جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۳۰۷
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۵ - ۰۵ دی ۱۴۰۰

آذر رجبی : آب؛ کلمه ای که با جان انسانها مرتبط است و تقریبا همه عالم به این کلمه وابسته اند چرا که اگر آب نباشد حیات هم نیست و آب موجب رویش گیاهان و گیاهان موجب تغذیه بشر در ادوار مختلف بوده اند، کما اینکه همین ماده شگفت انگیز، 70 درصد بدن انسان را تشکیل می دهد و در صورت خشکی این مایه حیات انسان نیز به مرور به ورطه نابودی خواهد رفت. مدت مدیدی است که کشور ایران با بحران های مختلف که همه وابسته به آب و هوا هستند دست به گریبان است، مساله آب مساله مهمی است که نباید سهوی از آن عبور کرد ،کما اینکه با خشک شدن رودخانه ها در پی خشکسالی و در پی آنها فرونشست های مکرر در مناطق مختلف کشور موضوعی است بسیار جدی و حیاتی که باید تمامی ارگان ها بسیج شده و این معضل را بررسی و هر چه زودتر راه حلی برای آن بیابند. پیرامون این موضوع با نماینده مجلس یازدهم به گفتگو نشسته ایم تا ابعاد این پدیده را مورد بررسی قرار دهیم.

« جعفر قادری» نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ،پیرامون تحلیل منابع آب در کشور گفت: در گذشته اتفاقات بدی رخ داده است و سوء مدیریتی که صورت گرفته ؛ متاسفانه منابع آبی کشور را با بحران مواجه ساخته است؛ کما اینکه صنایع آب کشور در استانهایی مستقر شده‌اند که آب ندارند و همین امر خود معضلی برای آن استانها شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بر مبنای سالهای « ترسالی »تصمیم گرفته شده و در سالهای خشکسالی مشکل به وجود آمده است؛ استان اصفهان و یا استان کرمان جای توسعه صنایع آب بر نیست و به دلایل مختلف در استانهای کویری صنایع آب بری ایجاد شده و عملا مشکلاتی در پی آنها به وجود آمده است و در حال حاضر باید بتوانیم دیگر بیشتر از این توسعه ندهیم و بخشی از آب مورد نیاز را از فاضلاب تامین کنیم و بخش دیگر را از انتقال آب دریا مدیریت کنیم و می توان از منابعی که وجود دارد؛ برای این معضل استفاده کرد.

منابع آبی کشور، به دلیل سوء مدیریت، در شرایط بحرانی قرار گرفته است / آب دریا، تنها راه حل صنایع آب بر است/مجلس طرحی برای حل مشکل خشکسالی ندارد

اودر پاسخ به اینکه مشکل کشاورزانی که به دلیل بی آبی تحصن می کنند چگونه حل می شود، گفت: اگر آنها حق آبه دارند که واحدهای صنعتی حق آنها را گرفتند، آن واحدهای صنعتی قطعا خسارت را باید پرداخت کنند و اگر حق آبه اي ندارند دیگر بحثی نیست.

« قادری » پیرامون اینکه آب اصفهان و شهرهای مشابه به جای دیگر منتقل می شود یا خیر گفت: بنده در این باره اطلاعی ندارم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ،پیرامون خشکسالی و ترسالی که با تغییر اقلیم روبرو شده؛ اذعان داشت: در طی سالهای گذشته، آب از زمین بیرون کشیده شده و به محصولات کشاورزی تبدیل گشته و بدون مدیریت بهینه و به بدترین شکل ممکن آبهای زیر زمینی مصرف شده است و عملا در مقابل آن چیزی به دست نیامده و این نتیجه سوء مدیریت‌هاست که این مشکلات ایجاده شده .

نماینده مجلس یازدهم با توجه به پیامدهای خشکسالی در چند سال اخیر مانند فرونشست ها گفت: بحث هایی در مجلس صورت گرفته اما این مساله باید توسط وزارت نیرو حل شود و مجلس طرحی که بتواند برای سال آینده و یا سالهای آینده مشکل خشکسالی را حل کند؛ فعلا ندارد.

« قادری »، پیرامون صنایع آب بری که مجوز حفر چاه دارند اظهار داشت: آنهایی که آبهای تجدید ناپذیر را استفاده می کنند، سفره‌های آب زیر زمینی را تخلیه کرده و دیر یا زود مشکلات جدی‌ای را ایجاد خواهند کرد. این صنایع باید به سمت دریا سوق داده شوند و از آب دریا استفاده کنند و همچنین باید در هزینه انتقال آب نیز مشارکت داشته باشند،که تامین آب از دریا برای آنها امکان پذیر باشد و راهی غیر از این وجود ندارد .

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس،  پیرامون راهکارهایی برای تامین آب کشور همچون خرید و یا ساخت دستگاه آب شیرین کن  با ابراز امیدواری از اینکه هر چه زودتر مساله حل شود،خاطر نشان ساخت: مبالغی برای اصلاح  فرآیندها در تامین آب صورت گرفته ؛اما اعداد و ارقام آن در حد و اندازه ای نیست که بتواند اوضاع را تغییر دهد؛ چرا که میزان سرمایه گذاری در حد قابل قبولی نیست و متاسفانه این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳