شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۱۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
به بهانه زادروز
امروز چهارم مهرماه، زادروز یکی از هنرمندان ارزنده تئاتر و سینماست؛ بانویی که طی سالهای زندگی اش آموخت و ترجمه کرد و نوشت و در نهایت در روز تولدش یعنی چهار مهرماه 1394 پس از 69 سال زندگی دار فانی را وداع گفت؛ هما روستا! یادش زنده است، پس زنده است. زادروزش فرخنده!

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز 4 مهرماه زادروز یکی از بازیگران تئاتر و سینمای ایران است؛ هنرمندی که طی سالهای فعالیتش در عرصه هنر بی حاشیه زیست، ترجمه کرد و نوشت و بالاخره اینکه، کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشت؛ هما روستا!

هما روستا در چهارم مهرماهِ سال 1325 زاده شد و پس از پایان تحصیلات دبیرستانش به دانشکده هنرهای دراماتیک «بخارست» رومانی رفت و پس از فارغ التحصیلی و بازگشتش به ایران، بازهم به دانشگاه رفت و در رشته شیمی تحصیل کرد، اما آن را نیمه کاره رها کرد.

هما روستا 25 ساله بود که در فیلم «دیوار شیشه ای» ساخته زنده یاد ساموئل خاچیکیان بازی کرد و به این ترتیب پا به عرصه سینما گذاشت.

این هنرمند فقید از همان ابتدای فعالیت حرفه ایش به تئاتر تعلق خاطر داشت و در سینما همواره گزیده کار بود و با وسواس جلو می رفت. هما روستا این ذات هنرمندانه را در کنار بزرگ و نوآورِ تئاتر ایران، همسرش حمید سمندریان کامل کرد و پرورش داد و در طی حیاتش اندوخت و اندوخت و آموخت و به دیگران یاد داد.

هما روستا! بانوی با وقار و گزیده کار سینما و تئاتر

هما روستا، پس از نخستین فیلمش، طی 15 سال تنها در دو فیلم «گزارش یک قتل» ساخته محمدعلی نجفی و «پرنده کوچک خوشبختی» بازی کرد، که دومی یکی از آثار با ارزش پوران درخشنده است و روستا در آن خوش درخشیده و برای بازی خوبش در همان سال نامزد دریافت لوح زرین جشنواره فیلم فجر شده است.

هما روستا، سه سال بعد برای بازی در فیلم «تمام وسوسه های زمین» ساخته همسرش حمید سمندریان بازهم نامزد دریافت جایزه فجر شد. او تا پایان حیاتش همچنان گزیده کار ماند و فقط در فیلمهای «مسافران» ساخته بهرام بیضایی، «از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، «دو همسفر» ساخته اصغر هاشمی، «زن امروز» ساخته مجید قاری زاده، «رفیق بد» ساخته عباس احمدی مطلق بازی کرد و بیشتر وقتش را به تئاتر اختصاص داد.

حیف است اگر از بازی درخشان هما روستا در فیلم «از کرخه تا راین» یاد نکنیم و او را در نقش لیلا بیاد نیاوریم. هما روستا برای این فیلم هم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن شد و در نهایت هیچگاه سیمرغ را به خانه نبرد؛ البته که ارزش و وقار او بالاتر از سیمرغ و سیمرغ ها بود.

هما روستا، 4 مهرماه 1325 به دنیا آمد و سه سال بیشتر از همسرش حمید سمندریان زندگی کرد و در نهایت، در 4 مهرماه سال 1394 در سن 69 سالگی و در روز تولدش بر اثر سرطان در آمریکا، بدورد حیات گفت. یادش زنده است، پس زنده است!



نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار