زهرا فرود : « آرش بادپا » فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشکده هنر و معماری تهران است که از سال ۸۴ کار در زمینه ساخت آهنگ و موسیقی برای آثار نمایشی را آغاز کرد؛ او تاکنون ساخت موسیقی برای سریالهایی چون فاخته، دیوار شیشهای ،سارقروح ،ترورخاموش از سرنوشت ،خانه امن و زیرخاکی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.
این آهنگساز که ساخت موسیقی آلبوم های چهل حکایت و ۱۲ حکایت از گلستان سعدی را با صدای زنده یاد خسرو شکیبایی بر عهده داشته معتقد است صنف موسیقی نیازمند حمایت و امنیت شغلی بیشتری است تا بتواند گام های مستحکم تری در زمینه ساخت موسیقی و آهنگهای ماندگار بردارد.
« بادپا » در ارتباط با نقش موسیقی در ترغیب مخاطب به آثار نمایشی به خبرنگار دیباچه گفت :موسیقی با سرنخ دادن های زیرکانه که گاهی محسوس و یا نامحسوس هستند قادر است نقش بسزایی در جذب مخاطب به یک اثر نمایشی داشته باشد و همچنین با ایجاد یک فضای کلی میتواند در معرفی سبک و یا ژانر آن اثر سهیم شود بنابراین گاهی موسیقی در یک فیلم و یا سریال حتی با گامی فراتر در راستای ایجاد هیجان در مخاطب پیش می رود تا ذهن او را برای دنبال کردن آن اثر با خود همگام کند به همین دلیل اگر نگاهی عمیقتر به تیزر یا کلیپ های ساخته شده برای یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی داشته باشیم در مییابیم موسیقی در یک اثر با سبک و ژانر آن در تعامل است به گونهای که ضرباهنگ ها هم تراز با روایت داستان به گوش می رسند.
« بادپا » که جایزه بهترین موسیقی فیلم برای ساخت آهنگ تله فیلم قدم خیر به کارگردانی مسعود فرخنده را در جشنواره تولیدات سیمای ایران به نام خود ثبت نموده افزود: داشتن دانش وتجربه کافی درآهنگسازی که به نوبه خود از مباحث پیچیده وگسترده ای برخورداراست درکنار تعامل تنگاتنگ باصاحب اثریا کارگردان که امری مهم وتاثیرگذاردر شکل گیری موسیقی متن محسوب می شود وهمچنین برخورداری از امکانات لازم در این زمینه به طور کلی از عوامل تاثیرگذار برای کسب نتیجه مطلوب در ساخت موسیقی یک اثر نمایشی است.
او که در ساخت موسیقی برای فیلم هایی چون دختران فریاد نمی زنند، پلچوبی ،زندگی خصوصی آقا و خانم میم و سریال هایی همچون صاحبدلان و حلقه سبز همکاری داشته افزود: توانایی وتبحریک آهنگسازدر ساخت موسیقی متن برای یک اثر نمایشی ،پررنگ ترین نقطه وجه تمایزآهنگساز فیلم با دیگرآهنگسازان است چراکه یک آهنگساز در طول تجربه کاری خودبا ژانرها وداستان های متنوعی روبرو می شود که قطعا برای خلق موسیقی برروی تصاویر که از مضامین مختلفی برخوردار هستندنیاز به بالا بردن توانایی خود در سبک ها وژانرهای گوناگون داردوعموما این توانایی در ساخت موسیقی برای سبک های متفاوت آثارنمایشی از مهمترین مولفه های شاخص یک آهنگساز متبحر به شمار می آید.
این آهنگساز در پاسخ به این سوال که چرا این روزها استفاده از ظرفیتهای موسیقی بومی ومحلی در آثار نمایشی کمتر شنیده می شود گفت:درمورد این موضوع قبل از هر چیز نیاز است میزان تولید فیلم و سریال وبه طور کل آثار تصویری با ظرفیت استفاده از موسیقی بومی ومحلی که پتانسیل گنجاندن این نوع موسیقی در خود داشته باشدرامورد کنکاش قرارداد البته نمی توان بطور قطع منکر عدم بهره گیری از موسیقی فولکلور در آثار شدچون هم اکنون در برخی از آثارصدای موسیقی محلی ویا رگه هایی از آن به گوش می رسدپس موسیقی بومی یا همان فولکلور بسیار مبتنی بر موسیقی آوازی است وبه نظرم همانطور که در آثار نمایشی گذشته بیشتر شاهد استفاده از فضای فولک بوده ایم امروزه نیز به تبع زمان وموضوع داستان از این نوع موسیقی هر چند کمتر ولی باز تا حد نیاز بهره می بریم.
« آرش بادپا » که ساخت موسیقی برای آثاری چون حیرانی،قهرمانان کوچک،دزدوپری وشبهای ورنیکا رانیز برعهده داشته بیان کرد:مهمترین دغدغه و چالش هایی که آهنگسازان عرصه آثار نمایشی با آن مواجه هستند را شاید بتوان در بستر عدم توجهات کافی سازندگان آثار به بخش موسیقی، زمان و بودجه مورد نیاز آن خلاصه کرد چراکه مقوله موسیقی و بودجه هایی که باید دراین زمینه تخصیص داده شود و حتی زمانی که برای ساخت موسیقی نیاز است، از مباحثی هستند که عوامل ساخت فیلم و یا سریال در آخرین مراحل کار خود به آن توجه میکنند و متاسفانه معدود پروژه هایی هستند که زمان وبودجه لازم را در اختیار آهنگسازان مجموعه ویا اثر نمایشی قرار می دهند که این موضوع خود چالش های بسیاری را در زمینه ساخت آهنگ به دنبال می آورد بنابراین موسیقی که به نوبه خود گاه نقش موثری در القای مفاهیم داستان به مخاطبان دارد مقوله مهمی است که سازندگان آثار باید نگاه عمیق تر و جدی تری به آن داشته باشند.
او در ارتباط با تاثیر آشنایی آهنگساز آثار نمایشی با ادبیات نمایشی درساخت موسیقی گفت: قطعاً هر آنچه که آهنگساز را به تصویرسازی ذهنی در راستای ساخت موسیقی برای یک اثر نمایشی سوق دهد، می تواند تاثیر بسزایی در ساخت موسیقی فاخر و ماندگار داشته باشد بنابراین آشنایی و تعامل داشتن با ادبیات نمایشی برای آهنگسازانی که در عرصه فیلم و سریال فعالیت دارند میتواند تاثیرات سازنده در جهت ساخت آهنگ و موسیقی مانا ومخاطب پذیرداشته باشد.
« بادپا » که ساخت موسیقی برای تله فیلم هایی همچون خانه کاغذی، بومرنگ ورویای کبود را برعهده داشته اظهارداشت: با توجه به اینکه سریال زیرخاکی از مجموعه کارهایی بود که در قالب طنز موقعیت به روایت برهه ای از تاریخ گذشته و ماجراهای مختص به آن زمان میپرداخت ساخت موسیقی آن به لحاظ زمان و وقوع داستان فضای خاص خود را میطلبید که در این راستا به همراه آقای جلیل سامان کارگردان این مجموعه سعی کردیم نمونههای شنیداری مختلفی را متناسب با زمان داستان این مجموعه گوش دهید تا به اثری متناسب با کار برسیم اما با وجود کنکاش در آثار مختلف آن دوره نتوانستیم به موسیقی نزدیک به مجموعه زیر خاکی دست یابیم و در نهایت با بهکارگیری المان های مختلفی موفق شدیم موسیقی مطلوب با حال و هوای دهه ۵۰ که مطابق با روایت داستان این مجموعه بودرا بسازیم.
او که هم اکنون مشغول آهنگسازی برای مستند داستانی ۱۴جولای به کارگردانی سیدمحمدجواد حسینی است در پایان گفت :امیدوارم حق وحقوق مولفین آثار موسیقی حفظ و از آن حمایت بیشتری صورت گیرد و با ایجاد امنیت شغلی برای این صنف زمینه و بستر مناسبی برای سطح کیفی بهتر تولید آثار موسیقی به وجود بیاوریم.