چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۵۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
نگاهی به 10 اشتباه پزشکی که در فیلم ها دیده می شود
محمد حسن گودرزی : همه ما بارها پای فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی نشسته و نگران سلامت قهرمانان آنها شده ایم. بر خلاف زندگی واقعی، فیلم ها می توانند مبهم و اغراق آمیز باشند. هر چقدر هم فیلم ها تلاش کنند که به واقعیت  نزدیک باشند بازهم نکات و مسائلی در آنها به طور کامل زاده ذهن نویسندگان و کارگردانان است. وب سایت LISTVERSE نگاهی کرده به اشتباهاتی که در فیلم ها و در رابطه با مسائل پزشکی و سلامت نشان داده شده و مردم به مرور انها را باور کرده اند.

10- همه چیز در مورد زایمان

با وجود اینکه صحنه های مرتبط با زایمان یکی از قدیمی ترین صحنه هایی است که در سینما وجود داشته، اما همچنان نویسندگان فیلم با آن مشکل دارند.

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

در حقیقت، زایمان یک فرآیند 24 ساعته با نشانه منحصر به فرد می باشد و بیشتر از همه یک رویداد طولانی مدتی است که میتواند بیش از 24 ساعت طول بکشد. انقباضات مرتبط به زایمان معمولا قبل از آماده شدن برای رفتن به بیمارستان رخ می دهد و برخی از زن ها این موضوع را حس نمی کنند.

همچنین همیشه به راحتی متوجه نخواهید شد که کیسه آب پاره شده و در صورت پاره شدن آن قطعا زمان رفتن به بیمارستان فرا رسیده است. با این که تنها در ده درصد موارد قبل از رسیدن به بیمارستان کیسه آب مادر پاره می شود اما در هر صورت بسیار زودتر از پاره شدن کیسه آب باید به بیمارستان رسید.

9- یاد زدودگی (Amnesia) تمام حافظه را از بین نمی برد

یادزدودگی (Amnesia) در فیلم ها کمی شبیه به حافظه پاک کن فیلم مردان سیاه پوش است. معمولا به سرعت رخ می دهد و در اغلب موارد، بیماران همه چیز را قبل از حادثه فراموش می کنند. با این حال، آنها مهارت های گفتاری اولیه را حفظ می کنند. اگر از یک جراح مغز و اعصاب یا هر کسی که با اختلالات روانی سر و کار داشته سوال کنید، پاسخ یادزدودگی نیست.

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

به ندرت اتفاق می افتد که اشخاص بخش بزرگی از حافظه خود را از دست بدهند. معمولا، یادزدودگی بخش های خاص و کوچکی از خاطرات افراد از بین می برد با این حال، ممکن است در صورت آسیب جدی به حافظه افراد نیاز به درمان پیدا کنند. اگر حادثه جدی باشد، یادزدودگی می تواند به طور کامل باعث از بین رفتن حافظه می شود اما این اغلب اتفاق نمی افتد و معمولا یادزدودگی با علائم دیگر مانند از دست دادن کنترل فیزیکی و هوش همراه است.

8-در فیلم ها حمله قلبی بیش از حد دراماتیک است

به غیر از افرادی که حمله قلبی را تجربه کرده اند، همه چیزهایی که افراد درباره حمله قلبی می دانند برگرفته از فیلم ها است. در فیلم ها دیده می شود که افراد حمله قلبی دردناکی را تجربه می کنند اما لزوما در واقعیت اینطور نیست.

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

حملات قلبی همیشه خشن و دردناک نیست و حتی در ابتدا درد قفسه سینه بسیار خفیف است. به راحتی می توان علائم را به دلیل شباهت با مشکلات دیگر به حملات قلبی اشتباه گرفت. معمولا افراد 90 دقیقه بعد از شروع درد در قفسه سینه آن را بیان می کنند زیرا علائم حمله قلبی بسیار شبیه درد های مشابه است. البته هر درد کوچکی در قفسه سینه به معنای حمله قلبی نمی باشد اما در صورت طولانی شدن حتما مشکوک به حمله قلبی است.

7-فیلم های سینمایی معنی خون دماغ شدن را نمی فهمند

با توجه به اینکه هالیوود چقدر خشونت دوست دارد، خونریزی بینی در فیلم ها رایج است. هنگامی که یک شخصیت ضربه می خورد، معمولا سرش را به عقب می گیرد تا خونریزی متوقف شود. این همان کاری هست که در زندگی واقعی هم انجام می شود.

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

با این همه پزشکان عنوان کرده اند که این کار خطر خفه شدن را به همراه دارد. وقتی سر خود را در زمان خونریزی بینی به عقب بگیرید احتمال ورود خون به دستگاه تنفسی و بسته شدن راه هوا وجود دارد. از سوی دیگر با این کار امکان ورود خون به دستگاه گوارشی و آسیب دیدن معده وجود دارد، زیرا معده انسان برای هضم خون ساخته نشده است.

کار دیگری که نباید انجام شود، گذاشتن یخ روی بینی است زیرا هیچ تاثیری در بند اوردن خونریزی ندارد. بهترین کار در هنگام خونریزی بینی، جلو اوردن سر و گرفتن بینی با دو انگشت است.

6-CPR (احیای قلبی ریوی) بیشتر مواقع به کار نمی آید

بارها در فیلم ها شاهد بودیم که شخصی غرق شده و هنگامی که CPR بر روی وی انجام می شود به سرعت به زندگی بازمی گردد. در واقع CPR مانند چوب جادویی در فیلم ها به تصویر کشیده شده است.

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

اگر از تکنسین های اورژانس و پزشکان بپرسید، معمولا جواب این است که CPR همچنان بهترین روش برای مواقع اضطراری است البته این مورد آنطور که در فیلم ها نشان داده شده عمل نمی کند. در واقع آمار نشان می دهد که CPR روی درصد بالایی از قربانیان غرق شدگی جواب نمی دهد.

5-شوک قلبی آنطور که نشان داده می شود، کار نمی کند

با وجود اهمیت حیاتی شوک قلبی، فیلم ها هنوز به طور کامل ان را نشان نمی دهند. تماشاگران می بینند که شوک قلبی تقریبا در همه انواع تروما استفاده می شود، حتی اگر ابزار آنها محدود به شرایط خاص پزشکی باشد. همچنین میبینید که جراحان قبل از استفاده از شرک قلبی، آنها را به هم می چسبانند. با این همه در زندگی واقعی شوک قلبی لزوما اینگونه استفاده نمی شود.

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

برخلاف فیلم ها و مانند استفاده از CPR، شوک قلبی به ندرت استفاده می شود. در فیلم ها و به طرز احمقانه ای استفاده از شوک قلبی در مورد بیماران موفقیت آمیز است در حالیکه در واقعیت شوک قلبی در مورد بیماران قلبی استفاده نمی شود.

4-جراحت ناشی از تیرهای تیرو کمان جدی است

تیرهای تیروکمان جنگی و گلوله در فیلم ها کاملا متفاوت عمل می کنند. برخلاف گلوله که مرگبار است، زخم پیکان های تیرو کمان تنها آسیب جزئی می رسانند و گاها شخصیت فیلم در حالیکه چند تیر در بدنش فرو رفته با شمشیر در حال مبارزه است.

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

در حالی که زخم گلوله ممکن است مانع از حرکت شود، جراحت ناشی از تیرهای تیرو کمان تقریبا و به طور قطع شخص را ناتوان می کند. تیر در داخل بدن گیر کرده و بیرون آوردن آن به شدت دشوار است. در بسیاری از موارد، یک تیر می تواند مشکلات جدیتری نسبت به زخم ایجاد کند، زیرا نوک تیرها می تواند سمی باشد.

3- ضربه فنی همیشه باعث ضربه مغزی نیست

ضربه فنی (ناک اوت) کردن شخصی دیگر در فیلم ها به طرز وحشتناکی اشتباه است و افرادی که ناک اوت می شوند را بعد از چند ساعت دوباره روی پا نشان می دهند. در واقعیت، هر نیرویی که باعث از هوش رفتن شود ممکن است صدمات جدی به مغز وارد کند. مهمتر از همه فیلم ها در مورد روند ضربه مغزی اطلاعات اشتباهی می دهند.

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

در واقعیت، ضربه مغزی ممکن است زمانی که شما به طور کامل به هوش هستید رخ دهد. علائم ممکن است روزها یا حتی هفته ها پس از حادثه ظاهر شوند، اما اغلب افرادی که سکته مغزی را تجربه کرده اند آن را تا زمانی که جدی نشده، متوجه نمی شوند.

2- بعد از صاف شدن خط ضربان قلب بازگشت وجود ندارد

ضربان دوباره قلب بعد از ایستادن قلب از تپش یکی از لحظه های است که در فیلم ها زیاد رخ می دهد. این صحنه معمولا با صاف شدن خط ضربان قلب آغاز شده و بعد از لحظاتی با تلاش دکتر ها و شوک قلبی، دوباره ضربان به قلب و زندگی به بیمار بازمی گردد

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

البته این صحنه ها معمولا مفهومی است. در واقعیت هنگامی که خط ضربان قلب صاف شود، مهم نیست که چقدر به فرد شوک دهید زیرا فرد به زندگی باز نمی گردد. ممکن است این صحنه در فیلم ها جالب باشد اما در واقعیت خط صاف به معنای پایان زندگی است.

1-هرگز چاقو فرو رفته را خارج نکنید

امیدواریم هیچکس چاقو نخورد. با این همه باید به یاد داشته باشید که جراحت های چاقو می تواند بسیار خطرناک باشد. در مورادی که چاقو در بدن فرو رفته نیاز به مراقبت های پزشکی برای بیرون آوردن آن است.

خط صاف پایان زندگی است نه آغاز دوباره آن

بر خلاف فیلم، بیرون آوردن جسم تیز از بدن - چه چاقو یا تیر تیروکمان یا یک وسیله خانگی مانند ناخن گیر – همیشه جراحت را بدتر می کند. این کار مانند ضربه زدن دوباره با چاقو به بدن است. در بسیاری از موارد ماندن چاقو در جراحت تا زمانی که جراحان چاقو را بتوانند دربیاورند، باعث جلوگیری از خونریزی شدید تر می شود.

منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳