پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۸۹۹
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶
با حضور فاطمه معتمدآریا، کامبوزیا پرتوی و شهریار اسدی جشنواره بین‌المللی فيلم سليمانيه آغاز ‌شد
با حضور فاطمه معتمدآریا، کامبوزیا پرتوی و شهریار اسدی و تعدادی دیگر از سینماگران ایرانی و خارجی دومين دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» در شهر سليمانيه در اقليم كردستان عراق ‌آغاز به کار کرد.
به گزارش دیباچه، با حضور فاطمه معتمدآریا، کامبوزیا پرتوی و شهریار اسدی و تعدادی دیگر از سینماگران ایرانی و خارجی دومين دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» در شهر سليمانيه در اقليم كردستان عراق ‌آغاز به کار کرد.

آیا فاطمه معتمدآریا از سلیمانیه عراق باز خواهد گشت؟چگونه؟

مراسم افتتاحیه دومين دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» Slemani، با حضور «ملا بختیار» رئیس جشنواره و از شخصیتهای برجسته سیاسی اقلیم کُردستان، فؤاد جلال مدیر جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه»، فاطمه معتمدآریا بازیگر سرشناس سینمای ایران، کامبوزیا پرتوی فیلمنامه‌نویس و کارگردان باتجربه ایرانی، شهریار اسدی فیلمبردار آثار شاخص سینمای ایران، خالد دوسکی وزیر فرهنگ، هنر، ورزش و جوانان حکومت اقلیم کردستان، دانر فارس مدیر هنری جشنواره، دکتر دلشاد مصطفی استاد دانشگاه و مسئول بخش سینمای دانشگاه سلیمانیه، بابکر دره‌ای مسئول فرهنگ، هنر، ورزش و جوانان استان سلیمانیه، اعضای هیئت داوران بخش‌های مختلف رقابتی فیلم‌های بلند و کوتاه «سینمای جهان» و «سینمای کُردی»، عبدلی حمه جوان، گزیزه عمر و دیگر اعضای بُرد جشنواره، تعدادی دیگر از سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره، با اجرای خانم لینا رضا ساعت 19 دیشب یکشنبه 9 مهر ماه جاری (1 اکتبر 2017) در سالن تالار هنر در هشر سلیمانیه در اقلیم کردستان برگزار شد. 

فاطمه معتمدآریا نخستین سینماگری که پا روی فرش قرمز گذاشت

در ابتدا فاطمه معتمدآریا به نمایندگی از سینمای ایران به عنوان میهمان ویژه دومین دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» در ساعت 18 پا بر روی فرش قرمز این جشنواره گذاشت و پس از ایشان؛ کامبوزیا پرتوی دومین سینماگر ایرانی بود که در مقابل دوربين شبکه‌‌های مختلف خبری و عکاسان حاضر در جشنواره، پا برروی فرش قرمز جشنواره گذاشت و در ادامه نیز شهریار اسدی فیلمبردار باسابقه ایران و داور بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه ملی» جشنواره و دیگر سینماگران ایرانی، میهمانان شرکت کننده در دومین دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» و همچنین بازیگران سرشناس تئاتر و سینمای اقليم كردستان به روی فرش قرمز آمدند و در خاتمه مورد استقبال رسمی «ملا بختیار» رئیس جشنواره قرار گرفتند. 

سليمانيه شایسته پایتخت فرهنگ و هنر

در ادامه این مراسم، «ملا بختیار» رئیس دومین دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» گفت: از ته دلم آغاز دومین دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» در اقلیم کردستان را به همه شما تبریک می‌گویم؛ به تک تک شما برای شرکت در این جشنواره خوش‌آمد می‌گویم از گوشه گوشه این کره خالی به شهر، مرکز و پایتختی تشریف آورده‌اید که شایسته آن است که به آن پایتخت فرهنگ و هنر گفته شود و با چشمان خودتان ببینید که این، جشنواره این شهر بافرهنگ و متمدن است. 

آیا فاطمه معتمدآریا از سلیمانیه عراق باز خواهد گشت؟چگونه؟

شهید شدن مهمت ئاکسوی در جنگ با داعش

وی همچنین گفت: «مهمت ئاکسوی» سینماگری مبارز، متعهد به مسائل و مشکلات ملتش و خواهان صلح و آزادی بود که چند روز گذشته، در سنگر جبهه‌های جنگ جان خود را فدای وطنش کرد. شایسته است که در آغاز این جشنواره به روح بلندش سلام بفرستیم؛ که هم در سنگر، پیشمرگه بود و هم در هنر، سینماگری متعد به ملتش بود.     

برگزاری جشنواره با حمایت بیش از 50 سرمایه‌گذار

این شخصیت برجسته سیاسی اقلیم کُردستان در ادامه اظهار داشت: این جشنواره با همکاری و اسپانسری دهها سرمایه‌گذار هنرپرور، وطن‌پرست و هنردوست شهر سلیمانیه برگزار می‌شود و هیچ مبلغی از اتحادیه میهنی کردستان و همچنین دولت اقلیم کردستان دریافت نکرده‌ایم. چون به هر یک از این 50 سرمایه‌گذاران مراجعه کردیم هیچ کدام نه نگفتند؛ چون به آنها گفتیم که می‌خواهیم دومين جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» را باشکوه برگزار کنیم.  

آیا فاطمه معتمدآریا از سلیمانیه عراق باز خواهد گشت؟چگونه؟

خدمت سیاست به فرهنگ و هنر 

وی افزود: درست است که ما سیاسی هستیم و در حزبمان عضو بالای دفتر سیاسی هستیم و کنگره هم افتخار عضو درجه یک را به ما داده است؛ ولی وقتی‌که مسئولیتی همچون جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» به ما سپرده می‌شود؛ جایگاه و مقام سیاسی کنار گذاشته می‌شود. خدمت به هنر، ادب، ورزش، فرهنگ به دور از عقلیت نازک حزبی این کارهای فرهنگی و هنری وظیفه ملی و خدمت به دمکراسی است. اگر این وظایف را انجام ندهیم و ما در خدمت این همه هنرمند عزیز نباشیم؛ بی‌گمان به یک شخصیت سیاسی خشک تبدیل می‌شویم. آنوقت نه تنها نمی‌توانیم افراد بااستعداد را شکوفا کنیم و کاروان فرهنگ و هنر و تمدن را توسعه دهیم بلکه باعث ضرر و زیان هم خواهیم بود.

نفس یک هنرمند به این همه آشوب و حرفهای نابجا می‌ارزد

«ملا بختیار» در ادامه سخنانش تأکید: نفس یک هنرمند در این سالن، به این آشوب همه و حرفهای نابجا می‌ارزد که این روزها به اسم سیاست آن را بیان می‌کنند ولی هیچ ارتباطی به سیاست ندارد. سیاست خلاقیت، اخلاق و متعهدبودن است، به همین دلیل، کسی که در سیاست خلاقیت و تعهد ندارد بی‌گمان بازرگان سیاسی است و برای کار خودش آماده است هر کاری بکند ولی آماده نیست برای زمینه فرهنگ و هنر و خلاقیت، دقیقه‌ای از وقت خود را بگذارد. برای همین این کاری که من انجام دادم نه تنها به دور از وظایف سیاسی و جایگاه حزبی من نیست بلکه  بخشی جداناپذیر از وظیفه انکارنشدنی تمدن امروزی سیاست است.   


دیدن فیلم سینمایی «عمر مختار» با جلال طالبانی 

وی در ادامه خاطره‌ای از جلال طالبانی مبارز کهنه‌کار کُرد و رئیس جمهور سابق عراق را تعریف کرد که با همدیگر در هنگام مبارزه در کوه، فیلم سینمایی «عمر مختار» را با ویدیو دیده‌اند و در ادامه سخنانش افزود: اتحادیه میهنی کردستان همیشه با ید دید متمدنانه به دنیا نگریسته‌ایم و به هنر و بخصوص به سینما اهمیت ویژه‌ای داده‌ایم. همیشه از هنرمندها تقدیر کرده‌ و به آنها خدمت کرده‌ایم. 

آیا فاطمه معتمدآریا از سلیمانیه عراق باز خواهد گشت؟

تشکر از کمپانی سینمایی «مستی فیلم»

«ملا بختیار» در خاتمه تأکید کرد: خیلی از کمپانی سینمایی «مستی فیلم» تشکر می‌کنم که این افتخار را به من دادند که در خدمت آنها باشم، حضور شما همه میهمانان عزیز و هنرمندان ارجمند در اینجا  ثابت می‌کند که جشنواره، در کار خود موفق بوده است. تا کمپانی سینمایی «مستی فیلم» به من نیاز داشته باشد در خدمتشان هستم. 

جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» اتفاق خیلی مهمی است

در ادامه مراسم افتتاحییه دومين دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه»، فاطمه معتمدآریا بازیگر باتجربه سینمای ایران گفت: حس خیلی خوبی دارم که این جشنوار در جایی از کشور عراق برگزار می‌شود که 8 سال با همدیگر می‌جنگیدیم و امسال زبان خودمان را پیدا کردیم؛ چون سینما زبان صلح است. خیلی خوشحالم که با این زبان با همدیگر آشنا شدیم و با آن با یکدیگر دیالوگ کردیم. خیلی خوشحالم که من را به جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» دعوت کردند تا در این اتفاق خیلی مهم شریک باشم. 

جناب «ملا بختیار» خیلی دلسوزانه در کنار ما هستند

در بخش دیگری از این برنامه، فؤاد جلال مدیر جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» نیز گفت: امسال مشکلات زیادی داشتیم ولی با دلسوزی دوستان که با همدیگر کار کردیم و همچنین با همت برادر بزرگوارم جناب «ملا بختیار» توانستیم این دوره از جشنواره را به خوبی برگزار کنیم؛ ایشان خیلی دلسوزانه در کنار ما حضور دارند، به همین دلیل تا ابد مدیونشان هستم.

تشکر از میهمانان و فیلمسازان حاضر در جشنواره 

رئیس کمپانی سینمایی «مستی فیلم» در ادامه افزود: از همه شما میهمانان و فیلمسازان عزیز در اینجا تشکر می‌کنم؛ بایستی از میهمان و سینماگران زیادی در سراسر جهان استقبال می‌کردیم ولی به دلیل برگزار رفراندوم همه خطوط هوایی بر روی ما بسته شد و تنها 20 درصد میهمانان ما توانستند که در جشنواره حاضر باشند. از همه همکاران عزیزم در کمپانی سینمایی «مستی فیلم» تشکر می‌کنم که واقعاً اگر آنها نبودند این جشنواره برگزار نمی‌شد.

برگزاری مراسم افتتاحییه به صورت شایسته

در ادامه دکتر دلشاد مصطفی استاد دانشگاه، مسئول بخش سینمای دانشگاه سلیمانیه گفت: حدود چند روز است که به همراه تعدادی از دوستان و همچنین دانر فارس مدیر هنری جشنواره برای برگزار هر چه بهتر این مراسم افتتاحییه مشغول کار هستیم تا در واقع نخستین روز دومين جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» به صورت شایسته برگزار شود.

برگزاری جشنواره با بودجه خیلی کمی 

در بخش دیگری از این مراسم، دانر فارس مدیر هنری جشنواره نیز گفت: از همه کسانی که در این مراسم حضور دارند تشکر می‌کنم، این جشنواره با بودجه خیلی کمی برگزار می‌شود. بیشتر زمان خود را در طول شب و روز به آن اختصاص دادیم چون واقعاً به آن عشق می‌ورزیم. 

پخش صحبتهای تعدادی از اعضای هیئت داوران

در ادامه این مراسم، صحبتهای تعدادی از اعضای هیئت داوران بخش‌های مختلف رقابتی دومين دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» از طریق ویدیو پخش شد که نتوانسته بودند به دلیل بستن خطوط هوایی به اقلیم کردستان در این جشنواره حضور پیدا کنند.

اهدای جوایز ویژه کمپانی سینمایی «مستی فیلم»  

 4 جایزه ویژه کمپانی سینمایی «مستی فیلم» اهدا شد از جمله؛ جایزه زنده‌یاد طاها کریمی فیلمساز فقید ایرانی به کامران جمال اهدا شد، جایزه «احمد کایا» خواننده سرشناس کُرد ترکیه به صلاح‌الدین دمیرتاش سیاستمدار کُرد تقدیم شد که هم اکنون در ترکیه زندانی است، جایزه «افتخار» به سمکو ناکام نویسنده و بازیگر اقلیم کردستان و همچنین جایزه شهید «پرچم» دختر جنگجوی کُرد کوبانی به استاد فرانسیس داود موسیقیدان باسابقه کُرد اهدا شد.  

افتتاح جشنواره با فیلم سینمایی «خانه صورتی» از کشور پرو

در پایان این مراسم، دومين دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه»، با اکران فیلم سینمایی «خانه صورتی» The Pink House به کارگردانی پالیتو اورتگا ماتوته و با حضور تعدادی از عوامل این فیلم از کشور پرو افتتاح شد.

نمایش 170 فیلم در روزهای جشنواره 

دومين دوره جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» با نمایش 170 فیلم از کارگردانان کشور مختلف جهان؛ شامل تولیدات سال‌های 2016 و 2017 در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» (بین‌الملل) شامل؛ آثار بلند سینمایی و کوتاه؛ مستند، انيميشن و تجربی و بخش رقابتی «سینمای کُردی» (ملی) شامل؛ آثار بلند سینمایی و کوتاه؛ مستند، انيميشن و تجربی و همچنین برپایی سمینارهای آکادمیک از جمله؛ «هویت کُردی»، «تأثیر فرم بر روی سینمای ملی»، «فرق بین قصه فیلم مستند و داستانی»، «بازار بین‌المللی فیلم» و ... از روزهای 9 تا 15 مهرماه جاری (1 تا 7  اکتبر 2017) در 5 سالن «سیتی سینما»، تالار هنر و سینما سالم در شهر سليمانيه در اقليم كردستان عراق برگزار می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار