شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۲ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

مینا قنبری: « حسین تُرک جوش » کارگردان تئاتر و سینما و فیلم ساز اجتماعی و مستقل است. از جمله آثار ترک جوش  می توان به فیلم های کوتاه « جدایی» , « انبار» و « ناجی» اشاره کرد. او همواره در عرصه های بین المللی بسیار درخشان بوده و جوایز مختلفی از جمله جایزه بهترین فیلم کوتاه و بهترین بازیگر برای فیلم « ناجی» را در جشنواره بین المللی گیمفا برزیل کسب کرده است. « تُرک جوش » این روزها مشغول فیلم برداری فیلم کوتاه « بلع» است به همین بهانه با او به گفت و گو پرداخته ایم.

تمایل برای حضور در جشنواره‌های خارجی به علت باندبازی است و اجازه دیدن شدن به امثال ما نمی‌دهند / دغدغه من مسائل هنجارشکن اجتماعی است!

حسین تُرک جوش درخصوص جدیدترین اثر خود به « دیباچه» گفت: من فیلمساز دغدغه مندی هستم که سعی دارد هنجارهای اجتماعی را به درستی به تصویر کشیده و بتواند مردم را با وقایعی آشنا کند که کمتر دیده و شنیده شده  است  تا بتوانیم از یکسری وقایع ناخوشایند جلوگیری کنیم . این رسالت از ابتدای زمانی که متوجه شدم یکسری هنجارها باعث شکسته شدن آدم ها می شود تا اکنون که فیلم های بسیاری درباره این هنجارها ساخته ام , بر گردن من بوده است. قصه « بلع» قصه پخته و جهان شمولی است که از سال ها قبل به آن فکر می کردم و درنهایت طرح آن را به نگارش درآوردم , با خانم فاطیما اباحمزه صحبتی داشتیم و فضای داستانی ذهن من را به درستی پردازش کردند و توانستیم فیلم نامه « بلع» را نوشته و به تصویر بکشیم.

او ادامه داد: بی تعارف بخواهم صحبت کنم , فیلم کوتاه « بلع» را به جشنواره های ایرانی ارائه نمی دهم یعنی تا این اندازه جشنواره های ایرانی دل من و عواملم را در فیلم های مختلف خصوصا فیلم کوتاه « تهران» شکسته اند که بعید می دانم به جشنواره های ایرانی فکر کنم، مگر در جشنواره های ایرانی خارج از کشور فیلم را ارائه دهم. من « بلع» را به جشنواره های « الف» می فرستم زیرا این فیلم نامه و نوع ساختار آن به نسبت دیگر فیلم های من پخته تر و جامع تر است و به نظر من اتفاقات بین المللی بیشتری حتی در جشنواره های « کَن » و « وِنیز» برای آن رخ خواهد داد . این فیلم را به جشنواره هایی که ورودی اسکار دارند هم می فرستم و امیدوارم نماینده ایران در اسکار باشد. در هر صورت،، الویت من جشنواره های خارجی است.

تمایل برای حضور در جشنواره‌های خارجی به علت باندبازی است و اجازه دیدن شدن به امثال ما نمی‌دهند / دغدغه من مسائل هنجارشکن اجتماعی است!

ترک جوش با اشاره به اینکه مسائل هنجارشکن اجتماعی دغدغه من است، بیان کرد: پیشنهادی برای ساخت فیلم سینمایی به  نویسندگی فاطیما اباحمزه دارم زیرا فضای نگارش و قلم ایشان به فضای ذهنی من بسیار نزدیک است , در حال حاضر با تهیه کننده صحبت کردیم و امیدواریم به نتیجه برسیم. با محمد قدس و صحرا فتحی صحبت شده و قرار است این فیلم سینمایی را به جشنواره فیلم فجر برسانیم، از همین رو به زودی پیش تولید آن را آغاز می کنیم.

این کارگردان جوان درخصوص روند انتخاب بازیگران « بلع» گفت: روزی که فیلم نامه را می نوشتم , تصویر سازی هایی در ذهنم شکل گرفت و از خدا خواستم که بتوانم بازیگرانی را انتخاب کنم که لایق این نقش ها باشند زیرا رسالتی بر گردن من است تا بتوانم مظلومیت برخی انسان ها را نشان دهم و همین اتفاق هم رخ داد. من برای هر نقش چند گزینه داشتم و خوشبختانه مهدی کوشکی , هامون سیدی, شیوا طاهری و سارا حاتمی برای ایفای نقش ها انتخاب شدند و فکر می کنم به غیر از این عزیزان شخص دیگری نمی توانست در این نقش ها ظاهر شود.

ترک جوش درخصوص استقبال مخاطبان از فیلم های کوتاه خاطر نشان کرد: از نظر خبر رسانی و اطلاع رسانی اتفاق خوبی برای فیلم های کوتاه افتاده و به نظر من در این زمینه فرهنگ سازی بیشتر و مخاطب عام هم با این شرایط آشنا شده و به سینماها می آیند و فیلم های کوتاه هنر و تجربه را تماشا می کنند ولی باز هم کم فروشی هایی وجود دارد که اگر نباشد به روند بهتر دیده شدن فیلم ها کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: با همه این اتفاقات، مخارجی وجود دارد که نمی توانیم آن را جبران کنیم مگر اینکه فیلم را به جشنواره ها بفرستیم , جوایز نقدی دریافت کند و کمپانی هایی فیلم را خریداری کنند و... ؛ ولی در اکران فیلم های کوتاه در کشور، اتفاقی برای آن نمی افتد در صورتی که برای فیلم های تجاری بسیار وقت گذاشته می شود اما برای سینمای هنری و سینمای مستقل وقتی گذاشته نمی شود ,زیرا از ما حمایت نشده و باید از جیب خود هزینه کنیم و در نهایت هم در جشنواره های خودمان ما را نمی بینند و متاسفانه برخی افراد شرایطی برای باند بازی فراهم کرده تا فقط دوستان خود در آن دیده شوند و این اتفاق درست و عادلانه نیست.

تمایل برای حضور در جشنواره‌های خارجی به علت باندبازی است و اجازه دیدن شدن به امثال ما نمی‌دهند / دغدغه من مسائل هنجارشکن اجتماعی است!

ترک جوش درخصوص  تمایل کارگردان ها برای حضور در جشنواره های خارجی بیان کرد: کارگردان های فیلم های کوتاه در خارج از کشور به نتیجه ایی که می خواهند می رسند و فیلم هایشان دیده می شود. تمایل برای حضور در جشنواره های خارجی به علت باندبازی است و اجازه نمی دهند امثال ما دیده شوند , ما تاکنون فیلم بد نساخته ایم و عوامل حرفه ای در کارهایمان حضور داشتند ،زیرا فکر می کنند ما قهرمان سازی می کنیم و قرار است قهرمان شویم , امثال پدران ما که شهید شدند به ما آموختند که در مقابل ظلم ایستادگی و از حق خود دفاع کنیم. تنها اتفاقی که می تواند سرمایه یک اثر را برگرداند شرکت در جشنواره های خارجی است و کمپانی ها فیلم های برنده را خریداری و انحصار آن را دربرمی گرد.

برچسب ها: حسین تُرک جوش
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امین
|
United States
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
انشالله زود اکران شه بازی اقای کوشکی رو ببینیم خیلی مشتاقم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار