شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۵ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

« سید محمد پنجعلی »  یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال ایران، معتقد است امروز همه فیلم‌های سینمایی ما در ژانر کمدی تولید می‌شوند. اینگونه فیلم‌ها به غنای فرهنگ جامعه ما کمک نمی‌کنند.

دیباچه - نسرین خدایاری : انسان با هر شغلی از نظر روحی با فرهنگ و هنر در ارتباط است.فیلم و کتاب محصول فرهنگی به حساب می‌آیند و اقشار مختلف جوامع انسانی همواره به تماشای فیلم پر محتوا و سازنده و مطالعه کتاب خوب تشویق و ترغیب شده‌اند.

سید محمد پنجعلی: استقبال خوب مردم از کتاب مستلزم این است که سانسور از روی این محصول فرهنگی برداشته شود

ما در این گزارش به سراغ یکی از فوتبالیست‌های پیشکسوت کشورمان رفته‌ایم تا ببینیم از نظر او کتاب و فیلم خوب چه شاخصه‌ای دارد.شما متن این مصاحبه را در اینجا می‌خوانید:

سید محمد پنجعلی فوتبالیست پیشکسوت کشورمان به خبرنگار پایگاه خبری دیباچه گفت: من دیدن فیلم‌های پرمحتوا را دوست دارم و گه گداری کتاب‌هایی را که آشنایان و دوستان خوانده‌اند و معرفی می‌کنند، مطالعه می‌کنم.

-هفته کتاب امسال با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم »همراه شده است. به نظر شما کتاب خوب چیست و شما به عنوان یک فوتبالیست و پیشکسوت ورزشی چقدر توانستید جاهای خالی زندگیتان را با کتاب خوب پُر کنید؟

من همچون سایر فوتبالیست‌ها و ورزشکاران جای خالی در زندگی‌ام نداشتم زیرا همیشه درگیر اردو و مسابقات بودم اما فکر می‌کنم استقبال خوب مردم از کتاب مستلزم این است که سانسور از روی این محصول فرهنگی برداشته شود. جاذبه کتاب به مطالب خاص آن است البته انتشار این مطالب در بعضی مواقع ممکن است به برخی از افراد بربخورد. این مهم نیست.

سانسور باعث می‌شود که کتاب بی‌محتوا شود، در اصل مخاطب واقعیت‌هایی را می‌بیند و می‌داند که با خواندن کتاب مرتبط به آنها متوجه می‌شود نویسنده از بیان آنها طفره رفته است. این امر منجر به بی‌انگیزه شدن مردم برای مطالعه می‌شود.

ما با مرور آمار منتشر شده درباره سرانه مطالعه کشور متوجه می‌شویم که میزان مطالعه سالیانه اقشار مختلف جامعه‌مان نسبت به میزان مطالعه جوامع اروپایی بسیار کم است و من فکر می‌کنم دلیل آن بی‌محتوا شدن کتابهای منتشر شده است.ما ملت با فرهنگی بودیم و از قرن‌ها پیش شاعران و دانشمندان زیادی داشتیم. این افراد در بین مردم بودند اما مردم کم کم آنها را فراموش کردند و در بعضی از مواقع حتی اسمشان را هم نمی‌آورند.

سید محمد پنجعلی: استقبال خوب مردم از کتاب مستلزم این است که سانسور از روی این محصول فرهنگی برداشته شود

من فکر می‌کنم سیاستی باید اعمال شود تا ما آدم‌های بزرگ کشورمان را بشناسیم و درباره آنها فیلم بسازیم و کتاب بنویسیم. موقعی که ما ندانیم دانشمندان و فرهیختگان مان  در این زمانه چه کسانی هستند، طبیعی است که چند سال دیگر افراد مذکور از یاد می‌روند و فراموش می‌شوند.

در عرصه سینما هم چنین است. چرا سالیان سال باید بگذرد تا فیلم خوب و با کیفیتی در عرصه سینمای کشورمان تولید شود. آن هم پس از سانسور با اقبال مردم مواجه شود؟امروز همه فیلم‌های سینمایی ما در ژانر کمدی تولید می‌شوند. اینگونه فیلم‌ها به غنای فرهنگ جامعه ما کمک نمی‌کنند.

-چند سالی است که فوتبالیست‌ها در برخی از فیلم‌های سینمایی ایفای نقش می‌کنند. به نظرتان ورزشکاران کشورمان چرا به نقش‌آفرینی در سینمای کشورمان روی آورده‌اند؟

اکثر ورزشکارانی که در فیلم‌های سینمایی بازی می‌کنند از عرصه فوتبال خداحافظی کرده‌اند. آقای انصاریان یکی از این افراد بود. پژمان جمشیدی نیز هم‌اکنون در کارهای تلویزیونی و سینمایی بازی می‌کند. این افراد واقعا استعداد بازیگری را داشته‌اند و به نظرم در عرصه‌های سینما و تلویزیون موفق بوده‌اند.

-گفتید همه فیلم‌های سینمایی فعلی ما در ژانر کمدی ساخته می‌شوند و این موضوع را نقد کردید. این در صورتی است که سینماگران معتقدند مردم فیلم‌های کمدی را بیشتر می‌بینند و استقبال خوبی از این فیلم‌ها دارند.

سید محمد پنجعلی: استقبال خوب مردم از کتاب مستلزم این است که سانسور از روی این محصول فرهنگی برداشته شود

آیا ما فیلم خوب و پر محتوا ساخته‌ایم که میزان استقبال مردم از آن را ببینیم؟ مردم از فیلم‌های پر محتوایی که به دردشان بخورد استقبال می‌کنند. فرهنگ ما خیلی صدمه خورده است. فیلمسازانمان باید در قالب فیلم‌های آموزنده به داد فرهنگ برسند و به نوعی فرهنگ‌سازی درست و مناسب کنند.

-چه کتابی را دوست دارید و چقدر کتاب می‌خوانید؟

من معمولا کتاب‌هایی را دوست دارم که سرنوشت آدم‌های بزرگ جوامع انسانی  را روایت می‌کنند. در اصل دوست دارم دلیل موفقیت آدم‌های بزرگ و شناخته شده جهان را بدانم البته در شرایط فعلی همه مردم به اندازه‌ای با مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنم که زمانی برای مطالعه باقی نمی‌ماند.

سید محمد پنجعلی: استقبال خوب مردم از کتاب مستلزم این است که سانسور از روی این محصول فرهنگی برداشته شود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳