شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۱۶
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۱۷ - ۰۶ دی ۱۴۰۰

معصومه شمسینی غیاثوند :  کشور آسیایی قطر میزبان جام جهانی 2022 است و این اولین بار است که یک کشور آسیایی عربی از خاورمیانه میزبان مهم‌ترین رویدارد ورزشی جهان است. جام جهانی تنها یک رویداد ورزشی نیست بلکه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به ویژه گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است . ایران به واسطه همسایگی با کشور قطر و مبادلات تجاری و فرهنگی که با این کشور دارد می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور از فرصت‌های طلایی برای جذب گردشگر استفاده کند.  

«  مرتضی خاکسار » ، کارشناس ارشد گردشگری و استاد دانشگاه  در خصوص اهمیت صنعت گردشگری در جهان، به دیباچه می‌گوید :  رشته گردشگری یک علم میان رشته‌ای است و این صنعت با 150 شغل در جامعه ارتباط مستقیم دارد.شبکه ناوگان هوایی، ریلی،دریایی،ترانسفرهای شهری، هتل‌ها، رستوران‌ها، تولیدکنندگان مواد غذایی، پوشاک و بسیاری از خدمات جامعه از جمله خدمات بهداشت و درمان مورد نیاز توریست‌ها  قرار دارد تا چرخه صنعت گردشگری به حرکت در بیاید.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصت طلایی برای گردشگری ایران

او ادامه داد: رشته و صنعت جهانگری جهان شُمول است ،یعنی هر زمان از سال و برای مناسبت‌های مختلف گردشگری، تاریخی، سالگردها و بزرگداشت‌ها مورد توجه همه مردم دنیا قرار می‌گیرد. صنعت گردشگری در دنیا همیشه فعال و پویا است و رخدادهای ورزشی مثل جام جهانی و المپیک، رخدادهای سیاسی مثل مذاکرات برجام در وین یا برلین چرخه صنعت گردشگری به حرکت در می‌آید.

این کارشناس ارشد گردشگری گفت: یکی از رخدادهای پرحاشیه و پُر سود صنعت گردشگری جام‌ جهانی است که با وقوع آن هتل‌ها، فروشندگان مواد غذایی، صنایع هواپیمایی و ریلی دچار انتفاع می‌شوند و توریست‌ها با مسافرت به شهرهای مختلف برای خرید سوغات، موجب رونق صنعت گردشگری آن کشور می‌شوند. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا گردشگری‌ ورزشی مهم است؟ پاسخ این است که با برگزاری جام‌ جهانی ،مردم از همه قاره‌ها و ملیت‌ها به کشورِ مقصد سفر می‌کنند و در روند شکوفایی گردشگری آن کشور اثر مثبت دارد.

خاکسار می‌افزاید: همه کسانی که به صنعت گردشگری خدمت می‌دهند، از جمله همه هتل‌های بین‌المللی در بازهای آسیایی، اروپایی، جام جهانی و المیپک‌های ورزشی که جنبه جهانی و ملی دارند دچار انتفاع ملی می‌شوند، زیرا گردشگری ورزشی مختص به یک کشور و قاره نیست و  از همه دنیا  می‌‌توانند برای تماشای جام جهانی بیایند. چَشم گردشگران به هوای جذابت فوتبال به دنیای  چشم نواز کشور میزبان باز خواهد شد و با حمل و نقل پیشرفته و هتل‌های لاکچری آن کشور آشنا می‌شوند و همه این موارد منجر به درآمد ارزی می‌شود.

او با اشاره به آثار مثبتی که برگزاری جام جهانی برای کشور میزبان دارد، می‌افزاید: توریست‌ها  بعد از مشاهده جذابیت‌های گردشگری کشور میزبان ممکن است در دفعات بعد با خانواده و دوستان با فراغ بال به کشور مقصد و برای بار دوم مسافرت کنند.کشورهایی مثل قطر که میزبانی ورزشی جام جهانی را به عهده گرفته‌اند، در هتل‌ها و ناوگان شهری را در شهرهای‌شان  تجدید قوا کرده‌اند تا صنعت گردشگری بعد از جام جهانی نیز استمرار داشته باشد.

این کارشناس گردشگری می‌گوید: کلیه کشوررها  نیاز به درآمد اقتصای گردشگری دارند.شاید بازی‌های آسیایی و اروپایی جام‌های مختلف ورزشی در مقطع خاص برگزار شود، اما صنعت گردشگری به خاطر انعکاس زیبایی و امکانات کشور مقصد دائمی و همیشگی است. شاید کشور میزبان هزینه کرده باشد اما این درآمد زایی ، دائمی است و این کشور در سال‌‌های بعد هم پایگاه جذب گردشگر خواهد ماند و قیمت یورو و دلار در آن کشور با ریزش همراه خواهد بود.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصت طلایی برای گردشگری ایران

خاکسار با اشاره به واکسیناسیون سراسری در کشور برای مقابله با ویروس کرونا،گفت:  واکسن کرونا ،انقلاب بهداشتی در کشور ایجاد کرد و امنیت خاطر برای کلیه مسافران شد و کرونا  با وجود وجه منفی  ای که داشت اما انقلابی ایجاد کرد که باعث رعایت مسایل بهداشتی شد و توفیقات بسیار برای بهداشت عمومی داشت. هر چند که برخی قوانین ما قدیمی است و باید تجدید  ساختار  ایجاد شود.

او با ارائه راهکارهایی برای اینکه کشور ما هم بتواند از فرصت‌های گردشگری ورزشی به ویژه در جام جهانی بهره‌مند شود، گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و  فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی باید از کارشناسان دعوت کند و همه قوانین و چالش‌ها گفته شود. قوانین جدید وضع و در صحن علنی مجلس مطرح شود و در فراکسیون گردشگری مجلس راهکار ارائه شود و به صورت قانون در بیاید و قوانین به شکل ساختارمند تا سال 1404 در یک افق چهار ساله و بدون فوت وقت اجرا شود.

این کارشناس گردشگری گفت: کشور‌های حاشیه خلیج فارس بابت میزبانی جام جهانی سال‌ها است که کار می‌کند اما ما عقب هستیم  ما باید به سرعت نور حرکت کنیم همانند بسیاری از کشورهای جهان مثل ترکیه، کره‌جنوبی، ژاپن و چین که  براساس صنعت گردشگری تجاری و ورزشی و تفریحی کار می‌کنند باید برنامه‌ریزی شود و از کارشناسان گردشگری دعوت کرد تا  پیشنهاد بدهند.

«مرتضی خاکسار» در پایان با اشاره به فرصت‌های طلایی جام جهانی قطر برای کشور، گفت: ما نیاز داریم هر استانی  قانون مخصوص به خودش داشته باشد همان طور که  قوانین در تگزاس با کالیفرنیا و لاس وگاس با یک دیگر  فرق دارد و طبق جغرافیای آن کشور است. در ساختار گردشگری کشور ما، دست‌ها بسته است و باید برای هر استانی قوانینی  مختص به آن وجود داشته باشد که طبق آن قوانین برای استان فرصت در زمینه رونق گردشگری ایجاد شود.  وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید دست هر استانی برای صدور مجوز باز بگذارد تا شاهد پیشرفت‌های صنعت گردشگری باشیم و از شَر بوروکراسی سخت اداری رها شویم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار