سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۰۵
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۳ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
در این گزارش قرار است به سریال‌های در صف پخش شبکه یک سیما بپردازیم و پیش‌بینی کنیم که پس از پایان پخش سریال «دودکش ۲» کدام یک از ۲ سریال «۸۷ متر» و «پس از آزادی» پخش خواهند شد.  

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دیباچه، این روز‌ها قسمت‌های پایانی مجموعه تلویزیونی «دودکش ۲» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی از شبکه یک سیما در حال پخش است؛ مجموعه‌ای که اگرچه به عقیده بسیاری از مخاطبان به دلایل مختلف از جمله نبود نوگرایی و خلاقیت در تکه کلام‌ها، بازی اغراق شده و یا بدون هدف برخی از بازیگران و... نتوانست موفقیت فصل اول را کسب کند، اما براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما از سریال‌های تلویزیونی نیمه اول تیر ۱۴۰۰ هفت قسمت ابتدایی فصل دوم سریال «دودکش» شبکه با ۴۳.۴ درصد مخاطب با رضایت ۸۱.۱ درصد درحد زیاد در صدر سریال‌های در حال پخش سیما قرار گرفت البته باید منتظر ماند و دید با پایان سریال چه تعداد مخاطب «دودکش ۲» را تماشا کرده‌اند اگرچه به نظر نمی‌رسد رتبه اول را مجموعه دیگری تصاحب کند چراکه فعلا فصل دوم «دودکش» تنها سریال قابل تحمل این روز‌ها است!
 
شبکه یک پس از «دودکش ۲» چه سریالی را روانه آنتن می‌کند؟ / سعید سعدی: اصلاحات «پس از آزادی» انجام شده است/ «۸۷ متر» پس از چهار سال رنگ آنتن می‌بیند؟

شبکه یک سیما که از ابتدای سال ۱۴۰۰ توانسته است بیشترین تعداد مخاطب را در زمینه سریال جذب کند، سه سریال «۸۷ متر»، «پس از آزادی» و «افرا» را در صف پخش دارد که هنوز به صورت قطعی مشخص نیست کدام یک از آن‌ها را بعد از پایان پخش «دودکش ۲» روانه آنتن کند به ویژه آنکه ماه محرم و صفر نیز در پیش است و تلویزیون از پخش سریال‌های طنز در این ۲ ماه خودداری می‌کند.

در گزارش پیش رو قصد داریم به مرور این سه اثر بپردازیم و برای ۲ سریال نیز موفق شده‌ایم با تهیه‌کنندگان آثار درباره آخرین وضعیت سریال‌هایشان گفتگو کنیم که در ادامه می‌خوانید.

«۸۷ متر» کیانوش عیاری پس از چهار سال بالاخره به آنتن می‌رسد

۲۵ مردادماه سال ۹۶ کیانوش عیاری پس از ۱۰ سال سریال «۸۷ متر» را برای تلویزیون کلید زد.

این سریال که تصویربرداری آن ۱۹ دی ماه ۹۹ پس از چهار سال و چهارماه به پایان رسید، بار‌ها به دلیل مشکلات مختلف از جمله کمبود بودجه و کرونا مجبور به توقف تصویربرداری شده بود؛ توقفی که ممکن است به کل کار آسیب‌هایی زده و باعث فرسودگی تیم تولید و حتی بازیگران شده باشد.
 
شبکه یک پس از «دودکش ۲» چه سریالی را روانه آنتن می‌کند؟ / سعید سعدی: اصلاحات «پس از آزادی» انجام شده است/ «۸۷ متر» پس از چهار سال رنگ آنتن می‌بیند؟

از طرف دیگر تلویزیون مدت‌هاست که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و مشخص نیست چرا ابتدا مشکلات پروژه‌های قدیمی خود حل نمی‌کند و بعد به سراغ تولید آثار جدیدی برود این موضوع باعث می‌شود کارگردانان صاحب نامی مانند کیانوش عیاری یا اصلا برای تلویزیون کار نکنند و یا همکاری‌شان با این رسانه هر ۱۰ سال یکبار باشد.  

آخرین کار کیانوش عیاری در تلویزیون سریال «روزگار قریب» بود که در زمان پخش و حتی در بازپخش‌های خود با استقبال مخاطبان مواجه شد و باید منتظر ماند و دید «۸۷ متر» هم می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند یا نه.

این سریال یکی از گزینه‌های جدی تلویزیون برای پخش پس از پایان «دودکش ۲» است چراکه تیزر آن از تلویزیون در حال پخش است و در رسانه‌ها اعلام شده از مردادماه روانه آنتن خواهد شد البته شنیده می‌شود «۸۷ متر» اگرچه سریال کمدی نیست، اما رگه‌هایی از طنز دارد که احتمال دارد به واسطه نزدیک شدن به ماه محرم این سریال پس از دهه اول محرم به آنتن برسد.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: علیرضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش، خانه‌ای را از یک فروشنده به نام فرج ناصری خریداری می‌کنند. اما روز اسباب کشی متوجه می‌شوند که خانه به فرد دیگری به نام محسن خلیلی فروخته شده است. محسن به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردورانی‌ها به خانه رسیده‌اند و وسایل شان را در خانه گذاشته‌اند، اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای کلاهبرداری مشخص می‌شود.

علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، زنده‌یاد حسین محب اهری، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، سونیا سنجری، حسین سلیمانی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی و سعید پیردوست از بازیگران این سریال هستند.

این سریال کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در ۴۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید می‌شود.

سعید سعدی: اصلاحات «پس از آزادی» انجام شده است

محمدعلی باشه آهنگر پس از ۱۳ سال دوری از تلویزیون سریال «پس از آزادی» را به تهیه‌کنندگی سعید سعدی تهیه‌کننده نام اشنای سینما و تلویزیون تولید کرد. این سریال سومین تجربه کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر پس از سریال «تاصبح» است اواخر سال ۹۷ جلوی دوربین رفت و اسفندماه سال ۹۸ به کار خود پایان داد.
 
شبکه یک پس از «دودکش ۲» چه سریالی را روانه آنتن می‌کند؟ / سعید سعدی: اصلاحات «پس از آزادی» انجام شده است/ «۸۷ متر» پس از چهار سال رنگ آنتن می‌بیند؟

دلیل اینکه این سریال چرا با گذشت بیش از یک سال و نیم از پایان تصویربرداری‌اش هنوز به آنتن نرسیده است، هنوز مشخص نیست، اما شنیده‌های خبرنگار دیباچه حاکی از آن است که به دلیل فضای قصه اصلاحاتی باید صورت می‌گرفته است که احتمالا مورد توافق تیم تولید نبوده که یکسال و نیم برای آن زمان صرف شده است.

ترکیب بازیگران این سریال ۴۰ قسمتی که هنوز مشخص نیست چه موضوعی را دنبال می‌کند ترکیب نویی است که از بازیگران قدیمی تئاتر مانند اصغر همت و مرتضی اسماعیل‌کاشی بهره برده است و به نظر می‌رسد این مورد می‌تواند برگ برنده سریال محسوب شود.  

سعید سعدی تهیه‌کننده «پس از آزادی» درباره آخرین وضعیت این سریال  به دیباچه گفت :  هنوز مشخص نیست این سریال پس از «۸۷ متر» روی آنتن می‌رود یا قبل از آن و به ما هم چیزی درباره این موضوع نگفته‌اند.

وی ادامه داد: نکاتی که از سوی شبکه به ما گفته شده بود، اصلاح شده است.

تهیه‌کننده «پس از آزادی» خاطرنشان کرد: تعدادی از قسمت‌ها تحویل شبکه داده شده است، اما زمان پخش نامعلوم است.

سعدی در پایان گفت: مشکلی برای پخش «پس از آزادی» در محرم نیست.

رضا داوودنژاد، اندیشه فولادوند، مرتضی اسماعیل کاشی، اصغر همت، قاسم زارع، خسرو شهراز، سام کبودوند، امید روحانی، حسین باشه آهنگر، رویا جاویدنیا، رامین سیار دشتی، المیرا دهقان و… از بازیگران اصلی «پس از آزادی» هستند.

درباره داستان این سریال آمده است: هر روز با عطر گل‌های باغ‌های شهریار از خواب بلند می‌شدم، مادرم خدابیامرز یه باغچه خوشگل داشت که همیشه سرش گرم بود. بنده خدا اکثر مواقع تنها بود. بابام که راننده بیابون بود صبح تا شب پشت نفتکش اش دنده عوض می‌کرد و بنزین جا به جا می‌کرد. راه نزدیکش چهار پنج ساعت ترافیک انبار ری تا پمپ بنزینای جنوب و مرکز تهران بود. صبح‌ها زودتر می‌رفت تا بار بهتر بهش بخوره. اگه هوا سرد بود و مشکلی برای مناطق سردسیر پیش نمی‌اومد، بارش رو عوض می‌کردن و می‌فرستادنش سمت همدان، آذربایجان، کردستان چه می‌دونم استان‌های سردسیر و برف گیر. این آخریا زیاد حالش میزون نبود خودش چیزی نمی‌گفت، ولی ما‌ها که می‌فهمیدیم. توی خونه‌ای که پدر مادر توش نباشه هیچی نمی‌تونه جاشونو پر کنه….

«افرا»؛ درامی اجتماعی در قلمرو رئالیسم دامستیک

سریال ۴۰ قسمتی «افرا» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی مشترک محمدکامبیز دارابی و مجید مولایی ۲۰ شهریور ۹۹ در لاهیجان کلید خورد و ۷ تیر ۱۴۰۰ مهدی سلطانی سروستانی یکی از بازیگران این سریال از پایان تصویربرداری آن در تهران خبر داد؛ به گفته این بازیگر ۹۰ درصد سریال در گیلان و مابقی در تهران به ضبط رسیده است.

مهدی سلطانی در پست اینستاگرامی درباره این سریال نوشته است: «یک درام اجتماعی چهل قسمتی که اگر بخواهیم سبکی برایش در نظر بگیریم در قلمرو واقعگرایی‌خانوادگی یا رئالیسم دامستیک جای می‌گیرد.

قهرمانانش «گنهکاران بی‌تقصیرند» و این واقعیت است که بزهکاری می‌کند. ملودرامی است که تفرعن، عشق، حقارت، جنایت، اعتماد، حسادت، آزمندی، جاه‌طلبی و… را در قالب درام به چالش می‌کشد.»

بهرنگ توفیقی که با سریال‌های اخیر خود از جمله «پشت بام تهران»، «زیر پای مادر»، «عقیق»، «پدر» و... توانسته مخاطب را جذب کند و به نوعی با رگ خواب مخاطب آشناست، پس از سه سال از آخرین اثر تلویزیونی خود یعنی «بر سر دوراهی» دوباره به تلویزیون بازگشته است و باید منتظر ماند و دید این کارگردان این بار قرار است چه قصه‌ای را تعریف کند.

طراح قصه این درام اجتماعی و خانوادگی که قصه آن در فضای معاصر می‌گذرد، برای پخش از شبکه یک آماده می‌شود، پدرام پور امیری و نویسنده فیلمنامه فرزاد فرزانه است.

از خلاصه داستان ارایه شده نمی‌توان آنچنان به قصه سریال پی برد، اما حضور بازیگران پیشکسوت در کنار بازیگران نام آشنا و جدید و به تصویر کشیدن فضای سرسبز گیلان آنگونه که از عکس‌های سریال پیداست، می‌تواند برگ برنده «افرا» باشد.

محمدکامبیز دارابی یکی از تهیه‌کنندگان «افرا» در گفتگویی کوتاه با دیباچه اظهار کرد: سریال هم‌اکنون در مرحله تدوین قرار دارد و به زودی صداگذاری آن نیز آغاز می‌شود.

وی در پایان درباره زمان پخش تصریح کرد: هنوز زمان دقیقی از سوی شبکه به ما اعلام نشده است و فعلا مشغول کار‌های پس‌تولید هستیم.

مهدی سلطانی، پژمان بازغی، مینا وحید، روزبه حصاری، فریبا متخصص، اسماعیل محرابی، پیام دهکردی، علیرضا آرا، نسرین بابایی، محمد صادقی، هامون سیدی، سارا باقری، مهرداد بخشی، آریا دلفانی، فهیمه مؤمنی، بهمن صادق حسنی و … گروه بازیگران این سریال را تشکیل می‌دهند.

سازندگان به جای خلاصه داستان، این متن را ارایه داده اند: «در پگاه مه آلود یک روز پاییزی، در زیر شاخه‌های پرشکوه افرا، فرزندی زاده می‌شود؛ حاصلِ وصلتِ شومِ اخلاق و منفعت. چشمانِ پیرِ افرا، یگانه شاهدِ این راز در اعماق جنگل است. شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچکس نبودن، اولین و آخرین قانون کتاب عشق است...»

پیش‌بینی می‌شود سریال «افرا» پس از «۸۷ متر» و «پس از آزادی» به پخش برسد.

«۸۷ متر»، «پس از آزادی» و «افرا» که هرکدام ۴۰ قسمت دارند اگر پشت هم به پخش برسند، می‌توانند کنداکتور شبکه یک را تا چهار ماه آینده پوشش بدهند و این شبکه باید برای اواخر پاییز و یا شروع فصل زمستان سریال‌های دیگری را تدارک ببیند.  

انتهای پیام/

 
گزارش از : سپیده شریعت رضوی 
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲