پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۳۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ : ۰۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸

الف. صیاد: مهم ترین جشنواره سینمایی دنیا شنبه شب 25 می با اهدای جایزه نخل طلا به فیلمی از سینمای کره جنوبی به کار خود پایان داد. جوایز امسال که از سوی هیات داوری به ریاست آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان پرآوازه مکزیکی به بهترین ها اهدا شد با شگفتی کمتری نسبت به سالهای گذشته همراه بود هرچند عدم اعطای حتی یک جایزه به «روزی روزگاری در هالیوود» جدیدترین ساخته کوئنتین تارانتینو که بسیاری از منتقدان از جمله پیتر بردشاو ستون نویس افسانه ای گاردین آن را اثری شوکه کننده و جذاب لقب داده بودند، را می توان تنها نقطه تاریک داوری جشنواره امسال دانست.

به گزارش ورایتی، هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن با اعلام اعطای جایزه نخل طلا به فیلم «پارازیت» ساخته بونگ جون-هون فیلمساز کره ای به کار خود پایان داد. بنا به گفته ایناریتو رییس هیات داوران جشنواره، اعضای هیات داوران امسال به اتفاق آرا تصمیم به اهدای بزرگترین جایزه جشنواره به فیلم «پارازیت» به کارگردانی بونگ جون-هو گرفته اند.

در جوایز جشنواره کن امسال چه گذشت/ از نخل طلای سینمای نوظهورِ کره تا دست خالی تارانتینو

«پارازیت» از سینمای کره جنوبی به دنبال درام انسانی «دزدان فروشگاه» ساخته هیرکازو کوریدا محصول ژاپن که سال گذشته نخل طلا را به خانه برده بود، توانست بالاترین جایزه جشنواره را کسب کند.

ایناریتو درباره اهدای این جایزه به فیلم «پارازیت» در کنفرانس خبری پس از مراسم چنین گفت: ما همگی وقتی فیلم را دیدیم شیفته آن شدیم و این علاقه و شیفتگی مدام در حال زیادتر شدن بود تا اینکه همگی هم رای شدیم جایزه را به فیلم اهدا کنیم.

دومین جایزه مهم جشنواره امسال موسوم به جایزه بزرگ به نخستین فیلم بلند سینمایی متی دیاپ فیلمساز زن سیاهپوست سنگالی فرانسوی با نام «آتلانتیک» رسید. دیاپ اولین زن سیاهپوستی بود که در تاریخ جشنواره کن در بخش مسابقه حضور داشت. دیاپ در «آتلانتیک» به سویه کمتر دیده شده بحران پناهندگان اروپا نگاهی انداخته بود.

ال فانینگ یکی از اعضای هیات داوران جشنواره «آتلانتیک» را فیلمی با قصه ای زیبا و احساسی خواند.

جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره به ستاره زن نوظهور سینمای بریتانیا، امیلی بیچام برای بازی در فیلم علمی تخیلی «جو کوچیکه» رسید، «جو کوچیکه» درباره گیاهی ژنتیکی است که توسط شخصیت امیلی بیچام پرورش یافته، با این حال شخصیت بیچام که یک دانشمند است احتمال می دهد این گیاه ممکن است عوارض جانبی معکوسی داشته باشد.

جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اما برخلاف بازیگر زن، به آنتونیو باندراس ستاره کهنه کار سینمای اسپانیا در فیلم «درد و افتخار» فیلم نیمه خودزیستنامه پدرو آلمادوار رسید.

باندراس 58 ساله در لحظه دریافت جایزه گفت: مردم فکر می کنند ما روی فرش قرمز زندگی می کنیم، اما این درست نیست. ما بسیار رنج می کشیم، بسیار ایثار می کنیم و اینکه دردهای بسیاری پشت یک بازیگر وجود دارد. اما شکوه و افتخار هم در کار ما وجود دارد و من امشب به این شکوه و افتخار رسیدم.

یکی دیگر از جوایز مهم جشنواره کن امسال به دوتا از سوگلی های جشنواره کن در طی این سالها رسید؛ ژان و لوک داردن برادران بلژیکی محبوب جشنواره کن امسال هم دست خالی این جشنواره را ترک نکردند. فیلم «احمد جوان» ساخته این دو برادر توانست جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کن را بدست بیاورد.

«احمد جوان» تصویر یک نوجوان مسلمان در جامعه مدرن بلژیک است که با شستشوی مغزی توسط یکی از افراطیون تصمیم به قتل معلمش می گیرد.

اما همانگونه که در ابتدا به آن اشاره شد تنها فیلم محبوب منتقدان جشنواره امسال که دست خالی شهر ساحلی کن را ترک کرد فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» اثر جذاب و تحسین شده کوئنتین تارانتینو خالق آثار درخشان «پالپ فیکشن» و «هشت نفرت انگیز» بود. در این فیلم ستارگان بزرگی چون دی‌کاپریو، برد پیت و مارگو رابی در نقش های اصلی حضور دارند.

در جوایز جشنواره کن امسال چه گذشت/ از نخل طلای سینمای نوظهورِ کره تا دست خالی تارانتینو

«روزی روزگاری در هالیوود» در جدول هیات منتقدان اسکرین دیلی به امتیاز متوسط سه که امتیازی خیلی خوب در این جدول محسوب می شد، دست یافته بود، در این جدول بالاترین امتیاز به فیلم «پارازیت» ساخته بونگ جون-هو تعلق گرفت. با این میزان امتیاز به نظر می رسید «روزی روزگاری در هالیوود» بتواند پس از 25 سال (بعد از فیلم «پالپ فیکشن») دوباره نخل طلا را برای کارگردان صاحب نامش به ارمغان آورد یا در بدترین حالت جایزه بهترین فیلمنامه و یا جایزه بهترین بازیگر (برد پیت) به این فیلم برسد. اتفاقی که البته نیفتاد. با وجود عدم موفقیت تارانتینو اهدای جایزه نخل طلا به فیلم تحسین شده «پارازیت» موجب شد انتقادات کمتری نسبت به سال های قبل به تصمیم هیات داوران وارد شود.


منبع: دیباچه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
برد پیت چقدر خوشتیپه
سید احمد اجتهادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
درود بر شما.
حیف شد چرا "روزی روزگاری هالیوود" جابثیزه نگرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲