جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ : ۱۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶
خاطره بازی با فیلمهای مطرح سینمای «جنگ» به مناسبت هفته دفاع مقدس
امروز پنجم مهرماه، پنجمین روز از هفته دفاع مقدس است، طبق روال روزهای گذشته به یکی از فیلمهای سینمای جنگ پرداخته خواهد شد که در همین راستا «روبان قرمز» ساخته ابراهیم حاتمی کیا برای معرفی و تحلیل انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، دو روز بیشتر به پایان هفته دفاع مقدس نمانده است. هفته دفاع مقدس به هشت سال جنگ ایران و عراق تعلق دارد و در آن از هموطنانی یاد می شود که مردانه جلوی دشمن سینه سپر کردند و با جوانمردی جان خود را در کف گرفتند و یا شهید شدند یا اسیر و جانباز، اما نگذاشتند دشمن ذره ای از خاک وطن را تسخیر کند.

«روبان قرمز» عاشقانه ترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا با حال و هوای «وسترن»!

طبق روزهای گذشته به معرفی و تحلیل یکی از فیلمهای سینمای «جنگ» پرداخته خواهد شد که برای امروز چهارشنبه 5 مهرماه «روبان قرمز» ساخته ابراهیم حاتمی کیا در نظر گرفته شده است.

پیشتر فیلمهای «از کرخه تا راین»، «افق»، «مردی از جنس بلور»، «حمله به اچ 3» و «لیلی با من است» معرفی و تحلیل شده اند و به ویژگی های آنها پرداخته شده است.


فیلم سینمایی «روبان قرمز»

سال تولید: 1377

نویسنده و کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا

بازیگران پرویز پرستویی، رضا کیانیان، آزیتا حاجیان

موسیقی: محمدرضا علیقلی

فیلم‌بردار: حسن پویا

تدوین: هایده صفی‌یاری

توزیع‌کننده: وراهنر

مدت زمان:۱۱۸ دقیقه

«روبان قرمز» عاشقانه ترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا با حال و هوای «وسترن»!

فیلم سینمایی «روبان قرمز» درباره چیست و چرا فیلم مهمی است؟

«روبان قرمز»، پس از فیلمهای «هویت»، «دیده بان»، «مهاجر»، «وصل نیکان»، «از کرخه تا راین»، «خاکستر سبز»، «بوی پیراهن یوسف»، «برج مینو» و «آژانس شیشه ای» نهمین ساخته ابراهیم حاتمی کیا و البته منحصر به فردترین اثر سینمایی اوست.

فیلم سینمایی «روبان قرمز» را نمی توان با آثار دیگر حاتمی کیا مقایسه کرد؛ زیرا حاتمی کیا در آن با نگاهی فلسفی و نمادگرایانه به ایران و جنگ نگریسته و از عشق سخن گفته است.

بی راه نیست اگر فیلم «روبان قرمز» را عاشقانه ترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا بدانیم. دراین فیلم از آغاز تا به آخر عشق موج می زند و پرویز پرستویی، رضا کیانیان و آزیتا حاجیان در قالب شخصیت هایی پرداخته شده، موقعیتی مثلث گونه آنرا کامل کرده اند.

در فیلم «روبان قرمز» ماجرا از این قرار است که محبوبه (آزیتا حاجیان) دختر تنها و جنگ زده اهل جنوب که خانواده اش را در جنگ از دست داده، پس از مدتی به خانه پدری اش باز می گردد تا آنجا زندگی کند؛ اما آنجا را ویرانه ای می بیند که با روبان های قرمز تقسیم بندی شده و مردی به نام داوود (پرویز پرستویی) آنجا زندگی می کند و از پایان جنگ تا آن زمان به پاکسازی منطقه پرداخته و مین ها را خنثی کرده است.

محبوبه پس از سکونتش در خانه ویرانف خیلی تصادفی تانكی را زير آوار پيدا می كند و تصميم می گيرد آن را بفروشد و پول آن رابه زخم زندگی اش بزند. او به مردی افغانی و تنها به نام جمعه (رضا کیانیان) كه نگهبان گورستان تانک است پيشنهاد فروش تانک خود را می دهد.

در این گیر و دار، جمعه و داوود به محبوبه علاقمند می شوند! داوود که شخصیتی خشن و کم حرف است عشق خود را بروز نمی دهد تا اینکه روزی بر اثر انفجار مين، داوود زخمی می شود و جمعه او را به بيمارستان می برد و در برگشت محبوبه به عشق او نسبت به خودش پی می برد و زمانی كه داوود و جمعه درگير می شوند و تانك بدون سرنشين با خيمه داوود برخورد می كند، طی اتفاقی نمادین، ناگهان چشمه از زمينی برهوت می جوشد و فیلم تمام می شود.

«روبان قرمز» عاشقانه ترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا با حال و هوای «وسترن»!

عاشقانه ای «سمبولیک» با نگاهی به سینمای «وسترن»

حاتمی کیا در فیلم «روبان قرمز» از منظری جدید به عشق نگریسته و آن را با جنگ و ویرانی در آمیخته است. در این فیلم حاتمی کیا به خانه محبوبه نگاهی نمادین داشته و آنرا ایران فرض کرده که با روبان های قرمز (مورد استفاده گروه تخریب در هنگام خنثی سازی میدان های مین) تقسیم بندی شده است؛ با این تفاسیر می توان چنین پنداشت که جمعه افغانی نیز نماد مردم کشوری است که درگیر جنگ هستند و تنها نقطه مشترکشان با ایران همان جنگ است.

فیلم «روبان قرمز» با اینکه فیلمنامه محکم و دراماتیکی دارد و شخصیت های آن کامل و کم نقص هستند؛ اما اثری منوط به قصه و فیلمنامه نیست و مملو از تابلوهای زیبایی است که مخاطب را به یاد سینمای وسترن می اندازد و نوع میزانسن های غیر تکراری و دکوپاژهای حاتمی کیا بر این ویژگی تأکید دارد.

جمعه و داوود پس از اتفاقاتی بر سر عشقی مشترک، دوئل گونه با هم درگیر می شوند. شاید درگیری آنها به ظاهر بر سر تانک باشد اما عشق به محبوبه است که آنها را روبروی هم قرار داده است و در نهایت پس از خراب شدن چادر داوود این روشنی و آب است که پیروز می شود و چون چشمه ای از زمین بیرون می جوشد، آنهم در منطقه ای برهوت که تلاش برای یافتن آب در آن بی فایده بوده است.

پرویز پرستویی، رضا کیانیان و آزیتا حاجیان، هرسه بازی های متفاوتی از خود ارائه داده اند که بر ویژگی های فیلم افزوده است.

فیلم سینمایی «روبان قرمز» با اینکه 21 سال پس از جنگ ساخته شد؛ اما یکی از آثار مهم تأثیر گذار سینمای دفاع مقدس است که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (ابراهیم حاتمی‌کیا) و نقش اول زن (آزیتا حاجیان) را در بخش بین‌الملل و سیمرغ بلورین بهترین تدوین (هایده صفی‌یاری) را در بخش مسابقه سینمای ایران از آن خود کرده است.

حاتمی کیا، پس از ساخت «روبان قرمز» بازهم درباره جنگ فیلم ساخت که «موج مرده»، «ارتفاع پست»، «به نام پدر» و «چ» برخی از آن اثار هستند.

ابراهیم حاتمی کیا، سال گذشته فیلم «بادیگارد» را ساخت و این روزها پروژه «به وقت شام» را با بازی هادی حجازی فر و بابک حمیدیان به پایان رسانده است. این فیلم در تهران، شیراز و باند فرودگاه فیلمبرداری شده و باید دید حاتمی کیا که در فیلمهای آخرش به وقایع پس از جنگ پرداخته این بار به سراغ چه سوژه ای رفته است.

«روبان قرمز» عاشقانه ترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا با حال و هوای «وسترن»!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار