جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۷ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تهیه کننده بهنام بانی مطرح کرد

به گزارش دیباچه ، محمد حاتم‌پور، تهیه‌کننده و کنسرت‌گذار می‌گوید سال‌های گذشته که در تالار هتل لاله پارک تبریز؛ محل کنسرت ۱۷ آذرِ بهنام بانی کنسرت می‌گذاشته، ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ صندلی در اختیار داشته و هم‌اکنون و در پی شیوع کرونا، مجوزی که گرفته ۴۸۰ صندلی قابل فروش بوده و با احتساب بلیت‌های مهمان، ۴۲۰ تا ۴۳۰ صندلی با متوسط قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان در اختیار داشته است. اتفاقی که برگزاری کنسرت را از نظر اقتصادی توجیه نمی‌کند ولی او و بهنام بانی انجامش داده‌اند.  

به گزارش دیباچه ، برگزاری کنسرت در ایران، پس از ۲۲ ماه تعطیلی (از اسفند ۱۳۹۸ تا آذر ۱۴۰۰) در پی شیوع کرونا، با کنسرت بهنام بانی، خواننده موسیقی پاپ در تالار هتل لاله پارک تبریز شکسته می‌شود. کف و سقف بلیت کنسرت او که چهارشنبه هفته آینده، ۱۷ آذر روی صحنه خواهد رفت ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان است. بانی در این روز، در دو نوبت ۱۸ و ۲۱:۳۰ روی صحنه خواهد رفت و بلیت کنسرتش نیز که طبق اعلام محمد حاتم‌پور، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری آوای فروهربا استفاده از تنها ۵۰ درصد ظرفیت سالن فروخته‌شده، تمام یا اصطلاحا سولداوت شده است.

برگزاری کنسرت در تبریز ، سودی برایم نداشت !

پیش از بهنام بانی در تبریز، تعدادی از خوانندگان پاپ نیز پس از تعطیلی طولانی‌مدت اجراهای زنده در ایران، با کف و سقف ۱۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان در جریزه کیش روی صحنه رفتند. 

سوالاتی که در جلسه روز دوشنبه، دهم آبان هزاروچهارصدِ محمد اله‌یاری‌فومنی (سرپرست دفتر موسیقی) با مدیران یا نمایندگان تالار وزارت کشور، سالن همایش ایرانیان، تالار هتل اسپیناس، سالن همایش‌های برج میلاد، بنیاد رودکی و تالار وحدت، سالن برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران و نماینده ارشاد استان تهران و همچنین تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران مطرح شد و پس از آن رسانه‌ای‌شدن نامه مدیران تعدادی از سالن‌ها خطاب به اله‌یاری‌ را در پی داشت. نامه‌ای که در بخشی از آن در مورد فرمول تعیین اجاره‌بهای سالن چنین نوشته شده بود: «تصمیمات اخذشده برای تعرفه سالن‌ها با عنایت به محدودیت‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، تابعی از تعداد صندلی‌های عرضه‌شده برای فروش اعلام می‌شود. این تعرفه شامل یک چهارم عایدی کل ظرفیتی است که روی سایت‌های فروش (بدون احتساب تعداد فروش) باز می‌شود.»

اجاره‌بهای توافقی

محمد حاتم‌پور در پاسخ به این سوال که آیا درخواست مدیران سالن‌ها و شیوه پیشنهادی‌شان برای محاسبه اجاره‌بها، عملیاتی شده است و در تبریز اعمال می‌شود یا خیر، چنین می‌گوید: «این قضیه در تهران هم منتفی شده است و براساس درخواستی که مجمع صنفی ناشران آثار شنیداری از آقای اله‌یاری کرد قرار بر این شد که اجازه دهند مذاکرات‌مان را با صاحبان سالن‌ها، به صورت فردی پیش ببریم و از آن‌ها درخواست حمایت کنیم تا بتوانیم چرخ زنگ‌زده کنسرت‌ها را بار دیگر به حرکت درآوریم. طبق مذاکراتی که من و آقایان محسن رجب‌پور و حسین توتونچیان به نمایندگی از صنف با این عزیزان داشتیم با ما راه آمدند و پذیرفتند مطابق آن‌چه هم منافع خودشان را تامین کند و هم کمک‌حالِ ما باشد، قیمت‌های‌شان را تعدیل کنند. هم‌اکنون نیز نامه‌نگاری مدیران سالن‌ها به دفتر موسیقی در حال انجام است و امیدواریم، بدون حرفِ پیش، مجوز برگزاری کنسرت‌ها نهایتا تا ۱۰، ۱۵ روز آینده صادر شود و شاهد برگزاری کنسرت در شهر تهران هم باشیم.»  

او ادامه می‌دهد: «طبیعتا مدیران سالن‌ها نیز شرایط خاص خود را دارند و پیمانکارانی هستند که با آن‌ها همکاری می‌کنند و این پیمانکاران نیز نیروهای خدماتی خود را دارند و هم دستمزد آن‌ها و هم دستمزد نیروهای‌شان نسبت به اسفند ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است و همچنین هزینه تامین لوازم مورد استفاده برای نور، صدا، ال‌ای‌دی و... بسیار بیش از قبل شده است و بنابراین این عزیزان به ما لطف کردند که پذیرفتند همراهی‌مان کنند تا چرخ ایستاده برگزاری کنسرت‌ها به حرکت درآید.»  

با ۴۸۰ بلیتِ ۱۵۰ هزار تومانی، چیزی دست‌مان را نمی‌گیرد

حاتم‌پور در جواب این سوال که آیا در شرایطی که ذکرش رفت برگزاری کنسرت بهنام بانی در تبریز از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است یا خیر، می‌گوید: «من به عنوان مدیربرنامه این رویداد، از برگزاری کنسرت در تبریز با قیمت بلیت ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان و با استفاده از تنها ۵۰ درصد ظرفیت سالن، هیچ سودی نداشته‌ام و صرفا با همکاری مجید عبدی که تهیه‌کنندگی کنسرت را بر عهده گرفت تلاش کردیم فقط و فقط این برنامه برگزار شود. ما برای گروه ۱۸ نفره‌مان با بلیت هواپیمای نفری دو میلیون تومان فقط ۳۶ میلیون تومان پول بلیت داده‌ایم، ارقام استقرار در هتل‌های شبی دو میلیون تومانی و هزینه سالن و نور و صدا و ال‌ای‌دی و تبلیغات را هم که به این اضافه کنید، می‌بینید که من به عنوان کنسرت‌گذار واقعا مبلغی را که هزینه می‌کنم، برداشت نمی‌کنم و شاید لازم باشد چیزی هم از جیب بگذارم اما صرفا می‌خواهم این اقتصاد شکست‌خورده، این چرخ شکسته و زنگ‌زده دوباره راه بیفتد. ما برای این برنامه ضرر می‌دهیم فقط به خاطر این که بگوییم ما هم به عنوان تهیه‌کننده و کنسرت‌گذار، دست به دست دفتر موسیقی دادیم تا کمک‌حال موسیقی‌مان باشیم. وگرنه همه می‌دانند که با فروش ۴۸۰ بلیت متوسط ۱۵۰ هزار تومان چیزی دست‌تان را نمی‌گیرد و هزینه‌هایتان هم درنمی‌آید. البته که از ۴۸۰ بلیت، ۴۰، ۵۰ تایش هم به عنوان بلیت مهمان به ارگان‌ها و نهادهای مربوطه ارائه شده است.»  

برگزاری کنسرت در تبریز ، سودی برایم نداشت !

او در جواب این که ظرفیت این سالن چند نفر است هم می‌گوید: «ما سال‌های گذشته که در این سالن کنسرت می‌گذاشتم، ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ صندلی در اختیار داشتیم و هم‌اکنون مجوزی که گرفتیم ۴۸۰ صندلی قابل فروش بود و با احتساب بلیت‌های مهمان ۴۲۰ تا ۴۳۰ صندلی با متوسط قیمت بلیت ۱۵۰ هزار تومان در اختیار داشتیم که با احتساب قیمت بلیت هواپیما، هتل، اقامت گروه، ناهار، شام، پذیرایی، کامیون‌هایی که سیستم نور و صوت را می‌بَرَند و برمی‌گردانند، اپراتورها، نوازنده‌ها و... می‌بینید که هزینه‌هایمان را درنمی‌آوریم و برگزاری این کنسرت صرفا کاری دلی است تا حرکتِ متوقف‌شده دوباره از سر گرفته شود.»  

بلیت‌فروشی کنسرت‌ها از نیمه آذر آغاز می‌شود

حاتم‌پور در جواب این سوال که گمان می‌کند برگزاری کنسرت از چه زمانی به صورت جدی‌تر از سر گرفته شود، می‌گوید: «امیدواریم، بی‌حرف پیش، نه فقط ما که دیگر تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران نیز طی ۱۰، ۱۲ روز آینده کارشان را از سر بگیرند و با صدور مجوزهای نهایی، بلیت‌فروشی‌ها نهایتا از ۱۵ آذر، چند روز پیش، چند روز پس، آغاز شود.»  

او در مورد قیمت بلیت هم توضیح می‌دهد: «کف و سقف بلیت، با توجه به هزینه‌هایی که شرحش رفت منطقا باید از ۱۷۰، ۱۸۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان باشد اما چون در جمع تهیه‌کنندگان به این تصمیم رسیدیم که قیمت بلیت به این عدد نرسد تا مردمی که به لحاظ اقتصادی تحت فشارند هم بتوانند در کنسرت‌ها شرکت کنند، با ۱۰ درصد بالاتر یا ۱۰ درصد پایین‌تر، کف بلیت ۱۰۰ و سقف آن ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. البته که شاید تفاوتی ۱۰ درصدی در اعداد این کف و سقف مشاهده شود.»   

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار