلاک ۱۳» به خبرنگار دیباچه گفت : از آنجا که در نقد نوشته شده پیرامون آثار طنز در تلویزیون نام مجموعه" پلاک ۱۳" بیشتر رخ نمایی می کند و صرفا فقط مجوعه "پلاک ۱۳ "هدف قرار داده شده مشخص است ، این انتقاد کاملا مغرضانه و براساس کینه توزی مطرح گردیده چرا که نه تنها خالی از هر گونه دیدگاه کارشناسانه است، بلکه فقط بصورت کلی گویی عنوان شده، بنابراین برای اینکه مشخص شود هدف و یا چه نوع تعبیری پشت این گفته های نقادانه و خالی از نگاه کارشناسانه نسبت به "پلاک ۱۳"نهفته است می طلبد بررسی و واکاوی های دقیقی صورت گیرد تا دریابیم این نوع نگاه به مجموعه" پلاک ۱۳" برچه مبنایی و از کجا نشأت گرفته است.

او افزود :" پلاک ۱۳" که از ۱۴ آبان روی آنتن آمد، در ۱۰ قسمت ابتدایی خود توانست به میزان ۱۷/۷ درصد، معادل ۷۰ درصد رضایت را از سوی مخاطبان کسب کند که به نسبت آثار نمایشی هم رده خود ،آمار خوب وبالایی است به گونه ای که عنوان دومین سریال پربیننده تلویزیون را از آن خود کرد ودر آذر ماه هم خوشبختانه به پربیننده ترین سریال رسانه ملی ارتقا پیدا کرد.

"ثنایی "پیرامون مقایسه ای که این روزها نسبت به مجموعه "پلاک ۱۳"با سریال های شبکه های نمایش خانگی صورت گرفته ضمن ابراز خرسندی گفت: این مقایسه نشان از این موضوع دارد که مجموعه "پلاک ۱۳"نه تنها ظرفیت ،پتانسیل و توان رقابت با آثار پر مخاطب شبکه های نمایش خانگی را در خود دارد، بلکه حتی می تواند در جایگاه بالاتری نسبت به آثار اینگونه رسانه ها قرار گیرد، چرا که تیم سازنده این مجموعه متشکل از افراد متخصص وکاربلد بوده، همچنین حضور "آرش معیریان" از کارگردانان حرفه ای و با سابقه درخشان در تولیدات آثارکمدی وسبکهای مختلف نمایشی، به عنوان سازنده این مجموعه ،گویای آن خواهد بود که سریال "پلاک ۱۳" توانسته تا این میزان از پخش ،مخاطبین بسیاری را با خود همراه کند؛ بنابراین می طلبد عنوان شود که این نقدهای نوشته شده درباره "پلاک ۱۳" نه تنها در مسیر دیدگاه درست وکارشناسانه صورت نگرفته بلکه حتی به گونه غرض ورزانه قلم زده شده ولی طبیعتا هر اثری با یکسری نقاط قوت و ضعفی همراه است ؛به هرحال ما در تولید این مجموعه تمام تلاش وتوان خود را به کار بستیم تا بتوانیم به بهترین نحو به مردم کشور خدمت کنیم و حتی برای لحظاتی کوتاه خنده را برلبانشان جاری سازیم.

جبار آذین،منتقد: پلاک سیزده،نمونه یک شبه طنز بد و بازاری است / تهیه کننده مجموعه طنز«پلاک ۱۳»: نقد به سریالم ،کارشناسانه نیست،غرض ورزانه قلم زده شده

تهیه کننده مجموعه«پلاک ۱۳‌»خاطر نشان کرد: هم اکنون با نگاهی به آثار ساخته شده در ژانر کمدی وطنز در سال های اخیر بویژه در تلویزیون می توان دریافت، سریال هایی که در ژانر کمدی ساخته شده آنچنان نتوانستند موفق ظاهر شوند و در بین مردم جایگاه خوبی پیدا کنند، حتی آثاری که توسط هنرمندان شاخص این عرصه به تولید رسیده یا دوستانی که ساخته هایشان برای جامعه ارزشمند،خاطرانگیز ودوست داشتنی بوده ، اما با ورود و گستره فضای مجازی ،VODها وشبکه های خانگی ، رقابت بر سر تولید آثار نمایشی در ژانرهای مختلف ازجمله کمدی وطنز اوج بیشتری یافت، به گونه ای که خیلی از سازندگان آثار ترجیح بر همکاری در فضایی غیر از رسانه ملی دادند و دیگر تمایلی به ساخت برنامه یا اثر نمایشی در تلویزیون را ندارند، ضمن اینکه بودجه هایی که برای برنامه سازی وساخت فیلم وسریال در تلویزیون و یا شبکه های خانگی وهمچنین پلتفرم ها صرف مس شود با یکدیگر متفاوت است.به هرحال با توجه به اینکه قالب ساخت سریال« پلاک ۱۳»به گونه ای است که برای مخاطب عام وبه طور کل برای همه مردم در نظر گرفته شده و موضوعات آن برآمده از بطن جامعه ومتناسب با مسائل روز است ، توانسته یک جایگاه خوبی را دربین مردم بدست آورد و انشالله که بتوانیم بیش ازپیش برای بهتر شدن روند ساخت وپخش«پلاک۱۳» گام های موثری برداریم و به تبدیل شدن این سریال به یک خاطره خوب در ذهن مردم و همچنین تریسم فضایی شاد حتی برای لحظاتی کوتاه در ذهن مخاطب که از اهداف این مجموعه بوده کمک کنیم و لبخند را بر لبان مردم جاری سازیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
0
21
این سریال خیلی مفید بود چون هروقت پخش میشه بعد از چند دقیقه تلویزیون رو خاموش میکنیم و در مصرف برق صرفه جویی میشه. واقعا چنین برنامه هایی کارگردان و نویسنده دارند؟!! عجیبه....
بهتر بود برای گروه یا شرایط ستی و ذهنی خاصی در نظر گرفته میشد
مالک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
0
10
مزخرف
بهنام
|
United Arab Emirates
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
0
8
متاسفانه روز بروز سريالهاي تلويزيون بي محتوا تر و مسخره تر ميشوند ، اين سريال پلاك ١٣ نمونه بارز افول سريال سازي در تلويزيون هست و معلوم نيست با بودجه كلان صدا وسيما چطور چنين مزخرفاتي را به خورد مردم ميدهند ، قبلا سريالهايي مثل پايتخت و شبهاي برره، چك برگشتي ، ساختمان پزشكان و….. از تلويزيون پخش ميشد كه مردم واقعا منتظر ساعت پخش انها بودن ولي امروز چي شده ؟؟؟؟ ان سريالها گويا خاطره شدند
ملیحه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
0
5
نمی‌دونم کدوم مخاطبینی از پلاک۱۳ حمایت کردن که تهیه کننده این سریال به اصطلاح طنز، اون رو دارای پتانسیل و قادر به رقابت با آثار پر مخاطب و حتی بیشتر می‌دونن.
به نظر من با این حرف مردم رو خیلی دسته پایین گرفتن!
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
0
4
به واالله قسم ببخودتر و بی مزه تر و مسخره تر از این سریال پلاک 13 نه دیدم و نه خواهیم دید. حیف علی صادقی که خودشو خراب کرد توی این فیلم. جای علی صادقی خیلی بالاتر از اینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار