اعظم صفایی خبرنگار حوزه موسیقی دیباچه: د«حسین علیشاپور» خواننده و استاد مطرح موسیقی اصیل ایرانی این روزها با وجود تعطیلی کنسرتهای موسیقی و محدودیتهای که به واسطه بواسطه بیماری کووید ۱۹ برای اغلب مشاغل از جمله فعالیتهای هنری بوجود آمده است، فعالیت چشمگیری در عرصه موسیقی کشور داشته است، " آلبوم چله نشین" و ضبط تک آهنگهای " بادهی ناگهان" و " دریا " از جدیدترین فعالیتهای این هنرمند موسیقی اصیل ایرانی است. این هنرمند درخصوص تازهترین فعالیتهای خود در عرصهی موسیقی گفت: بعد از شیوع کرونا و تعطیلی ناگزیر کنسرتها عمدهی فعالیت را بر ضبطهای استودیویی و تدریس به صورت آنلاین متمرکز کردهام. ضبط چند تک آهنگ و همچنین آلبوم «چله نشین» به آهنگ سازی «نوشین پاسدار» که به تازگی منتشر شده، از جمله فعالیتهای من در طول این یک سال بوده است.
وی در ادامه دربارهی انتشار آلبوم موسیقی «بادبان شکسته» در سایتهای موسیقی توضیح داد: آلبوم «بادبان شکسته» به آهنگ سازی «حسین قاسم پور» و اجرای گروه "خاموش" را حدود ۱۰ سال پیش خوانده بودم و هم زمان نسخهی فیزیکی آن منتشر شد و امسال از طریق سایتها در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
خوانندهی موسیقی اصیل ایرانی ضمن اشاره به این موضوع که سال گذشته سال پرکاری برای او بوده است، بیان کرد: علاوه بر خوانندگی آلبوم " چله نشین "، تک آهنگهایی را هم خواندم که از جملهی آنها میتوانم به " بادهی ناگهان " ساختهی دوست هنرمندم " میدیا فرج نژاد " بر شعری از شاعر ارجمند " علی رضا کلیایی " اشاره کنم. آهنگی که خوشبختانه بسیار مورد توجه واقع شد و همین موجب شد تا انگیزهی ما برای تولید اثری دیگر با این گروه سه نفره بیشتر شود. از تک آهنگهای دیگر میتوانم " دریا " ساختهی هنرمند جوان "علی مومیوند " را نام ببرم که بر شعری از " عطار " ساخته و با همراهی گروه " تنبور" اجرا شده است.
وی افزود: دو کنسرت هم در فضای مجازی اجرا کردهام که یکی همراه با گروه " تیام " به سرپرستی استاد " هادی منتظری" و دیگری با گروه " سپندار" به سرپرستی و آهنگسازی "نوید توسلی " در جشنوارهی موسیقی فجر بوده است. کنسرت اول به صورت زنده و کنسرت دوم به شکل ضبط شده در اختیار عموم قرار گرفت.
«علیشاپور» در خصوص آلبوم " نهان " که با یاد و خاطره استاد " لطفی " روانه بازار موسیقی شد بیان کرد: این آلبوم ساختهی «یاسمین رحمتی» نوازندهی سنتور و از شاگردان استادان " لطفی" و " کیانی" است در ژانر موسیقی دستگاهی ایران ساخته و پرداخته شده است. نگاه اجرایی در این آلبوم به سمت فرم کلاسیک دستگاهی بوده و حتی آوازهای آن را بر اساس نواختههای استاد " یوسف فروتن" در آواز دشتی طراحی کرده و خواندهام. به طور کلی آلبومی است که برای آن زحمت زیادی کشیده شده و امیدوارم علاقهمندان و همچنین پژوهشگران موسیقی دستگاهی ایران آلبوم را بشنوند و از نظرات خود ما را بهرهمند کنند.
وی که چندی پیش نسبت به تعطیلی "ارکستر سازهای ملی" و عدم حمایتهای دولتی از موسیقی اعتراض کرده بود در پاسخ به این پرسش خبرنگار حوزهی موسیقی دیباچه که " آیا انتظار از حمایتهای دولتی از موسیقی در شرایطی که همچنان رسانهی ملی از نشان دادن ساز ممانعت به عمل میآورد انتظار به جایی است؟ " اظهار داشت: اکنون به جایی رسیدهایم که به طور کلی از هیچ کس و هیچ جا نمیشود انتظار حمایت از موسیقی ملی را داشت. موسیقی، در ایران به طور رسمی بحران مشروعیت دارد و این چیزهایی را هم که شما میبینید ساخته و خوانده و نواخته میشود، بر اساس همت فردی و عشق خود هنرمندان است. نمیگویم در بخشهای دولتی یا حتی رادیو و تلویزیون دل سوز نداریم، چرا داریم، اما زورشان به جایی نمیرسد.
وی در انتها ضمن اشاره به این موضوع که " موسیقی ملی به یک نهاد تخصصی – اجرایی دائمی برای برنامه ریزیهای کلان نیاز دارد؛ افزود: آدمهای سالم، صادق، کاردان و بی غرض باید به کار گرفته شوند و مهمتر از همه چیز باید پول کافی و وافی در اختیارشان قرار بگیرد تا این برنامهها عملی شوند. البته چیزی که من میگویم یک چشم انداز دور از دسترس به نظر میرسد. لازمهی رسیدن به آن همان مسألهای است که همیشه گفتهام، دست بحران مشروعیت را باید از گلوی موسیقی بردارند.