جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷
شهریارحیدری سخنگوی ستاد اربعین در گفت و گو با دیباچه مطرح کرد:

فاطمه شعبانی : اصلا حسین(ع) جنس غمش فرق می‌کند! این روزها خیلی‌ها در تکاپو هستند، خیلی‌ها کم‌کم ساکهایشان را می‌بندند و وسایلشان را جمع وجور می‌کنند خیلی‌ها به دنبال ویزا و گذرنامه اند. آنها که‌یکبار این پیاده روی را تجربه کرده‌اند دوباره دلشان هوای کربلا کرده است اما امسال با شرایط اقتصادی دلنگرانی هایی برای زائران اربعین پیش آمده است که خیلی‌ها حس می‌کنند امسال از این سفرباز می‌مانند! اما ستاد اربعین در تلاش است که زمینه را برای پذیرایی هرچه بهتر و ارزان تر زائران حسینی فراهم کند به گفته «شهریارحیدری» -سخنگو ستاد اربعین-امسال سفر اربعین، ارزان ترین سفر به کشور عراق است.

با نزدیک شدن به اربعین خیلی از عاشقان حسینی تمایل دارند به پیاده روی اربعین بروند اما متاسفانه مشکلات اقتصادی‌موانعی را برای این سفر به وجود آورده ، ستاد اربعین برای تسهیل کار زائران چه همه تمهیداتی اندیشیده است؟

ما در ستاد مرکزی اربعین، بلافاصله بعد از اربعین سال گذشته جلسات اربعین 1397 رابا هدف برنامه‌ریزی مناسب‌تر برگزار کردیم و لااقل 11جلسه با 13 کارگروه تخصصی و 31 ستاد استانی و شهرستانهای کل کشور گذاشتیم و جلسات وسیع و گسترده ای برای برنامه ریزی اربعین 1397 انجام دادیم و تمام سعی و تلاش ما این بوده که در تمام موارد مربوط به سفر زائرین برنامه ریزی کنیم و هم تلاشمان را کردیم که در مجموع سفر اربعین کمترین هزینه برای زائر داشته باشد؛ به طور مثال الان 41 دلاری که زائر باید پرداخت کند اولا به صورت ریال است- این یک تسهیل- و دوم از ارز تعادلی در قالب نیما استفاده می‌کند. بحث دیگر هزینه مربوط به بیمه و درمان که به کمتر از 20 هزار تومان تقلیل پیدا کرده و در حالت عادی چند برابر این قیمت است، در واقع اینها خدمانی است که در قالب سیاستهای ستاد مرکزی اربعین برنامه‌ ریزی شده است. در مجموع ارزان‌ترین سفر به عراق حال حاضر درسفر اربعین است. بحث سامان دهی حمل و نقل هوایی و زمینی و دریایی و سامان دهی مرزهای خروجی هم مطرح بود که همه اینها توسعه امکانات است ضمن اینکه در حوزه پارکینگ خودروها در مرزها چه در بخش خصوصی و دولتی، بحث تعریض جاده های مواسلاتی در مرزهای خروجی مواردی بودکه موردتوجه ستاد اربعین قرار گرفته است. بحث ستاد اسکان و تغذیه برنامه ریزی شده است. در حال حاضر مواکب به مرور در مکانهای پیش بینی شده درداخل کشور عراق مستقر می‌شوند. و در بسیاری از مواردی که ضرورت دارد این برنامه ریزی ها انجام گرفته است بنابراین ما آنچه که نیاز است را انجام داده ایم باقی موارد و بخشی از هزینه ها هم اجتناب پذیر است و خود زائر تقبل ‌کند.

سفر اربعین ارزان ترین سفر به عراق است


هزینه ویزا به نسبت سالهای قبل خیلی بیشتر شده است آیا نمی‌شود برای کاهش هزینه ویزا کاری کرد؟

ما خیلی تلاش کردیم که اصلا هزینه ای گرفته نشود اما بحث سیاستگزاری چگونگی تعیین ارز، در کشور مقابل انجام می‌گیرد که در حال حاضر 41 دلار تعیین کرده اند از طرف دیگر این یک عمل متقابل است و قاعدتا کنسولگری ما هم 41 دلار از مسافران و زائر عراقی دریافت می کند ما کاری که کردیم این بود که از ارز تعادلی یا ثانویه استفاده کردیم که هم مناسب است هم ثبات دارد وکمک خوبی به زائرین است.

آیا مسئولان عراقی برای کاهش هزینه ها با شما همکاری کردندو تعامل‌خوبی دارند؟

ما با مسئولان عراقی بارها و بارها در هرآیتمی صحبت و در‌خواست کردیم تا جایی که امکان دارد هزینه ها به طورکلی کاهش پیدا کند و طرف عراقی هم تا جایی امکان داشته این هزینه ها را کاهش داده است. به طور مثال درخواست کردند هر زائر علاوه بر40 دلاری که برای تهیه ویزا پرداخت می‌شود 10 دلار هم برای گردشگری پرداخت کند با رایزنی هایی که داشتیم نهایتا دولت عراق 10دلاررا به یک دلار کاهش پیدا داد. این بخشی از کاهش هزینه ها هست که برای زائر منظور شده است. یا دربخش حمل و نقل قیمت مناسبی تعیین شده است اما دولت عراق در شرایط اقتصادی نیست که از این هزینه ها عبور کند ضمن اینکه دولت عراق بالاخره متولی امنیت جان زائرین است بخش بسیار وسیعی از نیروهای نظامی اش را برای امنیت زائرین چه ایرانی چه عراقی یا کشورهای دیگر بسیج کرده و قاعدتا اینها هزینه براست و در شرایطی هم نیست که بتواند خیلی از این موارد را حذف کند. با این اوصاف ما همه تلاش خودمان را کردیم و بارها با مسئولین ذی ربط عراقی چه در بغداد چه در تهران جلسه گذاشتیم و خروجی نتایج کاهش هزینه ها شده است. مثال دیگر در شرایط عادی کامیون حامل بار که از مرزها ما عبور می‌کند و به داخل خاک عراق می‌رود چیز ی نزدیک 120-130 دلار هزینه دارد اما برای اربعین این هزینه ها حذف شدند. به فرض هر موکبی‌که می‌خواهد در عراق مستقر شوند و امکانات انتقال بدهند حداقل باید 3 کامیون وسیله ببرد درمقابل هربار باید 120 دلار برای عوارض خروجی و به اضافه هزینه باسکول و بازرسی ها هزینه پرداخت کنند همه اینها انجام می‌شود اما بدون هزینه اینها همه اش کاهش هزینه است و خدماتی است‌که برای زائرین محسوب می‌شود از این ور هم در داخل هم این کارها را کردیم و تلاشمان این بود که کمترین قیمت ها برای مواردی که زائر بایدهزینه کند باشد.

بالاترین هزینه سفر اربعین هزینه حمل و نقل است چه از سمت ما چه سمت عراق، امسال کاری برای کاهش این هزینه ها شده است؟

هزینه های حمل و نقل یا زمینی، هوایی ، دریایی یا ریلی است در سفرهوایی چون قیمتها شناور است و در روزهای مختلف بستگی به کارکرد شرکتهای هواپیمایی قیمتها متفاوت است مثلا در یک رفت به بغدادیک میلیون و پانصد هزار تومان و روز دیگر یک میلیون تومان دریافت می کنند ما به شرکتهای هواپیمایی تاکید کردیم در اربعین به زائر قیمت ثابت بدهند و زائری که تمایل داشت هوایی برود قاعدتا از این سطح قیمت بیشتر عبور نکند. سفر زمینی هم در این هفته وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمل و نقل و پایانه ها سیاست گذاری کنند. ما در ستاد تاکیدکردیم ضمن اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی خودرو به اندازه کافی پیش بینی کنند از طرف دیگر قیمتها را هم ثابت و هم کاهش بدهند و فعلا در حال برگزاری جلسات با شرکتهای خصوصی و بخشهای دیگر هستیم و ان شاالله قیمت آن هم به زودی اعلام می‌شود. بخش راه آهن هم به این شکل است که زائرین به خرمشهر و از آنجا با اتوبوس به بصره از بصره مجدد با قطار به کربلا و نجف می‌روند. دربخش دریایی شناورهای دریایی هم که قبلا در مسیر خرمشهر به بصره فعالیت داشند اعلام آمادگی کرده اند و فعالیتشان از الان شروع شده است و کسانی که تمایل دارند از این طریق می‌توانند سفر کنند. تمام ظرفیت هوایی، دریایی، زمینی و ریلی ما به خاطر خدمت به زائرین پیش بینی کردیم. طبیعی است بعضی از قیمتها افزایش پیدا کرده است و مربوط به اربعین نیست اما همین قیمتهایی که برای اربعین ثابت و ماندگار است در شرایط عادی خیلی بیشتر و اختلاف قیمت دارد.

شماپیش بینی می‌کنید ان شاالله امسال چقدر زائر اربعین خواهیم داشت؟

سال گذشته 2میلیون و 500 زائر داشتیم ما برای بیش از این امکانات فراهم کردیم امسال هم ما برای این عدد پیش بینی کرده ایم اما کم و زیادش بستگی به استقبال زائر دارد.

دوستی تعریف می کردسال قبل 40 نفر از بچه های هییت ما برای اربعین ثبت نام کردند اما امسال فقط 4 نفر توانسته اند هزینه ها را جور کنند. برای کسانی که دوست دارند به این پیاده روی بروند اما مشکلات اقتصادی مانعشان می شود نمی‌توان کاری کرد؟

در هرصورت هزینه شخصی برای زائرین هیچ قاعده و قانونی ندارد اما آنچه که برعهده ستاد است جلوگیری از افزایش قیمتها برای زائرین است. ما برنامه ها را تنظیم و تمام امکاناتمان را برای کاهش هزینه سفر زائرین بسیج کردیم اما در عین حال واقعیت این است که بخشی از هزینه ها اجتناب پذیر است. تنها راه حلش هم ورود خیرین به این قضیه است که و هر تعدادی که برایشان مقدوره را حمایت مالی و اعزام کنند. در مجموع نظر من این است که ارزان ترین سفر به عراق همین سفر اربعین است.

سقف هزینه اربعین را شما چقدر پیش بینی می‌کنید؟

روادید، بیمه و خدمات بهداشتی و درمان چیزهایی است که برعهده ستاد اربعین است. کل هزینه مجموع چیزهایی که زائر باید همراه داشته باشد مثل بیمه نامه، بهداشت، هزینه ویزا یا روادید با مبلغ 386 هزار فراهم می‌شود. شما ملاحضه کنید این مبلغ شاید نسبت به سال گذشته به لحاظ شکلی متناسب با افزایش قیمت دلار افزایش پیدا کرده اما به نسبت هزینه ای که در حوزه های دیگری که اضافه شده پایین‌ترین قیمت منظور شده است. خدمات مثل اسکان و تغذیه هم مجانی است و در اربعین از زائر حذف می‌شود که در شرایط عادی این هزینه ها را زائر باید بکند در هرصورت هزینه های سفرهای دیگر به عراق با سفر اربعین خیلی متفاوت است.


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲