سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲  |  Tuesday, 19 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۱۶ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

فرشته صدرعرفایی،که هم اکنون نمایش"در اتاق باد می‌وزد" را بروی صحنه دارد در گفتگو با خبرنگار دیباچه گفت : خطوط قرمز در سینما خیلی متغیر هستند،ممکن است موضوعاتی برای بعضی خط قرمز به حساب بیاید  و برای بعضی دیگر این گونه نباشد ؛ گاهی فرق نمی‌کند چه موضوعی ساخته شود بیشتر مهم است که چه کسی سازنده آن است.

فرشته صدر عرفایی ،بازیگر،کارگردان،گوینده و عروسک گردان که اولین فیلم بلندی که در آن ایفای نقش کرد فیلم"روزهای انتظار" به کارگردانی "اصغر هاشمی" است؛ این روزها در حال بازی در نمایشی با نام " در اتاق باد می‌وزد" به کارگردانی «امیر نجفی»،نویسندگی «سجاد تابش» و تهیه کنندگی «خیام وقار کاشانی» است. این نمایش در سالن "هامون" ساعت هفت و نیم بعد ازظهر هرشب به غیر از شنبه‌ها به روی صحنه می‌رود.

 تئاتر رونق بیشتری پیدا کرده | سالن‌های دولتی فقط به افرادی خاص تحت شرایطی داده می‌شود!

 این بازیگر در پاسخ به این پرسش که استقبال از تئاتر به نسبت سالهای گذشته چگونه است مطرح کرد: خوشبختانه تولید تئاتر به نسبت قبل  رونق بیشتری گرفته چون سالنهای خصوصی بیشتری باز شده‌اند و کارهای بیشتری تولید می‌شود ولی باز هم مشکلات خاص خود را دارد به این علت که هزینه پرداخت اجاره سالن خصوصی برای اهالی تئاتر دشوار است؛ به نظرم شهرداری‌ها و فضاهای فرهنگی باید هنرمندان و گروه‌های نمایشی را بیشتر حمایت کنند. من به ندرت تئاتر کار کرده‌ام اما این را می‌دانم،موارد زیادی پیش آمده که همکارانم برای نمایش خود ماه‌ها زحمت کشیده و در انتها نتوانسته‌اند درآمد درخوری کسب کنند به این دلیل که معمولا عایدی بازیگران از فروش بلیت است و بخشی از این درامد صرف هزینه اجاره سالن‌های خصوصی  می‌شود چون سالن‌های دولتی فقط به افرادی خاص تحت شرایطی داده می‌شود و متقاضیان آن زیاد هستند .

بازیگر فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد ادامه داد: حال هزینه‌های جانبی دیگر نظیر هزینه دکور،لباس ، موسیقی ،چاپ بروشور و... وجود دارد.  با اینکه قیمت بلیط ‌ها هم افزایش پیدا کرده درامد چندانی برای عوامل به همراه ندارد و اگر عشق به هنر نباشد توان کار نیست؛ ما مدیون بچه‌های تئاتر هستیم چرا که واقعا با عشق مایه می‌گذارند و با تمام رونقی که  شاهد آن هستیم،تئاتر  هنری نیست که بتوان از طریق آن  امرار معاش کرد.

این هنرمند موفق که تا کنون افتخارات زیادی در عرصه بازیگری کسب کرده است در رابطه با ‌خطوط قرمز تئاتر و سینما گفت: خطوط قرمز در سینما خیلی متغیر هستند ممکن است موضوعاتی برای بعضی خط قرمز به حساب بیاید  و برای بعضی دیگر این گونه نباشد ؛ گاهی فرق نمی‌کند چه موضوعی ساخته شود بیشتر مهم است که چه کسی سازنده آن است.در مورد تئاتر هم همینطور است افراد می‌آیند و می‌روند و تعریف این مقوله تغییر می‌کند. یک دوره داشتن ویدئو در جامعه خلاف قانون و خط قرمز بود و یا حتی امکان داشت داشتن یک نوار کاست  باعث دستگیری کسی شود، حتی  پوشیدن کفش یا مانتوی سفید جزو خط قرمزها بود .

وی افزود: خطوط قرمز همه جا آسیب رسانند  زیرا جلوی آزادی بیان را می‌گیرند و نویسندگان،نمایشنامه نویسان و فیلمسازان را محدود می‌کنند ؛ قطعا آدمهایی که بر روی کارهای فرهنگی سرمایه گذاری می‌کنند انسانهای دغدغه مند و شجاعی هستند، چون فرهنگ سازی و مسئولیت درجامعه برایشان مهم تر از سرمایه گذاری است .امروز در کشور در معرض هجوم تبلیغات هستیم و یک عده هستند که سرمایه‌های زیادی دارند و می‌خواهند سرمایه خود را انبوه کنند. هرچه هست همه چیز به سمت سودآوری رفته‌ است و افرادی که دغدغه هنر و رشد مردم را دارند واقعا انسان‌های شریفی هستند.

این هنرمند که تجربه کار برای کودک را در کارنامه هنری خود دارد، در خصوص دلیل کاهش تولیدات در حوزه کودک و نوجوان به نسبت دهه‌های 60 و70 بیان داشت: در دهه‌های 60 و 70 آثاری که برای بزرگسالان تولید میشد با سانسور بیشتری مواجه می‌شدند به طوریکه حتی به کار بردن کلماتی نظیر عشق و دوست داشتن جزو خط قرمزها بود و تکلیف خیلی از مسائل هنوز مشخص نبود در نتیجه افراد بیشتر به سمت موضوعات مربوط به کودکان می‌رفتند چون فضای بازتری برای کار داشت و سانسور کمتری در رابطه با تولیدات کودک اعمال می‌شد.

 وی افزود:تلاش جامعه بر این بود که به نسل بعدی بیشتر توجه شود در تلویزیون برنامه سازی بیشتری برای کودکان و نوجوانان صورت گرفت اما  چند سالی است تقریبا از دهه 80  که تلویزیون به سمت تولید انبوه رفته تا فقط آنتنش را پرکند و دیگر کیفیت مدنظر این رسانه نیست و بیشتر آنتن فروشی و گرفتن تبلیغات برای رسانه ملی اهمیت پیدا کرده است درحالیکه در دهه60 تبلیغات ممنوع بود و تلویزیون تبلیغاتی پخش نمی‌کرد.

این عروسک گردان و برنامه ساز کودک در ادامه عنوان کرد: به هرحال تلویزیون سالهاست نقش خود را به عنوان رسانه ملی از دست داده و به جای فرهنگ سازی و تلاش برای استفاده از نیروهای درست و کار کردن برای بچه‌ها و رشد و تعالی آنها به انتن پرکردن و تولید برنامه‌های بی کیفیت ولی با کمیت زیاد با استفاده از تعدادی زیادی کانال و شبکه روی آورده است.

وی در انتها درخصوص شرایط اقتصادی نامساعد در کشور و کاهش مخاطبان تولیدات فرهنگی هنری اظهار داشت: وقتی مردم به نان شب محتاج هستند نمی‌توانند برای کارهای فرهنگی هزینه کنند؛از رفتن به کنسرت گرفته تا تماشای فیلم و رفتن به تئاتر همه و همه دستخوش این موضوع شده و بخش زیادی از مردم ما از آن محرومند.

گفتگو از:اعظم صفایی

 

 

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲