يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۲ - ۰۱ دی ۱۴۰۰
زهرا فرود : " مرکز پویانمایی صبا " یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی تولید انیمیشن در کشور است، که تاکنون پویانمایی‌های ماندگار بسیاری را تولید و به پخش رسانده است؛ حمایت‌های همه جانبه این مرکز از آثار پویانمایی در طول سال‌های متمادی، سبب تولید مجموعه‌های جذاب و پر بیننده در عرصه انیمیشن شده و ساخت مجموعه‌هایی از قبیل جعبه جورواجور که در ۱۰۰ قسمت ۷ دقیقه‌ای برای مخاطب خردسال تولید و از شبکه‌های سیما پخش می‌شود، نمونه بارز این موفقیت‌ها به شمار می‌رود. محراب ناصری طهرانی کارگردان و نویسنده این مجموعه در این باره می‌گوید: این مجموعه که برای نوروز در نظر گرفته شده سعی دارد با آموزش چندین مبحث ساده پیرامون به چالش کشیدن مهارت‌های کودکان از طریق پدرومادر، به برقراری ارتباط وتعامل عمیق‌تر بین کودک و والدین کمک کند.
 


او در ادامه افزود: سریال صد قسمتی" جعبه جورواجور " که با حمایت "پویانمایی صبا " برای گروه سنی خردسال در موسسه فرهنگی هنری "حور" در حال تولید است، از منظر داستان و فیلم نامه، گرافیک، ساخت کاراکتر و فضا، نورپردازی و لی اوت، انیمیت، موسیقی، صدا گذاری و تدوین هم تراز و هم گام با مجموعه‌های تولید شده در کمپانی‌های فیلم سازی مطرح مثل شرکت ( 38C Animation studio) یا (5Bricks) در کشور‌های دارای تکنولوژی به روز مثل کره جنوبی قرار دارد.

او با بیان این مطلب گفت: مجموعه "جعبه جورواجور" با استفاده از دانش متخصصان بومی و استفاده از تجربه ۲۵ ساله در زمینه تولید انیمیشن و نگاه ویژه به خانواده ایرانی و مقوله آموزش و تربیت فرزندان در موسسه فرهنگی هنری حور پایه ریزی و تولید شد. این مجموعه با محور قرار دادن حواس پنج گانه و طراحی یک بازی چند مرحله‌ای و جذاب که با کمک و همراهی تمام اعضای خانواده اجرا می‌شود، سعی دارد مخاطب خردسال را، قدم به قدم در شناخت دنیای اطرافش یاری کند.
 


«ناصری طهرانی» در پاسخ به این سوال که در تولید این انیمیشن چقدر سعی شد براساس نیاز‌های بروز کودکان و الگوپذیری آن‌ها در نوع عملکرد‌های روزانه و تعامل پذیری آن‌ها با والدین گام برداشته شود؟ ادامه داد: متاسفانه از آنجا که به دلیل رشد سریع تکنولوژی و در دسترس بودن ابزار ارتباط جمعی، آموزش‌ها بیشتر به صورت صوت و تصویر در اختیار خانواده‌ها و کودکان قرار گرفته از این رو در این سال‌ها میل به یادگیری از طریق تجربه‌های فردی اگر نگوییم از دست رفته است، حداقل بسیار کمرنگ شده و همه این مسائل ما را بر آن داشت تا اثری را در قالب انیمیشن تولید کنیم که مهمترین کارکرد آن مستحکم‌تر نمودن روابط فرزندان با والدین باشد و معتقدم مجموعه جعبه جورواجور در حد خود همان برنامه‌ای است که می‌تواند همانند یک پل فرزندان را به لحاظ ارتباط وتعامل بیشتر با والدین خود، مرتبط کند.

این کارگردان اظهار داشت:این مجموعه با تکنیک سه بعدی در حال اجرا و تولید است. تعدد شاخه‌های اجرایی، این تکنیک را به یکی از پیچیده‌ترین روش‌های تولید انیمیشن بدل کرده است و همین پیچیدگی عامل جذابیت بیشتر این سبک شده است. برای اجرای هر کدام از شاخه‌های تکنیک سه بعدی، به فرد یا افراد متخصص و در عین حال توانمند احتیاج است. تیم اجرایی مجموعه "جعبه جورواجور" جزو با سابقه‌ترین افراد در تولید انیمیشن هستند، که سال‌ها به طور مداوم در حال کار و تولید بوده اند. از جمله این افراد می‌توان به خانم "نرگس میرباقری" در بخش لی اوت و نور پردازی، خانم "نیلوفر ضیائی" در بخش انیمیت و جان بخشی و همچنین خانم" ندا کافی" در بخش ساخت کاراکتر اشاره کرد.

کارگردان پویا نمایی با بیان اینکه مهمترین مباحثی که انیمیشن "جعبه جورواجور" برای مخاطب کودک خود مطرح خواهد کرد، بحث آموزش و سرگرمی در قالب بازی جذاب و چند مرحله‌ای است که بصورت فراگیر با تحریک حواس پنج گانه، خردسال را وادار به تفکر و تجربه می‌کند افزود: از آنجا که پدر و مادر از لحظه اول تولد کنار کودک هستند و با کمک و هم فکری یکدیگر، مسیر سخت و طولانی رشد را پا به پای کودک طی می‌کنند. در این مجموعه سعی کردیم با استفاده از ابزار ساده مثل جعبه مقوایی، پارچه و کاغذ‌های رنگی نحوه ساخت جعبه جورواجور را به والدین آموزش دهیم. در واقع جعبه جورواجور طوری طراحی و ساخته می‌شود که والدین به عنوان مخاطب بتوانند با الگو گرفتن از آن همین راه و روش را برای برقراری ارتباط و آموزش با کودک خود بپیمایند.
 


او در پاسخ به این سوال که "جعبه جورواجور"به لحاظ ساختار ومحتوا چقدر به سطح پویانمایی‌های استاندارد نزدیک است؟ گفت: در ساخت این مجموعه تمام توان خود را به کار بستیم تا آن را با تکیه بر استاندارد‌های روز دنیا تهیه و تولید کنیم. این مجموعه در صورت پشتیبانی و حمایت‌های کافی و همه جانبه از طرف متولیان امور فرهنگی می‌تواند یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های موجود برای ارائه به عرصه بازار‌های منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود.

او افزود:در هر قسمت از این مجموعه به طور مجزا، شخصیت اصلی داستان در حین انجام بازی با یک موضوع آشنا می‌شود. مثلا در بحث شناخت حیوانات موضوعات مهم و اصلی مثل بافت پوست و مو، صدای مخصوص هر حیوان، محل زندگی، بزرگی و کوچکی جثه و نوع تغذیه و... برای مخاطب بازگو شده و هم زمان با شخصیت اصلی مجموعه، مخاطبان شروع به حدس زدن و آموختن می‌کنند.

محراب ناصری طهرانی در پایان گفت: شیوه جدید زندگی بصورت آپارتمانی و دور شدن از طبیعت فرصت‌های زیادی را از کودکان و والدین گرفته بنابراین دسترسی محدود یا در بعضی شرایط غیر ممکن به این قبیل محیط‌ها مانع تجربه فردی کودک می‌شوند. از این رو "جعبه جورواجور" در نظر دارد به عنوان یک راهنما برای والدین به آن‌ها یادآور شود چگونه با ساده‌ترین روش ممکن در تمام روز‌ها و فصل‌های سال می‌توانند با تحریک کنجکاوی و آموزش مهارت‌های مبتنی بر حواس پنج گانه حال و هوای یک گردش علمی را برای کودک خود ایجاد کنند.
 
تعداد بازدید : 0
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار