شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۸۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
خاطره بازی با فیلمهای مطرح سینمای «جنگ» به مناسبت هفته دفاع مقدس
امروز چهارم مهرماه، چهارمین روز از هفته دفاع مقدس است، طبق روال روزهای گذشته به یکی از فیلمهای سینمای جنگ پرداخته خواهد شد که در همین راستا «حمله به اچ 3» ساخته شهریار بحرانی برای معرفی و تحلیل انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز چهارم مهرماه پنجمین روز از هفته دفاع مقدس است؛ ایامی که در آن از دلاوری ها و شجاعت مردان و زنان ایرانی و مقاومت آنها دربرابر حملات بعثی های عراق یاد می شود.

طبق روندی که از آغاز هفته دفاع مقدس آغاز شده قرار است هر روز یک فیلم مطرح سینمای جنگ معرفی و تحلیل شود. در روزهای پیش به فیلمهای مهم و تأثیرگذاری چون «از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «افق» ساخته رسول ملاقلی پور، «مردی از جنس بلور» ساخته سعید سهیلی و «لیلی با من است» پرداخته شده و امروز نیز فیلم سینمایی «حمله به اچ3» طی تحلیلی به مخاطبان معرفی خواهد شد.

«حمله به اچ 3»، آوردگاه فانتوم ها در عملیاتی مهم و حیاتی!

فیلم سینمایی «حمله به اچ3»

سال تولید 1373

تهیه ‌کننده: روح‌الله برادری

نویسنده: سید ناصر هاشمی

کارگردان: شهریار بحرانی

بازیگران جعفر دهقان، محمد کاسبی، فرامرز شهنی، حسین یاری، حسن عباسی، سعید قائمی، سعید خوشدل، سید ناصر هاشمی، سید جلال طباطبایی

موسیقی:مجید انتظامی

فیلم‌بردار:رسول احدی

مدت زمان: ۹۳ دقیقه


چرا فیلم «حمله به اچ3» با اهمیت است؟

«حمله به اچ 3،» پس از فیلمهای «پرچمدار»، «گذرگاه»، «هراس» و «آب را گل نکنیم»، پنجمین اثر سینمایی شهریار بحرانی است و در سال 1373، آن زمان که سینما در عرصه تولید امکانات زیادی نداشت درباره یکی از عملیات های مهم هوایی ساخته شد.

«اچ 3» یکی از عملیات های مهم و پیروزمندانه جنگ تحمیلی است که جز شهریار بحرانی، فیلمساز دیگر به آن نپرداخته است؛ هرچند از همان بدو تولید آثار جنگی، شجاعت نیروی هوایی در سینما آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته همین موضوع بر ارزش و اهمیت فیلم «حمله به اچ3» می افزاید.


عملیات «اچ 3» چه بود و چگونه طراحی و اجرا شد؟

عملیات «اچ 3» که از آن با نام «حمله به اچ3» نیز یاد می شود یکی از بزرگترین عملیات های هوایی دنیاست که با نام «حمله فانتوم ها» ثبت شده است.

در این عملیات، هواپیماهای فانتوم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پایگاه هوایی الولید را در غربی ترین نقطه کشور عراق بمباران کردند که حاصل این حمله موفقیت آمیز انهدام 48 هواپیمای عراقی بود.

طراحان این عملیات استراتژیک، سرهنگ فریدون ایزدستا و سرلشکر بهرام هوشیار بودند که پس از همفکری و تعامل، دو طرح حمله به پایگاه هوایی الولید را به سرلشکر جواد فکوری فرمانده وقت نیروی هوایی ارائه کردند. در طرح ابتدایی این عملیات قرار بر این بود که 10 فروند فانتوم مسلح، شامل 8 فروند هواپیمای اصلی و دو رزرو از پایگاه هوایی «نوژه» همدان به پرواز در آیند و همزمان 3 فروند هواپیمای «f5» دقایقی پیش از بمباران پایگاه الولید به پالایشگاه «کرکوک» حمله کنند.

در نهایت، در تاریخ ۴ آوریل، ۸ فروند هواپیمای جنگنده با کمک دو مرحله سوخت گیری هوایی موفق شدند از مرز مشترک هوایی عراق و ترکیه گذشته و از نقطه مشترک مرزی سوریه با عراق وارد محدوده هوایی عراق شده و عملیات را موفقیت‌آمیز به انجام برسانند. مسیر طی شده توسط فانتوم‌های ایرانی برای اجرای موفقیت آمیز این عملیات بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر بود که با چهار مرحله سوخت گیری ممکن شد. شهریار بحرانی در فیلم «حمله به اچ3» به این عملیات پرداخته است.


قصه فیلم سینمایی «حمله به اچ 3» و ویژگی های آن

در فیلم «حمله به اچ3»، ماجرا از این قرار است که ستاد نیروهای هوایی عراق که برتری نیروی هوایی ایران را حس کرده است و شکست حصر آبادان را نزدیک می‌ بیند، جهت حفاظت از هواپیماهای استراتژیک خود در برابر حملات ایران، آن‌ها را به سه پایگاه دورافتاده در نزدیک مرز اردن منتقل می‌کند. در مقابل ستاد نیروهای هوایی ایران نیز برای بمباران این سه پایگاه که به نام پایگاه‌های «اچ۳» معروفند طرحی در نظر دارد. سرانجام در سحرگاه ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ هشت فروند جنگندهٔ بمب‌افکن فانتوم از پایگاه سوم شکاری «نوژه»، جهت حمله به «اچ 3» به پرواز درمی آیند.

یکی از ویژگی های فیلم «حمله به اچ3» جلوه های ویژه و تولید قوی اثر است که آن را نسبت به فیلمهای زمان خودش منحصر به فرد کرده است. در این فیلم مخاطب با اثری باور پذیر مواجه است و شاهد وقوع عملیاتی است که با دقت به آن پرداخته شده لحظه به لحظه آن به دقت ضبط شده است؛ آنهم بدون امکانات دیجیتال فعلی و با دوربین بزرگ 35 میلیتری و تجهیزات!

درباره بازی بازیگران نیز باید گفت، جعفر دهقان، محمد کاسبی، حسین یاری و دیگر بازیگران فیلم نیز با همدلی، برای ارائه بهتر نقش تلاش کرده اند و در خدمت قصه و اثر بوده اند.

بی شک فیلم «حمله به اچ 3» یکی از آثار ماندگار سینمای جنگ است و می توان آنرا یکی از فیلمهای موفق این ژانر دانست.

شهریار بحرایی، پس از ساخت این فیلم دیگر به سراغ تولید آثار جنگی نرفت و کم کار ماند. او پس از ساخت فیلم «حمله به اچ 3»، «دنیای وارونه»، «مریم مقدس» راساخت و «ملک سلیمان» آخرین اثر سینمایی اوست.

«حمله به اچ 3»، آوردگاه فانتوم ها در عملیاتی مهم و حیاتی!


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
0
ماشالله زنده باد
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار