زهرا فرود : "حسین فاضل "از آهنگسازان و تنظیم کنندگان موسیقی است که فعالیت خود رادر این عرصه از سال ۱۳۶۱ با نوازندگی سنتور آغاز کرد و زیر نظر اساتیدی چون "داوود آزاد"، "اردوان کامکار" و "ارسلان کامکار" دورههای مختلفی از این حوزه را فراگرفت و مدتی نیز به عنوان دستیار در کنار زنده یاد "بابک بیات" در ساخت موسیقی فیلم و دیگر آثار موسیقیایی همکاری داشت. "فاضل" که با برخی بزرگان موسیقی ایران از جمله "تورجشعبانخانی"، نادرمرتضی پور وعلیرضا افتخاری درارکسترملی ایران همکاری نموده در بیش از ۳۵ آلبوم موسیقی به عنوان آهنگساز ،تنظیم کننده و نوازنده به هنرنمایی پرداخته و با خوانندگان بسیاری از جمله "امیر تاجیک "، "محمد اصفهانی"، "سالار عقیلی"، "مجید اخشابی" و "عبدالرسول کارگشا" حضوروهمکاری داشته ، این آهنگساز که بارها ساخته هایش در تیتراژ فیلم ها، سریال های تلویزیونی و آلبوم های موسیقی شنیده شده چندی پیش با به روی صحنه بردن توانایی و تبحر موسیقیایی خود در قالب ارکستر "رازونیاز"وکرتلویزیون برلین در کشور آلمان توانست افتخار بزرگی رابه عنوان یک موزیسین ایرانی کسب کند، "فاضل" که هم اکنون ساخت موسیقی سریال "در کنار پروانه ها" با صدای "احسان خواجه امیری" را برعهده دارد می گوید اگرچه الزامی در ساخت آهنگ و موسیقی برای یک اثر نمایشی وجود ندارد اما می تواند نقش سازنده ای در ذهنیت بیننده نسبت به درک مفاهیم داستان داشته باشد.
"حسین فاضل "پیرامون تاثیر آشنایی آهنگسازان آثار نمایشی با ادبیات نمایشی در ساخت موسیقی گفت: یک آهنگساز در راستای تعالی عملکردهای خود برای دستیابی به ایده در جهت ساخت و پرداخت موسیقی در عرصه فیلم، ترانه و تصنیف نیازمند مطالعه ادبیات نمایشی، خواندن رمان های خوب در کنار تماشای آثار نمایشی فاخر ایرانی و خارجی است چرا که در این صورت خواهد توانست ایده جدید و ماندگار خلق کند و معتقدم نه تنها آهنگسازان عرصه فیلم و سریال بلکه موسیقی سازان تمام ژانرها باید با ادبیات نمایشی کلاسیک و معاصر کشور خود آشنایی داشته باشند تا بتوانند جلوی برخی خطاهایی که این روزها در بستر تلفیق موسیقی و ادبیات دیده و شنیده می شوند را بگیرند چون این گونه خطاها برای مردم ما که مدعی فرهنگ هستند بسیار ناپسند است.
او افزود :از آنجا که موسیقی به نوبه خود به عنوان یک خوراک فرهنگی برای جامعه محسوب می شود نیاز است در تولید آن تمام استانداردهای ساختاری به کار گرفته شود و متاسفانه وقتی یک خواننده با وجود ندانسته های خود ابیاتی را غلط ادا میکند و حتی کوچکترین تذکری در این رابطه دریافت نمیکند معلوم می شود در این موسیقی نه تنها خواننده بلکه آهنگساز،تنظیم کننده،نوازنده،ناظران ضبط وحتی صدابردار از سواد کافی درعرصه آهنگسازی برخوردار نیستند وناخودآگاه اثری موسیقیایی باچاشنی نامطلوب رادر جامعه منتشر می کنند.
این آهنگسازگفت :از آنجا که ثابت شده بیشتر از تصاویر و ظواهر یک اثر نمایشی ،موسیقی آن است که به عنوان خاطره در اذهان باقی می ماند میتوان مدعی شد موسیقی سهم به سزایی در ترغیب مخاطبان به تماشای فیلم، سریال و حتی تئاتر دارد و"ازکرخه تا راین "نمونه بارز این ادعا است که با گذشت سالها از پخش آن هنوز موسیقی این اثر در بین مردم جایگاه خود را حفظ کردبنابراین موسیقی در یک اثر نمایشی به نوبه خود می تواند بدون رد و بدل شدن دیالوگ یامونولوگی القا کننده حالات و تفکرات شخصیتهای داستان باشد وحتی دیدگاه و نظرات مخاطبان را نسبت به روایت ماجرا در قصه تغییر دهد و جهت بخشد.
"فاضل" ادامه داد: آهنگساز فیلم یا سریال در برقراری تعامل با کارگردان و تهیهکننده است که میتواند به اثری مطلوب دست یابد و در کنار اعتماد سازندگان آثار نمایشی به آهنگساز یک اثر، اعمال و توجه به خواسته ها و نگاه های کارگردان از سوی سازندگان موسیقی در جهت تولید آهنگ متن و یا تیتراژ است که روند موسیقی را با ساختار فیلم یا سریال دریک هارمونی مطلوب قرار میدهد البته گاهی هم امکان اختلاف سلیقه بین سازندگان یک اثر و آهنگساز وجود دارد که می توان آنها را با کمی اعتماد و اطمینان به آهنگساز و همچنین توجیهات اصولی و علمی برطرف نمود و موسیقی بهتر را جایگزین کرد.
آهنگساز سریال ماه و پلنگ بیان کرد:ا گرچه گستره دنیای موسیقی فراخ است و نمی توان به تمامی ژانرها و گونه های نمایشی آن اشراف کامل داشت اما نیاز است کسانی که در این عرصه فعالیت دارند برای تعالی بخشی به آثار تولیدی مطالعات خود را بسط دهندو چقدر خوب است که یک هنرمند موسیقی آشنایی کلی از موسیقی دوره های باروک تا آوانگارد و همچنین ژانرهای مدرن داشته باشد و در یابدهیچ الزامی در بهره گیری از ژانرهای مختلف موسیقی بر روی آثار نمایشی وجود ندارد و اگر فیلمی درباره ترافیک تهران ساخته می شود لزومی ندارد موسیقی آن هم متناسب با ترافیک و تهران ساخته شود چه بسا بهره گیری از آثار کلاسیک و رمانتیسیسم ازموزارت بتوون نیز بتواند بر روی آن موثر واقع شود و همچنین استفاده موفقیت آمیز" ونگلیس" موسیقیدان یونانی از موسیقی دیجیتال بر روی فیلم" فتح بهشت" ساخته "کریستوف کلمب "در سال ۱۹۹۲ که موضوع آن مربوط به ۴۰۰ سال پیش بود نشان از این ادعا دارد که کاربرد باید ها و نباید ها درعرصه موسیقی به ویژه موسیقی آثار نمایشی جایگاه خاصی ندارد.
او بیان کرد :بهره گیری از موسیقی در آثار نمایشی بستگی به نظر و ذهنیت سازندگان آثار دارد و وجود آهنگ در یک فیلم یا سریال اگرچه موثر است اما امری واجب و ضروری نیست و تاکنون آثار بسیاری تولید شده اند که با وجود نداشتن موسیقی کمبودی در روایت آنها احساس نشده، اصغر فرهادی از کارگردانانی است که اعتقاد آنچنانی به کاربرد موسیقی به ویژه موسیقی متن در آثارش ندارد و فقط به اندازه کوتاهی از آهنگ در تیتراژ تولیدات خود بسنده می کند البته استفاده کردن از موسیقی در یک اثر به معنای کمبود ساختاری وروایی آن نیست بلکه بهرهگیری از موسیقی در آثار نمایشی می تواند تاثیر بسزایی در القائات مفاهیم و حالات شخصیت های داستان در مخاطب داشته باشد .
او که تاکنون برای آثار کارگردانانی چون" امرالله احمدجو" ، "کامران قدکچیان" ، "احمد امینی "،مهدی مظلومی "و "سعید آقاخانی" آهنگسازی نموده افزود :برخورداری از بار فرهنگی در کنار همسو بودن موسیقی با تصاویر در یک اثر نمایشی از مهمترین خواستههای سازندگان آثار نمایشی از آهنگسازان است و علیرغم اینکه موسیقی یک اثر نیاز است به گونهای ساخته شود که قابلیت شنیده شدن در خارج از اثر را برای مخاطب داشته باشد اما الزامی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن تعیین کرد موفقیت موسیقی آثارنمایشی زمانی رخ می دهد که بتواند در خارج از تولیدات نمایشی برای مخاطب تداعی شود چراکه تاکنون آثار فاخر و تاثیرگذاری در سینمای جهان تولید شده اند که ملودی محور نبوده اند یعنی ساخت موسیقی آنها به گونه ای صورت نگرفته که مخاطب بتواند آن را با خود زمزمه کند.
"فاضل" اظهار داشت :آهنگسازانی هستند که مشکلات مالی ندارند و تنها دغدغه شان تولید آثار خوب وشنیده شدن آنها از سوی مخاطبان است و در این دو سال اخیر که به دلیل پاندمی کرونا شرایط سختی گریبانگیر جامعه و مردم شده اهالی عرصه موسیقی و آهنگسازی نیز از آن مستثنا نبودند و دچار لطمه های بسیار بزرگی گشتند و رویکرد غلطی که این روزها ساختار برخی موسیقی های با کلام و بی کلام را نشانه رفته از دیگر دغدغه ها و چالش هایی است که گریبانگیر این عرصه هنر شده و میطلبد در راستای بررسی آنها تمهیداتی اساسی و زیربنایی اتخاذ گردد.
اوکه اکنون مشغول ساخت موسیقی سریال" در کنار پروانه ها "است گفت :موسیقی سریال در کنار پروانه ها برگرفته از یک قصه عاطفی و صحبت های یک سرباز زخمی با مادرش است که ریشه در خاطرات کودکی من دارد چرا که این قصه را همیشه مادرم برایم زمزمه میکرد و از آنجا که ملودی آن در ذهنم نقش بسته بود آن را گسترش دادم و به عنوان موسیقی متن این سریال از آن بهره بردم و به هیچ وجه فکر نمیکردم قصهای که مادرم به گونه آهنگ وار ۴۲ سال پیش در گوشم زمزمه می کرد امروز با گذشت سالها بتواند دستمایه ساخت موسیقی سریالی .شود و از این بابت از مادرم تشکرمیکنم.
این آهنگساز ونوازنده بیان کرد :ژانر موسیقی" در کنار پروانه ها "تقریباً تلفیقی از موسیقی پاپ و سنتی است که در آن از سازهای زنده ایرانی و کلاسیک غربی از جمله سنتور ،تار، سه تار، ویولن ،یولن سل کنترباس، بالابان و دودوک که یک ساز ارمنی است بهره گرفته می شود.
او پیرامون همکاری با احسان خواجه امیری که تیتراژ پایانی "در کنار پروانه ها "با صدای او ساخته ضبط شده گفت :"احسان خواجه امیری "با اصالتی که در صدایش نهفته از خوانندگان و آهنگسازانی است که برای کیفیت کار و اینکه چه چیزی قرار است به شنونده ارائه دهد بهای زیادی قائل است بهگونهای که در حین کار آهنگسازی این مجموعه از دقت نظر او تعجب می کردم و این مجموعه اولین همکاری من با احسان خواجه امیری خواننده ای که در تنظیم و میکس آهنگ نیز تبحر زیادی دارد بود و با همکاری این هنرمند توانستیم آهنگی را بسازیم که مورد استقبال مخاطب قرار گیرد و از این همکاری بسیار خرسند هستم.