داوود فتحعلی بیگی پژوهشگر، مدرس، نویسنده و
کارگردان تئاتر که یکی از اساتید معاصر نمایش ایرانی به حساب می آید در چهارمین شب از سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی»
به کارگردانی سیاوش طهمورث، در مجلس تعزیه «شهادت وهب نصرانی» نقالی کرد.
این هنرمند، درباره لزوم برگزاری چنین مراسمی
برای زنده نگه داشتن نمایش ایرانی به خبرنگار سینمایی دیباچه گفت: یکی از راه های
ادامه حیات هر پدیده نمایشی در دنیا اجرای آن است؛ البته خود آن پدیده فی النفسه
کاری از پیش نمی برد که نمایش ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیست و با اجراست که
به حیات خود ادامه می دهد.
فتحعلی بیگی افزود: نمایش ایرانی و تعزیه که
قدمت بسیار بالایی دارند برای تماشاچی ایرانی همیشه جذابند؛ تا آنجا که مخاطب با
وجود تکراری بودن آن بازهم به دیدن چنین آثاری می نشیند و از آن لذت می برد.
داوود فتحعلی بیگی در پاسخ به این سوال که
فعالیت هنرمندان سرشناس در عرصه نمایش های ایرانی و تعزیه چقدر در ترغیب نسل جوان
به اجرا و دیدن چنین آثاری موثر است، گفت: طبیعتأ حضور هنرمندانی مانند سیاوش
تهمورث می تواند توجه جوانان علاقمند را به اینگونه آثار جلب کند اما این کافی
نیست و نهادها و ارگان های دولتی باید به میدان بیایند و از نمایش ایرانی و گونه های مختلف آن حمایت کنند.
فتحعلی بیگی، ضمن تأکید بر علاقه مخاطب به تعزیه
گفت: در بسیاری از شهرها، برگزاری مراسم تعزیه بخشی از فرهنگ و رسوم مردم آن منطقه
محسوب می شود و در مناسبت هایی چون ماه محرم عده زیادی از اهالی این شهرها برای
شرکت در این مراسم به دیار خود می روند؛ به طور مثال در شهر خوانسار حسینیه
بزرگی به نام «قودجان» وجود دارد که هر سال در آن تعزیه اجرا می شود، حال اگر چنین
مراسمی توسط نهادهایی مانند شهرداری حمایت شوند می توانند در ارتقاء وضعیت موجود
موثر باشند.
داوود فتحعلی بیگی در پایان، فعالیتش در عرصه
تعزیه و دیگر گونه های نمایش ایرانی را منوط به حمایت های دولتی دانست.