جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۹۰۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۰۹ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷
گزارش میدانی خبرنگار دیباچه از وضعیت شهرتوریستی یزد
مهدیه بهارمست:شهر یزد در یک دشت صاف توسط کوه‌ها احاطه شده است، شهر بین دشت کویر شمال، جنوب دشت لوت و در هر یک کیلومتر یک شهر بیابانی وجود دارد.با گذر از کوچه‌های بافت قدیمی شهر زمان را فراموش میکنید و در تاریخ گم می شوید؛مارکوپولو در سال۱۲۷۲میلادی از یزد دیدن کرد و درباره شهر گفته: « یزد شهر خوب و اصیلی است، تجارت زیادی در آنجا برقرار، آنها ابریشم مشخصی می‌بافند که یزدی/یسدی نامیده می‌شود و بازرگانان آن را به جاهای مختلف می‌فرستند، تا فاصله‌ی هفت روز از اینجا هیچ آبادی‌ای نیست.»

وقتی دلار زورش به مردم یزد نمی رسد!

بافت تاریخی شهر یزد با مساحتی در حدود 800 هکتار را می توان گسترده ترین بافت تاریخ ایران دانست که تجربه های متفاوتی در زمینه مداخله متولیان امر در شبکه معابر را در خود جای داده است. بافت تاریخی یزد به عنوان دومین بافت خشتی دنیا و دست نخورده ترین بافت تاریخی کشور به شماره 15000 در فهرست ملی ثبت شده است.

شهر یزد ترکیب جالبی از مردم دارد، حدود 10 درصد آنها دین باستانی زرتشت را دنبال می کنند وبدون هیچ مشکلی کنار هم زندگی میکنند.

توریست

بعد از ورود به شهر یزد در اولین نگاه با تعداد زیادی از توریست ها مواجه میشوید، که رونق اقتصادی و فرهنگی زیادی به شهر دادند. علاوه بر اینکه موجب رشد اقتصادی در بین رستوران ها و هتل ها شده در بین فرهنگ مردم هم تاثیر بسزایی داشته است. اکثر مردم شهر زبان انگلیسی را مانند زبان دوم خود به راحتی صحبت میکنند و با توریسته ها ارتباط خیلی خوبی برقرار میکنند.

با ورود توریست ها به شهر فرهنگ مردم دستخوش تغییرات اساسی شده است، کافیه در شهر قدم بزنید تا متوجه نوع پوشش متفاوت توریست ها شوید، دیگه اون تصویر سنتی و مذهبی خیلی شدید شکسته شده است. توریست ها با آرامش کامل بدون ایجاد مزاحمتی در اقامتگاهای بومی میمونند و زنان توریست به راحتی و امنیت کامل میتوانند یزد را بگردند.

وقتی دلار زورش به مردم یزد نمی رسد!

منتها همه این عوامل آسیب‌های هم به همراه خودش دارد از جمله فرسودگی بافت سنتی و غیره که باید برنامه ریزی دقیق تری برای آن چید شود.

محیط زیست

در شهر یزد بر اساس آمارهای موجود در سال 93 میزان 10 تن پسماندخشک با ارزش از در منازل و ایستگاهای ثابت یزد جمع آوری میشد این آمار تا انتهای سال 96 به 11 تا 12 تن افزایش یافته است. در طول مسیرهای آثار تاریخی سرویس بهداشتی های مجهز و تمیزی برای مردم که همه اینها به دلیل وجود توریست ها است.در طول مسیر شهر یطل های تفکیک زباله وجود دارد که بسیار به محیط زیست کمک میکند.

خانه امام حسینی

یزد مناطق دیدنی زیادی دارد که کافی خودتان را به مسجد جامع برسانید از آنجا وارد بافت قدیمی شهر شوید،وقتی راهی کوچه پس کوچه‌های کاهگلی بافت تاریخی یزد می‌شویداولین مقصد،خانه «امام حسینی» است، به نقل آمده است که«حاج محمد لاری» از اهالی شهر لار در استان فارس، در عالم خواب ساخت بنا به او الهام شده است و با دستوری که از حضرت می‌گیرد، به یزد می‌آید و در مکان کنونی که آن زمان به محله «مخزن» معروف بوده، زمینی خریداری کرده و در آن خانه‌ای بنا می‌کند که شامل سه بخش خانه «امام حسینی» مخصوص عزاداری، خانه «متولی» که محل سکونت خادم و «آشپزخانه» است.

وقتی دلار زورش به مردم یزد نمی رسد!

ساخت بخش خانه امام حسینی در سال۱۲۵۰ (هـ .ق) ثبت شده است و از سال۱۲۵۲ (هـ .ق) کل مجموعه کامل شده و از همان سال عزاداری در آن شروع می‌شود که به عبارتی می‌شود۱۸۳سال قدمت و۱۸۳سال روضه‌خوانی اباعبدالله(ع) در خانه امام حسینی است.

علاوه بر قدمت خانه در آن یک چاهی وجود دارد، که مردم آن منطقه به گفته پیشینیانشان میگویند آنجا حاجت میدهد و بسیار به آن اعتقاد دارند.

وقتی دلار زورش به مردم یزد نمی رسد!

بلندترین بادگیر جهان

بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید. این بادگیر که نمونه ای از معماری دوره زندیه را داراست در سال 1160 هـ.ق توسط محمدتقی خان یزدی مشهور به خان بزرگ سرسلسله خوانین یزد ساخته شد.

این بادگیر ارتفاعی به طول 33 متر و 80 سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند.این باغ مدتها محل اقامت کریم خان زند در یزد بود.

بازار مسگرا

"بازار مسگرها" دقیقا روبه روی میدان امیرچقماق و جنب بازار خان که قدیمی ترین بازار یزد است واقع شده است. در بازار انواع مصنوعات مسی و فلزی ساخته و عرضه می شن. صنایع دستی تزئینی، ظروف آشپزخانه و ابزار آلات کشاورزی از محصولاتی هستن که در این بازار به فروش می رسن. در گذشته بیش از 60 باب مغازه مسگری فعال بوده که امروزه در حدود 45 مغازه آن باز هستن و 15 تا اونا به طور حرفه ای مسگری می کنن.

وقتی دلار زورش به مردم یزد نمی رسد!

یکی از مغازه داران به خبرنگار دیباچه میگوید: تنها توریست ها از ما خرید میکنند، قیمت ظروف مسی که ما با دست میسازم و آن را قلمه زنی میکنیم خیلی بیشتر از آن چیزی است که عرصه میکنیم ولی چون امروزه به دلیل مدرن شده کمتر از ظروف مسی استفاده میکنند این ظروف هم فقط برای توریست ها جذاب است.

ظروف مسی کیلوی قیمت دارند ولی یک قابلمه قلمه زنی 4 نفره حدود 170 هزار تومان است.

اپلیکیشن حمل و نقل عمومی

اپلیکیشن حمل و نقل عمومیبهترین و راحترین رفت و آمد برای توریست ها و مردم را فراهم کرده است. هزینه این اپلیکیشن برای تردد شهر آنجا پایین است، مثلا یک مسیر میدان چقماق تا بافت تاریخی حدود هزارو پانصد تومان است، بله هزار و پانصد تومان، که به تنهایی از آلودگی هوا و تردد ماشین های تک سرنشین جلوگیری کرده است.


تعداد بازدید : 0

تعداد بازدید : 0


منبع: دیباچه
برچسب ها: یزد ، شهر یزد ، توریست
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مبین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
0
0
یزد دارالمومنین ایران است
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲