نشست علمی "نقش دانشگاهیان در ایجاد وحدت و همگرایی میان مسلمانان" در کالج اسلامی جامعة المصطفی در اندونزی با حضور اساتید و دانشجویان این مرکز و سخنرانی ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی و هئیت همراه برگزار شد.
به گزارش دیباچه،،دکتر محمدحسین مختاری؛ ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در ابتدای این نشست با بیان این که پیامبر بزرگوار اسلام بر اساس آموزه های وحیانی اسلام امت واحدهای را پایه گذاری کردند، گفت: در حقیقت پیامبر بزرگوار اسلام بر اساس آیه "انما المومنون اخوه" در آغاز اسلام در مدینه، پیمان برادری و برابری را بین اصحاب و مردم، بین خودشان و اصحاب برقرار کردند و با اعتقاد به پیمان برادری در حقیقت به دنبال تاسیس و شکل گیری امت اسلامی بودند.
وی افزود: پیامبر بزرگوار اسلام در این راستا مرارت ها و سختی ها و مصائب فراوانی را متحمل شد و تلاش ها و مجاهدت های فراوانی کرد تا جلوی پراکندگی و تفرقه را بین مسلمانان بگیرد و یک جامعه متحد و یک حکومت اسلامی همراه با امت واحده اسلامی بسازد تا مسلمانان زیر پرچم توحید به سعادت و کمال برسند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به آیات متعدد در قرآن کریم راجع به وحدت اسلامی و وحدت میان ادیان توحیدی، اظهار داشت: این آیات همگان را تشویق می کند که همه با هم یک منطق و یک شعار داشته باشیم و آن، شعارِتوحیدی و عبودیت، سرخم نکردن در برابر استعمار و استثمار باشد و همه تن به عبودیت خداوند متعال دهیم.
دکتر مختاری خاطرنشان کرد: امروز ما در جامعه ای زندگی می کنیم که موانع و کارشکنی های فراوانی در ایجاد وحدت میان جوامع اسلامی وجود دارد و نقش استکبار جهانی را نباید نادیده بگیریم چراکه دشمنان به دنبال ایجاد انشقاق، فتنه، شکاف و پراکندگی میان امت اسلامی هستند.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند امروز گروهک های ضاله افراطی به نام اسلام و مولود در دست استکبار جهانی و انگلیسی ها برای مخدوش کردن چهره اسلام عزیز تلاش می کنند و باید در برابر آنها مقابله کرد و عالمان، دانشگاهیان و دانشجویان رسالت و مسئولیت خطیری در آگاهی بخشی به جامعه و نشان دادن راه صحیح و ناب اسلام به جامعه و زدودن جهل و تعصب بردوش دارند به گونه ای که جامعه را از ظلمت جمود فکری،جهل، تعصب و خودخواهی ها نجات دهند.
دکتر مختاری بیان داشت: اگر این راه را در پیش بگیریم، تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری تاکید دارند در جامعه محقق خواهد شد. یعنی برای پیشرفت همه جانبه جامعه اسلامی همه باید تلاش کنیم و تمدن نوین اسلامی چون متکی بر اخلاق دینی است لذا پویا و بالنده و توأم با نشاط، بصیرت و عقلانیت است و جامعه را به سمت فلاح و رستگاری پیش میبرد.
در ادامه این نشست خانم دکتر جمیله علم الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در سخنانی به نقش جنبه های تعلیمی و تربیتی در تحقق وحدت اسلامی پرداخت و بیان داشت: این دانشگاهیان و حوزه های علمیه هستند که باید زمام تعلیم و تربیت جامعه را بر عهده داشته باشند و اخلاق و کرامت انسانی را تضمین کنند.
وی افزود: از طرفی هم تمدن غرب برای جامعه آسیب سازست و خبری از اخلاق و کرامت انسانی در تمدن غرب نیست و از کرامت و ارزش و بهای زن غافل است و این تمدن اسلامی است که اخلاق را به ارمغان میاورد و تعلیم و تربیت اسلامی که پایه های محکم تمدن اسلامی است جامعه را به سمت کمالات سوق می دهد و یک مدینه فاضله ای را تاسیس می کند.
دکتر جمیله علم الهدی خاطرنشان کرد: اسلام با معارف همه سویه که از غنای خاصی برخوردار است توام با خرد و عقلانیت یک جامعه اخلاقی، متحد و یکپارچه ای را به ارمغان آورده است و دانشگاهیان و علما در تبیین آن نقش بسزایی دارند.
در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر متقی رئیس کالج اسلامی جامعه المصطفی در اندونزی ضمن خیر مقدم به مهمانان و اعضای هیئت اعزامی دانشگاه مذاهب اسلامی، گزارش اجمالی از این مجموعه دانشگاهی ارائه داد.
همچنین خانم دکتر ریحانه رییس الساداتی دراین نشست با ارائه سخنانی، بیان داشت: اگر بخواهیم راجع به هویت اجتماعی مسلمانان صحبت کنیم لازم است ابتدا مشخص نماییم که انسان در چه جایگاهی در خلق خداوند متعال قرار دارد.
وی افزود: طبق آیات ٢٩ به بعد سوره بقره علم مسئله ای است که موجب برتری آدم بر مخلوقات پیش از خود شده است و طبق نظریه شهید سید محمد باقر صدر انسان از بدو خلقت مسئول آفریده شده است. این نظریه ما را بدین مسئله راهنمایی می کند که علم نیز برای انسان مسئولیت آور است .
دکتر ریحانه رییس الساداتی خاطرنشان کرد: اما سؤال اینجاست که ما در حال حاضر چه مسئولیتی نسبت به دین ، پیامبر اکرم و جامعه مسلمین و جهان پیرامونی داریم و اگر قرا باشد میان مفاهیم و پارادیم هایی که اسلام را تهدید می کند به مبارزه بر خیزیم برنامه آینده ما برای جهان اسلام بر أساس علم به عنوان نکته متمایز انسان ،و انسان شناسی بر اساس مسئولیت به عنوان تفاوت اصلی ادیان با انسان پست مدرن آزاد چیست؟