جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۱۰۱
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۶ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰

حسین علیزاده، مشاور دبیر و داور بخش تار، سه‌تار، آفرینش در تکنوازی و آهنگسازی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان می‌گوید اگر روزی دولت به هر دلیلی نخواهد این جشنواره  تداوم پیدا کند و محدودیت‌هایی به وجود آورد، او از بخش خصوصی دعوت می‌کند که برای حفظ این میراث فرهنگی کشورمان اقدام کنند.

به گزارش  دیباچه ، ، حسین علیزاده، مشاور دبیر و داور بخش تار، سه‌تار، آفرینش در تکنوازی و آهنگسازی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان در خصوص سطح کیفی این رویداد معتقد است: «با توجه به شرایط خاص موسیقی در کشورمان و همچنین جشنواره‌هایی از این دست که در خارج از ایران برپا می‌شود، برگزاری این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است و هیچکس منکر آن نیست و دوست‌ودشمن هم به این موضوع باور دارند.»

 علیزاده ادامه داد: «همان‌طورکه اشاره کردم با وجود محدودیت‌های موسیقی در کشورمان می‌توان برگزاری این جشنواره را یک معجزه برشمرد. شاید هم یک علت آن این باشد که این جشنواره تنها بستری است که موسیقیدانان کشورمان با جان‌ودل و بدون نگاه مادی در آن حضور داشته و دارند. نکته دیگری که در تاثیرگذاری و جذب این جشنواره بسیار اثرگذار بوده است، عشق‌واحساس افراد به حرفه و کارشان است و باید بگویم جشنواره ملی موسیقی جوان موجب شد خود ما هم احساس جوانی داشته باشیم و البته فراموش نشود جشنواره ملی موسیقی جوان سرمایه بزرگی به‌وجود آورده که می‌تواند آینده موسیقی ایران را هم رقم بزند.»

او افزود: «از دیدگاه من جشنواره ملی موسیقی جوان با تمامی محدودیت‌هایی که در موسیقی ما حاکم است همچنان جوابگوی مسائل بسیاری بوده و همیشه ما را سر شوق آورده است و امیدواریم این پرچم همیشه افراشته نگاه داشته شود و اگر روزی دولت به هر دلیلی نخواهد این جشنواره  تداوم پیدا کند و محدودیت‌هایی به‌وجود آورد من از بخش خصوصی دعوت می‌کنم برای حفظ این میراث فرهنگی کشورمان اقدام کنند و این جشنواره را نیازمند به امکانات دولتی نگاه ندارند.»

داور بخش تار و سه‌تار پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اشاره به این که «اعتبار این جشنواره از سوی ما کارشناسان تایید می‌شود و خوشبختانه توانسته این اعتبار را کسب کند»، گفت: «اولا تاثیرگذاری این جشنواره تنها محدود به پایتخت نبوده است بلکه در سراسر ایران اثرگذاری مثبتی داشته و جای امیدواری است که اغلب منتخبین و نوازنده‌های خوب کشورمان از شهرهای کوچک و استان‌های مختلف بوده‌اند و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و نکته دیگر این که این جشنواره توانسته استعدادهایی درخشان یا نوازنده‌های خوب و خوش‌فکر کشورمان را شناسایی کند و این موضوع بیانگر این است که دانشجویان و یا فارغ‌التحصیلان موسیقی که در شهرستان‌ها ساکن هستند و در این زمینه فعالیت می‌کنند، تلاش‌های بسیاری در تربیت شاگردان انجام داده‌اند که ماحصل آن شرکت‌کنندگان توانمندجشنواره است.»

خواسته «حسین علیزاده» برای حفظ جشنواره موسیقی جوان، به عنوان میراث فرهنگی کشور!

او  ادامه داد: «البته این فعالیت‌ها به یک نوع موسیقی یا یک ساز محدود نمی‌شود بلکه در همه رشته‌ها نتیجه خوبی به دست آمده و موجب شده شوق بیشتری در آن‌ها ایجاد شود. البته شاید این انتظار را داشته باشیم که همه‌چیز بهتر از این باشد اما بار دیگر تکرار و تاکید می‌کنم در شرایطی که نمی‌توان انتظار امیدواری داشت چنین رویداد بزرگی رخ داده که می‌تواند درس عبرتی برای مسئولین کشورمان باشد تا بدانند و آگاه باشند  هرجا  افرادی با شوق و علاقه فعالیت می‌کنند قطعا پیشرفت و بازدهی خوبی خواهد داشت و این موضوع باید الگویی برای همه ارگان‌ها باشد که این شوق چگونه باید به وجود آید.»

علیزاده تاکید کرد: «بزرگترین شوقی که این جشنواره برای ما ایجاد کرده عدم دخالت و نظارت مسئولان بود و توانستیم مستقل عمل کنیم و به هیچ ارگانی وابستگی خاصی نداشتیم و حضور و فعالیت هنرمندان به دلیل اعتقاداتشان نسبت به هنر بوده، آن هم در محیطی بسیار صمیمی و دوستانه  که بسیار قابل ارزش است.»

حسین علیزاده در ادامه در خصوص ارتقا سطح کیفی جشنواره موسیقی جوان اظهار داشت: «نگاه من به هنر مثبت است اما بر این باورم که جشنواره ملی موسیقی جوان نیازمند یک تحول اساسی است و نباید آن را ثابت نگاه داشت. مانند تغییراتی که باید در دروس آموزشی موسیقی کشورمان رخ دهد.»

او افزود: «جشنواره موسیقی جوان نسبت به فعالیت سال‌های اولیه خود تغییرات محسوسی داشته است و به عنوان مثال در بخش موسیقی ایرانی تنها به حفظ ردیف موسیقی جوانان اکتفا نکرده یا در بخش موسیقی کلاسیک غربی هم که در جهان جریان دارد نگاه خشکی نداشته است و هنرمندانی هم که در این بخش حضور دارند بی‌اطلاع از موسیقی روز دنیا نیستند و تلاش‌شان بر این است که با تحولات روز موسیقی دنیا همگام باشند اما این کافی نیست. البته در بخش موسیقی ایرانی هم وضع  به همین منوال است و داوران نگاه خشک و سنتی به فعالیت جوانان ندارند و یک مقدار به سمت جوان‌گرایی تغییر رویه داده‌اند و خلاقیت شرکت‌کنندگان مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه همچنان تکرار و تاکید می‌کنم این تغییرات کافی نیست و نیاز است تلاش  بیشتری روی این مسئله صورت بگیرد تا خلاقیت‌ها را کشف کنیم نه آن که تنها به دنبال افرادی باشیم که  تنها از حافظه خوبی برخوردار هستند و ردیف موسیقی را به خوبی حفظ کرده‌اند یا به نوعی برای جشنواره انجام وظیفه می‌کنند بلکه آرام‌آرام به جایگاهی رسیده‌ایم که کشف استعدادها صورت گرفته و این موضوع نسبت به سال‌هایی که این جشنواره را آغاز کردیم موجب شده تجربه‌های بسیار خوبی به دست آوریم که امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.»

علیزاده با اشاره به موفقیت‌های جشنواره موسیقی جوان گفت: «یکی از علت‌های موفقیت این جشنواره حضور افراد متخصص است، فردی که دلسوزانه در این راه قدم بردارد و شبانه‌روز خود را وقف این کار کند و این مسئولیت را آقای هومان اسعدی پذیرفت، فردی که علاوه بر فعالیت و متعهدبودن در حوزه دانشگاه و تدریس، عاشق هنر خودش است و این عشق امروز در جشنواره نمود بسیاری پیدا کرده است و از نظر من اگر تنها ۵ نفر از این خصلت و احساس مسئولیت برخوردار بودند فرصتی فراهم می‌شد تا آقای اسعدی به استراحت بپردازد، کما اینکه شاید لازم باشد افرادی که مانند ایشان نگاه می‌کنند و در این زمینه عاشق هستند و هدفمند از تجربیات آقای اسعدی بهره ببرند و راه او را ادامه دهند. چرا که مسئولیت بسیار بسیار سنگینی است و گاهی اوقات شرایطی به وجود می‌آید که انسان را از پای درمی‌آورد  اما هومان اسعدی مقاومت  کرده و به همین دلیل همیشه ایشان را ستایش می‌کنم و این امید است که در آینده  افرادی چون هومان اسعدی بر سر کار آیند و علاوه بر تخصص و دلسوزی حس استقلال هم داشته باشند به این دلیل که هومان اسعدی تا به امروز از هیچ فردی دستور نگرفته است.»

مشاور دبیر و داور چندین دوره جشنواره موسیقی جوان در خاتمه خاطرنشان کرد: «تا امروز ارگان‌ها رفتار بسیار خوب و صمیمانه‌ای داشته‌اند و علاوه بر این که اجازه دخالت به خود نمی‌دادند بلکه حمایت هم می‌کردند چرا که اگر غیر این بود و حالت فرمایشی به خود می‌گرفت قطعا عده زیادی از ما همکاری نمی‌کردیم. ناگفته نماند شخص هومان اسعدی هم برای ما پشتوانه‌ای بوده به این دلیل که به تعهد کاری‌اش به خوبی عمل کرده است. درواقع یک عشق متقابل به وجود آمده به خصوص در بین ما و شرکت‌کنندگانی که هر سال در این جشنواره حضور دارند و مانند یک خانواده شده‌ایم، اگرچه هیچ کدام از ما  تا ابد در جشنواره نخواهیم بود و خود من بسیار مایل هستم کناره‌گیری کنم نه به این دلیل که خسته شده باشم بلکه دوست دارم نیروهای  تازه‌نفس به جشنواره بیاید.» 

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲