پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۷۶۸
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶
نشست رسانه ای نمایش «سهروردی» با حضور عوامل این اثر نمایشی امروز شنبه ۱ مهر در لابی تالار وحدت برگزار و طی آن درباره وضعیت تولید و اجرای این اثر نمایشی صحبت شد.

به گزارش دیباچه، نشست رسانه ای نمایش «سهروردی» با حضور نویسنده، کارگردان، بازیگران و عوامل اجرایی این اثر نمایشی ظهر امروز شنبه ۱ مهر در لابی تالار وحدت برگزار شد. شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان نمایش «سهروردی» در ابتدای این نشست درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: شرایط اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار فاخر خوب نیست و دولت از خود سلب مسئولیت کرده است. قرارداد کمی با ما منعقد شده که از آن تنها ۱۰ میلیون تومان پرداخت شده است و اگر حمایت بخش خصوصی نباشد تولید آثار تئاتری با مشکل مواجه می شوند.

اجرای نمایشی که فرآیند گرفتن مجوزش 9 سال طول کشید!

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹ سال گرفتن مجوز اجرای نمایش «سهروردی» طول کشید، اظهار کرد: گرفتن مجوز نمایشنامه سه سال به طول انجامید و در ابتدا به من گفته شد که باید صلاحیت نگاه من برای نگارش نمایشنامه «سهروردی» تأیید شود. از این رو سه جلسه با انجمن حکمت و فلسفه برگزار کردیم و نمایشنامه برای آنها قرائت و نقطه نظراتشان در بازنویسی های متن اعمال شد.

گودرزی تأکید کرد: ما این نمایش را با نگاه تجاری تولید نکرده ایم و به همین دلیل بهای بلیت را به گونه ای تعیین کرده ایم که دانشجویان و مخاطبان بتوانند به راحتی از این نمایش دیدن کنند.

کارگردان نمایش «سهروردی» تصریح کرد: این نمایش در راستای اقتصاد هنری که به نام آن تابلوهای نقاشی به سرقت می روند، تولید نشده است.

در ادامه این نشست اصغر همت به عنوان یکی از بازیگران نمایش «سهروردی» اظهار کرد: ما این روزها پُز بیش از ۱۰۰ اجرای تئاتر را می دهیم ولی از این تعداد حدود ۹۰ تئاتر متضرر می شوند. مسئولان همیشه شیفته آمار بوده اند و برای دولتی ها ارائه کمیت مهم است ولی اگر قرار باشد به این مقولات در تئاتر بپردازیم برایمان جز ناامیدی باقی نمی ماند و باید به کورسوها دلخوش کنیم که «سهروردی» یکی از این کورسوها است.

مدیرعامل خانه تئاتر تصریح کرد: تئاتر ما از وقتی که به این شکل دولتی شده، سیر قهقرایی طی می کند. تئاتر ما در دست ۴ تا ۵ تهیه کننده افتاده است که اگر سودی از فروش گیشه تئاتر هم باشد، به جیب آن ها و سالن های خصوصی وارد می شود. ما دوران سختی را در تئاتر سپری می کنیم و به یک نئوآتراکسیون می رسیم.

فخرالدین صدیق شریف از دیگر بازیگران نمایش «سهروردی» نیز در این نشست اظهار کرد: وقتی در سرزمین ما پائولو کوییلو را از سعدی بیشتر می شناسند، خوشحالم که گاهی به مسایل تاریخی این سرزمین رجوع می شود. امیدوارم توجه بیشتری به بزرگان ایران بشود زیرا نمی توانیم ادعای این را داشته باشیم که ملت ریشه داری هستیم ولی به ریشه های مان نپردازیم.

سپس حبیب دهقان نسب نیز در ادامه این سخنان یادآور شد: مسئولان بارها از تهاجم فرهنگی صحبت می کنند. اگر فکر می کنیم غرب برای تهاجم فرهنگی هزینه می کند، چرا ما برای مقابله با این تهاجم هزینه نمی کنیم. وقتی اسم هنر و هنرمند به میان می آید، دست و دل مسئولان می لرزد. متولی فرهنگ و هنر از بودجه مناسبی برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: چرا ناصر تقوایی باید خانه نشین باشد و بهرام بیضایی مملکت خود را ترک و در خارج تدریس کند. ما از نخبه های خارجی برای کار و برگزاری سمینار در ایران دعوت می کنیم ولی نخبگان خود را رها می کنیم.

علی دهکردی نیز که ایفاگر نقش سهروردی در این اثر نمایشی، اظهار کرد: متأسفانه با اینکه زمانی طولانی برای نگاه معنوی و باطنی به نمایش «سهروردی» داشتیم اما زمان به قاعده مناسب برای انطباق اجرایی با سالن را در اختیار نداشتیم زیرا سالن خیلی دیر در اختیار ما قرار گرفت.

وی معتقد است باید از نمایش هایی که به زوایای پنهان نگه داشته شده از فرهنگ و تاریخ ایران می پردازند، فارغ از نگاه های سلیقه ای و کارشناسانه، حمایت کرد.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون تأکید کرد: اگر مسئولان نسبت به شخصیت های پنهان نگه داشته شده تاریخ و فرهنگ ایران مقصر هستند، ما نباید در این امر شریک شویم. اندیشه دموکراسی به شکل مطلقش از زبان سهروردی بیان می شود و جوان های ما اگر مدعی روشنفکری هستند باید بدانند نخستین بارقه های مدرن روشنفکری از سهروردی به وجود آمده است.

دهکردی در پایان نشست متذکر شد: اگر چهره های تاریخی و فرهنگی و چهره هایی نظیر شهید بروجردی، همت، باکری و باقری برای جوانان شناخته شده نباشند، یعنی اینکه خیانت در جریان فرهنگی کشور رخ داده است.

نمایش «سهروردی» از روز یکشنبه ۲ مهر در تالار وحدت به صحنه می رود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲