سه‌شنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۰  |  Tuesday, 26 October 2021

دیباچه

کد خبر: ۵۱۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ : ۱۶ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰

 زهرا فرود : "پویا امینی" از بازیگران موفق عرصه تئاتر ،سینما و تلویزیون است که پس از فارغ التحصیلی در رشته کارشناسی کارگردانی نمایش از دانشگاه علم و فرهنگ تهران با نقش آفرینی در مجموعه "در قلب من "ساخته "حمید لبخنده "در نقش سینا وارد دنیای بازیگری شد؛ او با بازی در سریال" خط قرمز" به کارگردانی "قاسم جعفری" به شهرت دست یافت ،"امینی" بازی در نمایش‌های چون "دراکولا "، "جیرجیرک"،  "اتوپیا" ، "مرگ فیدل" ،"کابوس شب نیمه آذر" و "بولدوزر"را در کارنامه هنری خود ثبت کرده ،اوکه تاکنون نقش آفرینی در شخصیت های متفاوتی را در عرصه سینما و تلویزیون تجربه کرده می گوید محدودیت های بسیاری در حوزه ساخت آثار نمایشی در تلویزیون زمینه گرایش اهالی عرصه هنر وحتی مردم را به سوی شبکه های نمایش خانگی بیشتر کرده ،بنابراین می‌طلبد با اخذ تمهیداتی اساسی و بازنگری درساختار برخی محدودیت ها که آنچنان هم در زمره موضوعات خط قرمزی قرار نمی‌گیرند زمینه تعالی بیشتر تولیدات نمایشی را رقم زد.

برخی ممیزی‌ها در تولیدات نمایشی خود زنی است تا اعمال باید‌ها و نباید‌ها

"پویا امینی" به خبرنگار دیباچه گفت: در این که نقش ها و ساختار آنها سهم موثر و تضمین‌کننده در مانا شدن بازیگران دارند شکی نیست، و اگر یک بازیگر هر چه در عرصه بازی مستعد و متبحر باشد اما فضایی نباشد که در بستر آن بتواند توانایی‌هایش را به منصه ظهور بگذارد و به تبع آن، نقش های خاطره انگیزو ماندگار را رقم بزند نمی‌تواند آنچنان که باید در دنیای هنر و همینطور بین مخاطبان به ماندگاری دست یابد؛ بنابراین یک نقش‌آفرین توام با تبحر خود با نوع و ساختار نقشی که برایش درفیلمنامه دیکته شده و نیز نوع پردازش آن شخصیت است که می تواند در اذهان مخاطبان نقش ببندد و تا سالهای سال ماندگار واقع شود.

  بازیگر سریال "فرشتگان بی بال" در ارتباط با ساخت آثار نمایشی درخارج از تهران و تاثیر آن بر مخاطبان افزود: اگرچه ساخت آثار نمایشی در خارج از تهران به لحاظ جذابیت های بصری و بهره گیری از فضاهای بِکر می تواند سهم مطلوبی را در استقبال مخاطبان از یک اثر در پی داشته باشد اما آنچه که نقش بسزایی در ترغیب بیننده  به تماشای یک اثر و دنبال کردن آن دارد نوع روایت قصه و ساختار آن در کنار چگونگی نگاه و پرداخت سازندگان آثار به سوژه است.

" امینی" اظهار داشت : اینکه گفته شود چه ژانر و سبکی خواهد توانست استقبال و ترغیب مخاطب از سینما و تماشای اثر نمایشی در سالن‌های سینما را تضمین کند نگاه سلیقه‌ای به مقوله تولیدات نمایشی خواهد بود بنابراین بهتر است به جای گزینش سبک و ژانر به نوع قصه و روایت آنها بپردازیم چرا که داستان و ساختار آن سهم زیادی در دیده شدن و  بهره مندی ازگیشه خوب آثار نمایشی دارد و هم اکنون با توجه به مدیای بسیاری که در دسترس مخاطبان قرار دارد تنها راه حفظ جایگاه سینما آنالیز،پرداخت و روایت نوگرایانه به یک موضوع خاص و یا سوژه خاص در قالب اثرنمایشی است.

برخی ممیزی‌ها در تولیدات نمایشی خود زنی است تا اعمال باید‌ها و نباید‌ها

بازیگر فیلم هایی چون "شام عروسی "، "دیدار" ، "به خاطر تهمینه" و "چند روز مانده به عید "پیرامون اعمال ممیزی ها در آثار نمایشی گفت: در زمینه ممیزی آنچه که بیشتر خودنمایی می کند خودزنی است چون هم اکنون فضاهای مختلف از جمله اینستاگرام تا شبکه های نمایش خانگی و پلتفرم ها این بستر رابرای مخاطب به وجود آورده که بتواند در گزینش و دنبال کردن نوع قصه و محتواها خود تصمیم گیرنده باشد بنابراین خود سانسوری ها در تولید و پخش ساخته های نمایشی به ویژه در آثار تلویزیونی می تواند لطمه زننده  باشد؛ البته نمی‌توان مقوله فرهنگ جامعه و مردم کشور را نادیده گرفت و گاهی به دلیل احترام به فرهنگ ها و مسائلی که عیان کردن آنها به نوعی می‌تواند به اعتقادات و اصالت ها ضربه زننده باشد می‌طلبد ممیزی‌هایی لحاظ شود اما در مواجهه با برخی موضوعات که تا حدی رد شدن از آنها خدشه زننده نیست می توان تاثیر مطلوبی در بهتر و بیشتر دیده شدن آثار نمایشی در تلویزیون را ایجادکرد بنابراین شاید اگر تا حدی روند اعمال ممیزی ها در ساخته های تلویزیونی که در کشور خودمان وتوسط هنرمندان همین آب و خاک خلق می شود محدود تر گردد مخاطب اقبال بیشتری به تماشای آثار نشان دهد.

 "امینی" درباره علت روی آوری هنرمندان و فیلمسازان به عرصه شبکه های نمایش خانگی و پلتفرم ها بیان کرد: بحث اقتصادی و نگاه مادی اگرچه که یکی از علت های گرایش بازیگران ، سازندگان آثار و حتی مردم به سوی رسانه‌ها محسوب می‌شود اما اصلی‌ترین دلیل نیست و واقعیت این است که در آنها علاوه بر وسیع بودن بستر فعالیت، زمینه بازی در نقش ها و شخصیت های جذاب تر بیشتر است و طبیعی است که به دلیل محدودیت در تلویزیون، هنرمندان و حتی مردم اقبال بیشتری به آثار شبکه های نمایش خانگی پیدا کنند و به نظرم در این میان می‌طلبد مسئولان رسانه ملی تعامل بیشتری در راستای بازنگری و کم کردن حساسیت های تصویب شده در ساخت آثار نمایشی داشته باشند تا تماشاگران راحت‌تر بتوانند با تولیدات تلویزیونی ارتباط بگیرند.

برخی ممیزی‌ها در تولیدات نمایشی خود زنی است تا اعمال باید‌ها و نباید‌ها

این بازیگر در پایان گفت:  گمان می کنم نه تنهابرای من بلکه برای تمام هنرمندان این دغدغه وجود داشته باشد که فضای سینما ،تلویزیون و تئاتر نیازمند تمهیدات اساسی پیرامون عملکرد های مطلوب در جهت آشتی دادن مردم با این سه شاخه هنر است و امیدوارم رویکردی را که قرار است وزیر جدید ارشاد در زمینه فرهنگ و هنر کشور اتخاذ کند این عرصه را در جایگاهی متعالی تر قرار دهد؛ همچنین امید است کسی که به عنوان زمامدار برای تلویزیون انتخاب می‌شود به گونه‌ای باشد که این فضا و بستر را پرورش بیشتر و بهتری بدهد تا شاهد تولید آثار نمایشی بیشتری باشیم و به طور کل امیدوارم اتفاقاتی در زمینه فرهنگ و هنر کشور رقم بخورد که نه تنها به نفع اصحاب هنربلکه به نفع کل مردم کشور باشد و زمینه یک باروری، رشد خوب و شکوفایی هر چه بیشتر در جهت تولیدات نمایشی به وقوع بپیوندد و در عرصه‌های بین‌المللی نیز بتوانیم آثار فاخر و ارزنده  ای را ارائه دهیم و به لحاظ هنری دروازه جدیدی را از ایران به سوی تمام کشورهای دنیا باز کنیم.

برچسب ها: پویا امینی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفت و گو دیباچه با « رضا توکلی » و یک ادعای جالب توسط این بازیگر

سینما وارد شبکه نمایش خانگی می شود و به تدریج دیگر سینمایی به معنای گذشته نخواهیم داشت!

۱۶:۰۸  -  ۰۳ آبان ۱۴۰۰
به بهانه پخش قطعه ای جذاب از منوچهر نوذری، منوچهر آذری و مهدی کاشانیان

مدیران سازمان صدا و سیما ،شادی و نشاط را در برنامه های تلویزیونی و رادیویی اولویت اول قرار دهند!

۱۵:۳۸  -  ۰۱ آبان ۱۴۰۰
نادر فلاح در گفتگو با دیباچه از چالش‌های نقش خود می‌گوید

خانه تئاتر با خانه سینما تعامل داشته باشند و بگویند حتما از بچه های تئاتر برای نقش ها در فیلم ها استفاده کنند!

۱۱:۰۷  -  ۲۹ مهر ۱۴۰۰
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها