دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰  |  Monday, 29 November 2021

تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۷ - ۰۲ آذر ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، به نقل از ناسا، دانشمندان اخیراً ۳۰۱ سیاره فرا خورشیدی که به تازگی تایید شده اند را به مجموع سیارات فراخورشیدی اضافه کرده اند. این سیارات جدیدترین سیاره‌ هایی هستند که به دور انبوهی از ستاره‌ها می‌چرخند و به ۴۵۶۹ سیاره‌ای که قبلاً تأیید شده است می‌پیوندند. اما چگونه دانشمندان این چنین تعداد زیادی از سیارات را یکباره، کشف کرده اند؟ پاسخ در یک «شبکه عصبی عمیق» جدید به نام ExoMiner نهفته است.

«ناسا» از کشف ۳۰۱ سیاره فراخورشیدی جدید خبر داد

شبکه‌های عصبی عمیق روش‌های یادگیری ماشینی هستند که در صورت ارائه داده‌های کافی به طور خودکار فعالیت مورد نیاز را یاد می‌گیرند. «ExoMiner» یک شبکه عصبی جدید است که از ابررایانه Pleiades ناسا استفاده می‌کند و می‌تواند سیارات فراخورشیدی واقعی را از انواع مختلف کاذب و غیرواقعی تشخیص دهد. طراحی این شبکه الهام گرفته شده از آزمایش‌ها و خواص مختلفی است که متخصصان بشر برای تأیید سیارات فراخورشیدی جدید از آن‌ها استفاده می‌کنند.

یک سیاره زمانی تأیید می‌شود که تکنیک‌های رصدی مختلف ویژگی‌هایی را آشکار می‌کند که فقط توسط یک سیاره قابل توضیح است. در واقع با استفاده از آمار تأیید می‌شود؛ به این معنی که بر اساس داده‌ها چقدر احتمال یا بعید است که یک جرم، سیاره باشد. در مقاله‌ای که برای انتشار در مجله Astrophysical پذیرفته شده است، تیم ایمز نشان می‌دهد که چگونه میتوان ۳۰۱ سیاره را با استفاده از داده‌های موجود از سیارات احتمالی تشخیص داد. گفتنی است که همه ۳۰۱ این  سیاره فراخورشیدی تایید شده توسط این ماشین شناسایی شدند.

«ناسا» از کشف ۳۰۱ سیاره فراخورشیدی جدید خبر داد

تا قبل از ExoMiner، هیچ کس نتوانست این سیارات را به عنوان سیاره فراخورشیدی تایید کند. این در حالی است که فناوری جدید در رد کردن موارد مثبت کاذب دقیق است و می‌تواند نشانه‌های واقعی سیاره‌هایی که به دور ستاره‌های مادرشان می‌چرخند را آشکار کند. اعتقاد بر این است که هیچ یک از سیارات تازه تأیید شده مشابه زمین یا در منطقه قابل سکونت ستارگان مادر خود نیستند. اما آن‌ها ویژگی‌های مشابهی با جمعیت کلی سیارات فراخورشیدی تایید شده در همسایگی کهکشانی ما دارند. به گفته محققان این ۳۰۱ اکتشاف به آن‌ها کمک می‌کند تا سیارات و منظومه‌های خورشیدی فراتر از سیاره‌های اصلی را بهتر بشناسند، و بفهمند چه چیزی سیارات را منحصر به فرد می‌کند.

سوال و جواب دیباچه با بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون

«شیوا خنیاگر»: با گذشت سال ها، سوژه‌ها به سمت تکرار رفتند و اصالت خود را از دست دادند!

۱۴:۰۳  -  ۰۷ آذر ۱۴۰۰
گپ خودمانی «دیباچه» با علی مشهدی درباره سریال‌های طنزی که روزگاری «خیابان خالی کن» بودند

بازیگران مطرح ِحوزه طنز ، به خاطر متن و قصه خوب سریالها ،درخشیدند/مجری «سریالیست» ایرادهایی ازسریالم گرفت که منطقی نبود/ذره ای تلویزیون ما را درک کند

۱۱:۵۸  -  ۰۶ آذر ۱۴۰۰
بازیگر فیلم سینمایی «منصور» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

محسن قصابیان: «منصور» عِرق ملی وامید را در جامعه بسط می‌دهد

۱۰:۳۷  -  ۰۶ آذر ۱۴۰۰
گفت و گو « دیباچه » با اسفندیار قره باغی ،خواننده پیشکسوتی که به صدای انقلاب مشهور است

معاونت هنری وزیر، پیشنهاد پست اداره کل موسیقی را به من داد | اولین کاری که می کنم، جلوی برگزاری کنســـرت ها را می گیرم؛زیرا همه آن ها پلی بک است!

۱۶:۴۵  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۰
گلایه‌های بازیگر سریال"داستان یک شهر" و فیلم سینمایی"سجاده آتش" در گفتگو با پایگاه خبری دیباچه

ایرانمنش : مسئولان کشورمان برای مقابله با تهاجم فرهنگی فقط  شعار می‌دهند | دست‌اندرکاران  تولید برنامه‌های تلویزیونی محدود به افرادی خاص شده‌!

۱۳:۱۳  -  ۰۱ آذر ۱۴۰۰