جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۱۹
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۷ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

به گزارش دیباچه ، بدون شک اگر همین امروز صفر تا صد جریان « وی اودی » ها به وزارت ارشاد واگذار شود، بسیاری از تهیه کنندگان ، فیلمسازان و حتی بازیگران نفس راحتی می کشند؛ قصه زورگویی « ساترا » در ماه های اخیر و خط و نشان کشیدن برای صاحبان فیلمها و دخل و تصرف در محتوای آثار، تبدیل به غصه ی بزرگی شده است ؛ کار به جایی رسید که حتی انتظامی رئیس سابق سازمان سینمایی و وزیر سابق وزارت ارشاد هم زورشان به ساترا نرسید و همان بلایی که نباید بر سر نمایش خانگی می آمد ، رخ داد و سانسورهای شدید بر علیه محتوای فیلم ها باعث شد تا بخش عمده مخاطبان این پلتفرم ها ، به دلیل این اعمال محدودیت ها و افت کیفیت آثار ، ترجیح دهند، از سریال های نمایش خانگی استقبال نکنند و این خطر وجود دارد که به دلیل افزایش مخاطب وی او دی ها و کاهش مخاطب در صدا و سیما ، ساترا بر اساس سلیقه شخصی ، مدام سنگ اندازی کند. البته در هفته های گذشته و با بالا گرفتن انتقادها از برخورد سلیقه ای با پروژه قبله عالم که منجر به اتمام زودهنگام  این سریال آن هم توسط پلتفرم فیلیمو شد ،  جلسه ای بین ساترا و برخی از تهیه کنندگان آثار وی اودی صورت  گرفت که ظاهرا خروجی مثبتی به همراه داشت که در اینجا می توانید خلاصه این جلسه را مشاهده کنید . 

حالا محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی ، پیرو صحبت های اخیر وزیر ارشاد مبنی بر بازنگری جدی در مصوبه واگذاری نمایش های خانگی و پلتفرم ها به سازمان صدا و سیما ، وارد گود شده تا بتواند مانع از پیشروی ساترا شود. 

وقتی رئیس سازمان سینمایی وارد میدان رقابت با «ساترا» می‌شود!

محمد خزاعی گفته است :  « مصوبه واگذاری نمایش های خانگی و پلتفرم ها به سازمان صدا و سیما نیازمند بازنگری است و در حال حاضر، موضوع از طریق مجاری و مراجع ذیصلاح در حال پیگیری است. با این مصوبه با توجه به تکنولوژی های پیشرفته و همچنین، بستر وی او دی ها و توسعه فضاهای مجازی، مهمترین بازوی اجرایی، نظارتی و هدایتی سازمان سینمایی در این عرصه سلب شده است. » 

او در جای دیگری، جایگاه نظارتی و شان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد تاکید قرار می دهد و ادامه می دهد : «  با بازنگری این مصوبه مسئولیت نمایش خانگی که به مسئولیت های تلویزیون اضافه شده به جای اصلی‌اش برمی‌گردد. جایگاه نظارتی و شأن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی باید حفظ شود؛ البته، تجربه چند ساله هم نشان داده است علاوه بر نارضایتی سینماگران و صنوف؛ تناقضات و چندگانگی در نظارت های کیفی و محتوایی تولیدات این حوزه ایجاد شده است. » 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مطالبه جدی جامعه سینمایی کشور سخن به میان می آورد و می افزاید: « این مطالبه جامعه سینمایی کشور است. در حال پیمودن مسیرها و برگزاری جلسات با مراکز ذیربط هستیم و امیدواریم در مراکز قانونی تصمیم‌گیری این کار به جریان بیفتد. » 

به گفته او ، موضوع نمایش خانگی و پلتفرم ها به تصمیم های جدید نیاز دارد و جامعه سینمایی امیدوار شده با نگاه ریاست جدید سازمان صدا و سیما و تعامل و احترام آقای جبلی برای سینماگران و هنرمندان، این مطالبه محقق می شود.

خزاعی با بیان اینکه تولیدات پلتفرم‌ها و شبکه نمایش خانگی مخاطبان بسیاری را به سمت تولیدات داخلی سوق داده است. اضافه کرد:  « رونق و پویایی شبکه نمایش خانگی و وی اوی دی ها می تواند ضمن ایجاد امید و نشاط اجتماعی، به امنیت شغلی و معیشتی اهالی سینما منجر شود. » 

خزاعی با نقد صریح به ساترا ، ماموریت این سازمان را گوش زد می کند و می گوید:  «  معتقدیم باید صفر تا صد جریان "وی اوی دی ها" به ارشاد برگردد. ماموریت ساترا، اساسا، با سایر ماموریت های سازمان صدا و سیما مغایرت دارد. ماموریت های بزرگ و متعدد صدا و سیما، باعث می شود تا این ماموریت مضاعف به درستی پیگیری نشود و تناقضات نظارتی صدا و سیما در پلتفرم ها و تلویزیون گواه این موضوع است. ضمن اینکه تلویزیون در حالی می خواهد در این زمینه نظارت و سیاستگذاری کند که خودش یکی از رقبای این پلتفرم هاست، و به خاطر این رقابت و تضاد منافعی که دارد نمی تواند کار ارزیابی، نظارت و ارزشیابی محتوایی این بخش را بر عهده داشته باشد. » 

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: معتقدیم مصوبه‌ مجلس در این زمینه نیازمند بازنگری و اصلاح است. از نمایندگان محترم مجلس و کمیسیون فرهنگی انتظار داریم به بررسی و بازنگری این موضوع بپردازند و نظارت بر شبکه‌های نمایش خانگی را به وزارت ارشاد بازگردانند.  بسیاری از هنرمندان، صنوف و جامعه سینمایی نسبت به ورود صدا و سیما در این حوزه انتقاد دارند و این توقع را دارند از طریق مجاری قانونی و در بستر تعامل و گفتگوهای سازنده این موضوع مورد بازنگری قرار گیرد. 

خزاعی  ضمن قدردانی و تمجید از پیگیری ها و تلاش های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن نظر ریاست سازمان صدا و سیما اظهار امیدواری کرد با بازنگری در این مصوبه هرچه زودتر شبکه نمایش خانگی و پلتفرم ها به سازمان سینمایی برگردد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲