به گزارش خبرنگار سینمایی
دیباچه، «ایتالیا ایتالیا» نخستین ساخته سینمایی کاوه صباغ زاده یکی از آثار تازه
اکران شده ای است که حامد کمیلی، سارا بهرامی و فرید سجادی حسینی در آن ایفای نقش
می کنند.
«ایتالیا ایتالیا» در بخش مسابقه سی
و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد و سارا بهرامی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کرد و علی بهرامی فر (گریمور)
نیز نامزد دریافت سیمرغ بهترین چهره پردازی شد.
کاوه صباغ زاده، نخستین
اثر سینمایی اش را با حال و هوای طنز ساخته است؛ او در این فیلم تلاش کرده بدون
پناه بردن به شوخی های سطحی و دم دستی اثری آبرومند بسازد که اتفاقأ موفق بوده است؛ زیرا
مخاطب با دیدن «ایتالیا ایتالیا» لحظات شادی را سپری می کند، بی آنکه در میانه
فیلم، خمیازه بکشد و احساس کسالت کند که دلیل این هوشیاری ریتم تند و مناسب فیلم است.
کاوه صباغ
زاده در فیلم «ایتالیا ایتالیا» با گنجاندن سکانس های کلیپ واری که در انتقال حال و هوای فیلم موثرند، آنرا به اثری موزیکال تبدیل کرده است.
فیلم «ایتالیا ایتالیا»، درباره زندگی نادر برف کوبانی (حامد کمیلی) است؛ نویسنده
و مترجمی که عاشق زبان و فرهنگ ایتالیایی است بی آنکه به این کشور سفر کرده باشد!
نادر برف کوبانی عاشق ایتالیاست. برندهای ایتالیایی
می پوشد، موسیقی های ایتالیایی گوش می دهد، غذای ایتالیایی می پزد و ادبیات ایتالیا
را دنبال می کند و خلاصه اینکه، رویای ایتالیا را در سر می پروراند.
نادر به واسطه دوست بازیگرش (همایون ارشادی که در
فیلم نقش خودش را بازی می کند) برای بازی در فیلمی به پروژه ای در دست تولید معرفی
می شود و در همان دقایق اول به دستیار کارگردان فیلم، برفا آسمانی (سارا بهرامی) دل
می بندد و بالاخره اینکه رابطه شکل می گیرد و به ازدواج ختم می شود. این زوج جوان با وجود تناقض های ریز و درشت رابطه را ادامه می دهند و مخاطب را در روزمرگی
زندگیشان سهیم می کنند. برفا که آرزوی ساخت اولین فیلم بلندش را
دارد کاراکتری است که نگاه هنرمندانه در رفتار او موج می زند و هرچه می گذرد این منش
هنرمندانه و البته روشنفکرانه در او پررنگ ترمی شود و بالاخره کار به جایی می رسد که
ترجیح می دهد بی آنکه از نادر طلاق بگیرد از او جدا زندگی کند و برای این کار دلایل
خاص خودش را دارد!
کاوه صباغ با وجود وسواس و جزیی نگری اش در خلق
موقعیت ها به ایجاد کنش در فیلمنامه اش توجهی نکرده است؛ با اینکه فیلم مملو از موقعیت
های جذاب است، اما در قصه اتفاق قابل توجهی رخ نمی دهد و گره
گشایی به معنی واقعی وجود ندارد و هرچه هست لحظات شاد و گاه جدی است که توسط نادر و
برفا خلق می شود، به همین دلیل است که فیلم پایان مشخصی ندارد و احتمالا مخاطب پس از
دیدن فیلم باید برای به خاطر آوردن چگونگی پایان یافتن آن کمی فکر کند!
البته،
کاوه صباغ زاده در نگارش فیلمنامه گوشه به چشمی سینما داشته و علاوه بر آنکه تلاش کرده
مخاطب را با فضا و حال و هوای سینما آشنا کند از وقایع سال پیش سینمای ایران می گوید
که حضور علی ملاقلی پور، دانش اقباشاوی، همایون ارشادی و عوامل پشت صحنه سینما گواهی
بر این ویژگی است! ویژگی از آن جهت که صباغ زاده مرور سینمای ایران را موازی با قصه
اصلی فیلمش پیش برده و گاه برای تکمیل درام از آن سود برده است.
در نهایت اینکه، فیلم «ایتالیا ایتالیا» اثری خوش ساخت است که با همه
کاستی هایش مخاطب را سرگرم و تا به آخر با خود همراه می کند.
فیلم «ایتالیا ایتالیا» به تهیه کنندگی مهدی صباغ زاده این روزها بر
پرده سینماهاست.
یادداشت وحید خانه ساز