جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۷۷۸
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶
خاطره بازی با فیلمهای مطرح سینمای «جنگ» به مناسبت هفته دفاع مقدس
امروز یکشنبه دوم مهرماه و سومین روز از هفته دفاع مقدس، فیلم «مردی از جنس بلور» ساخته سعید سهیلی با بازی ابولفضل پور عرب و مهتاب کرامتی برای معرفی و تحلیل انتخاب شده است.
به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز یکشنبه دوم مهرماه سومین روز از هفته دفاع مقدس است و طبق روال تعیین شده قرار است تا پایان این هفته، هر روز یک فیلم مطرح در عرصه دفاع مقدس معرفی و تحلیل شود. 

«مردی از جنس بلور»، اثری شبه جنایی درباره جنگجویان شهرنشین!

می توان گفت سینمای جنگ در سالهایی که ایران مشغول جنگ با عراق بود، آنچنان از کیفیت هنری بالایی برخوردار نبود و کارگردان هایی که در این عرصه فعالیت می کردند بیشتر حکم جاده صاف کن هایی را داشتند که مسیر را برای دیگر فیلمسازان هموار می کردند، و ارزش آثارشان بیشتر به همین دلیل بود.
با دیدن آثار ساخته شده از ابتدا تا اواخر جنگ می توان به این نتیجه رسید که این فیلمها بر اساس شور و احساسی که بر فضای آن سالها حاکم بود تولید شده اند و شعار زدگی اغلب آنها نیز به همین دلیل است؛ و در ادامه همین روند بود که سینمای جنگ به پختگی رسید و هرچه گذشت بر ارزش کیفی فیلمهای این عرصه، افزوده شد، شاید به این دلیل که با فاصله گرفتن از جنگ عقلانیت جای احساسگرایی را گرفت و فیلمسازان عرصه جنگ به تولید آثار با کیفیت پرداختند.

«مردی از جنس بلور» یکی از فیلمهای سینمای جنگ است که برای معرفی و تحلیل ضمنی انتخاب شده است.

«مردی از جنس بلور»، اثری شبه جنایی درباره جنگجویان شهرنشین!

فیلم سینمایی «مردی از جنس بلور»

نویسنده و کارگردان  سعید سهیلی
بازیگران  ابوالفضل پورعرب، مهتاب کرامتی، اصغر نقی زاده، عطاءاله سلمانیان، حسین انصاری، مهتاج نجومی، آرش تاج و ...
موسیقی:  کامبیز روشن روان
فیلم‌برداری:  محمدتقی پاک سیما
تدوین:  روح اله امامی
سال تولید:۱۳۷۷
زمان فیلم: 100 دقیقه

«مردی از جنس بلور» چه فیلمی است و درباره چیست؟

«مردی از جنس بلور» ساخته سعید سهیلی، یکی از فیلمهای ژانر جنگ است که 7 سال پس از جنگ، یعنی در سال 1375 ساخته شد و ابولفضل پور عرب که در آن سالها سوپراستار سینمای ایران بود، نقش اول آن را بازی کرد.

فیلم «مردی از جنس بلور» پس از «مردی شبیه باران»، دومین ساخته بلند سعید سهیلی به حساب می آید و مانند فیلم اولش درباره جنگ و تبعات آن است.

«مردی از جنس بلور»، درباره مصائب و مشکلات اجتماعی یکی از فرماندهان جانباز جنگ است؛ او خیلی ناخواسته درگیر ماجرایی می شود و در نهایت به اعدام محکوم می شود!

در فیلم «مردی از جنس بلور» ماجرا از این قرار است که رضا خدامرادی که گل فروشی دارد در یکی از شبها متوجه درگیری 3 جوان به نام های کامران، حشمت و بیتا می شود و برای نجات دختری که همراه آنهاست در ماجرا ورود می کند و با یکی از آنها که کامران افشاری نام دارد درگیر می شود و او را می کشد. با قتل كامران، خواهر او نيلوفر به ايران باز گشته و با حضور در دادگاه نامزد سابق خود رضا خدامردای را در لباس قاتل می بيند.
نيلوفر در پی اظهارات رضا در دادگاه مبنی بر بی گناهی متوجه مسئله ای مرموز در جريان قتل برادرش می شود، اما بدنبال ناتوانی در اثبات بی گناهی رضا و همچنين اصرار مادرش مبني بر قصاص قاتل تصميم به خروج از كشور می گيرد. حشمت كه به همراه بيتا قصد خروج از كشور را داشت، در آستانه سفر با مخالفت بيتا روبرو می شود. بيتا كه قصد فاش ساختن حقيقت كشته شدن كامران بدست حشمت را داشت توسط او به قتل می رسد، اما ماجرا كه توسط دوستان رضا دنبال می شد، آشكار شده و حشمت توسط دوست رضا دستگير می شود. با دستگيری حشمت، حكم اعدام از رضا سلب می شود ولی رضا كه از جانبازان جنگ است قبل از آزادی در سلولش به شهادت می رسد و فیلم به پایان می رسد.

انزوای مردان جنگ در سالهای ابتدایی پس از جنگ!

فیلم «مردی از جنس بلور» جز اولین فیلمهایی است که درباره تبعات پس از جنگ ساخته شده است. این فیلم با اینکه حال و هوایی جنایی دارد، اما اثری درباره جنگ است و به زندگی رزمنده ای می پردازد که مانند دیگر هم رزمانش نمی تواند با فضای پس از جنگ کنار بیایند و دچار مشکلاتی می شود که او را تا پای مرگ می برد، اما اوست که پیروز میدان است و در نهایت با زخم هایی که از جنگ با خود آورده به شهادت می رسد.
ابولفضل پور عرب که در فیلم پیشین سعید سهیلی «مردی از جنس باران» خوش درخشیده بود و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرده بود، در فیلم «مردی از جنس بلور» نیز تلاش کرده بازی خوب و متفاوتی از خود ارائه دهد که اتفاقأ موفق بوده است؛ هرچند این فیلم جایزه ای برایش به همراه نیاورد.

سعید سهیلی نیز پس از ساخت «مردی از جنس بلور»، «سهراب»، «شب برهنه» و «غوغا» را با موضوعات اجتماعی ساخت و در سال 1383  بازهم به سراغ ژانر جنگ رفت و فیلم «تارا و تب توت فرنگی» را ساخت و سپس بازهم به سراغ تولید آثار اجتماعی و طنز رفت و فیلمهای «سنگ کاغذ قیچی»، «چهارانگشتی»، «چهارچنگولی»، «ازدواج در وقت اضافه» را تولید کرد. «گشت ارشاد»، «کلاشینکف» و «گشت 2» از دیگر آثار سینمایی سهیلی است که  «گشت2» در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر به روی پرده رفت و طی اکرانی که در فصل گذشته داشت توانست به فروش بالایی دست پیدا کند.





نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار