پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۳  |  Thursday, 13 February 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۷۷۰۸
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶
رضا کیانیان با تاکید براینکه در انتخاب فیلم «نفس» برای معرفی به اسکار هیچ اعمال نظر بیرونی صورت نگرفته است، گفت: این فیلم امتیاراتی دارد که برای اعضای آکادمی اسکار می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد.

به گزارش دیباچه، این بازیگر سینما که عضو هیأت انتخاب سینمای ایران برای معرفی اثری به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) بوده است، درباره انتخاب فیلم «نفس» بیان کرد: در معرفی فیلم به اسکار باید اثری انتخاب می‌شد که بتواند مورد توجه اعضای اکادمی قرار بگیرد و در رقابت با فیلم‌های خارجی شانس بیشتری داشته باشد پس باید ذائقه آکادمی را بشناسیم و بررسی می‌کردیم که در این سال‌ها انتخاب آن‌ها بر اساس چه اساسی بوده و چه فیلم‌هایی را برگزیده‌اند.

او با بیان اینکه "انتخاب یک فیلم برای شرکت در جشنواره‌های اروپایی قواعد خاص خود را دارد و هر کدام از این رویدادهای سینمایی با اسکار تفاوت دارند،" ادامه داد:اگر قرار بود برای یک جشنواره اروپایی فیلم انتخاب کنیم، به ضوابط دیگری توجه می‌کردیم. ما باید از میان بیش از ۱۰۰ فیلم ساخته شده و اکران شده انتخاب می‌کردیم. برخی از آن‌ها اصلاً شرایط حضور در چنین رویدادی را براساس قواعد و ضوابط اسکار نداشتند و در نهایت پس از بررسی‌ به فهرستی از 10 فیلم و سپس چهار فیلم «رگ خواب»، «ویلایی‌ها»، «نفس» و «مالاریا» رسیدیم که در انتخاب آن‌ها، نگاه جشنواره‌های جهانی به این فیلم‌ها، استقبال‌شان و نقدهای مثبت و منفی برون مرزی و درون مرزی و جوایز جهانی که برده بودند هم در کنار ویژگی‌های فنی و هنری دیده شدند.

کیانیان با تاکید براینکه برای بررسی هر اثر فقط به رای‌گیری اکتفا نشده و بحث‌های اقناعی در جلسات صورت گرفته است و نیز با اشاره به استقبال بین‌المللی از فیلم «نفس» نرگس آبیار گفت: این فیلم به نظر ما روایت جذاب و خوبی داشت و در بین دیگر فیلم‌ها از امتیازاتی برخوردار است که می‌تواند برای آمریکایی‌ها نیز جذاب باشد. البته فیلم «مالاریا» هم که در کنار «نفس» جزو دو گزینه نهایی بود، جذابیت‌های خاص خود را دارد و کارگردان با سه نوع حرکت و دو نوع دوربین توانسته به شیوه روایتی منحصر به فرد دست یابد و آنچه را می‌خواهد به خوبی بازگو کند ولی در آخر نظرات مثبت‌تری که نسبت به «نفس» وجود داشت، باعث شد اکثریت آرا «نفس» را انتخاب کنند.

وی درباره دو فیلم دیگر هم اضافه کرد: فیلم «ویلایی‌ها» که اولین ساخته خانم قیدی است، فیلم دوست داشتنی و خوبی شده ولی در بحث‌های اقناعی نتوانست رای کافی بیاورد. فیلم «رگ خواب» هم به دلیل آنکه سه ورژن دیگر آن با همین قصه قبلا در دنیا ساخته شده است، با وجود جذابیت‌هایی که برای تماشاگر إیرانی دارد، رای لازم را نیاورد.

رضا کیانیان: امتیازات «نفس» دلیل انتخاب این فیلم برای اسکار بود

او در ادامه یادآور شد که آنچه معرفی شده نظر این هیات انتخاب بوده و ممکن است اگر گروه دیگری به جای ما می‌بود، اثر دیگری انتخاب می‌شد.

این عضو هیأت انتخاب معرفی فیلم به اسکار در عین حال تاکید کرد:‌ وقتی برای اولین‌بار در هیئت انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار قرار گرفتم، مثل دیگر أعضاء اعلام کردم که هرگونه اعمال سلیقه‌ای از طرف مدیران دولتی صورت بگیرد کنار خواهم کشید و این مسئله را هم اعلام می‌کنم چون قرار نیست وقتی برای این هیات انتخاب شده‌ام کسی نظرش را به من تحمیل کند، هرچند گاهی دیده‌ایم چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و بر انتخاب‌ها اعمال‌نظر می‌شود، اما در این هیات هیچ اعمال نظری از سمت بالا نشد و ما هرگز به لحاظ سیاسی فیلمی را نسنجیدیم بلکه بر اساس شاخصه‌های فنی، تکنیکی، هنری، استقبال بین‌المللی و نیز ذائقه اسکار فیلم‌ها را بررسی کردیم.

کیانیان در پایان با یاداوری سالی که مدیران دولتی سینما، اسکار را تحریم کردند، گفت: یک بار مدیران دولتی اسکار را تحریم کردند. اما باید بدانیم آن‌ها چیزی را از دست نمی‌دهند بلکه این ما هستیم که یک امتیاز و موقعیت ویژه را برای معرفی ایران به جهان از دست می‌دهیم. نباید فراموش کنیم در شرایطی که تلاش‌های زیادی می‌شود تا ایران به انزوای جهانی برود، نامزدی فیلم «بچه‌های آسمان» در لیست پنج فیلم برگزیده خارجی و کسب دو جایزه اسکار باعث شد چند میلیون کلمه مثبت درباره ایران نوشته، گفته و بازگو شود و بارها و بارها از ایران و سینمای‌اش به بزرگی نام برده شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
علی اوجی بازیگر سینما و تلویزیون به دیباچه گفت؛

من هم باید شمشیر خودم را برای دفاع از سینمای اجتماعی زمین بگذارم و فیلم بسازم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با آریا عظیمی نژاد، آهنگساز مطرح کشورمان

استعداد‌های عصر جدید، وضع مالی شان خیلی خوب شده است!

۱۲:۳۳  -  ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با فرزین محدث بازیگر فیلم سینمایی «آنتیک»

جسارت، باعث خلاقیت می‌شود / کاراکتری که من آن را ایفا کردم، شخصیت خاص و عجیب و غریبی دارد!

۱۱:۳۶  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد افشار، کارگردان سریال گاندو

هیچ مشکلی با حسن روحانی ندارم، آنچه گفتم واقعیت تاریخ بود!

۱۹:۳۱  -  ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «ترک عمیق» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

امیدوارم ژانر اجتماعی دوباره احیا شود / دغدغه من بیان موضوعات تنهایی و عشق است!

۱۲:۰۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با جواد یحیوی

خودم را در تئاتر پالایش میکنم / جنجال حاکم بر سینما، ما را از موضوع فرهنگ و هنر دور کرده است !

۲۱:۱۷  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دوربین «ویژه برنامه فجر دیباچه» با پژمان بازغی

انگارخیلی از سبک‌های سینمایی در ایران منسوخ شده است / خاطره بازی با فیلم های سال های دور جشنواره

۱۸:۰۲  -  ۱۸ بهمن ۱۴۰۳
مجید مظفری بازیگر پرآوازه سینمای ایران به دیباچه گفت؛

نزدیک به یک سال، مو و ریش هایم را نزدم و ۱۲ کیلو چاق شدم!

۰۹:۰۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
غزل شاکری بازیگر فیلم سینمایی « رها » به دیباچه گفت؛

این اطمینان برای من حاصل شد که «رها» از یک خطی نمی‌تواند پایین‌تر باشد!

۱۸:۳۰  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با صمد طاهری، نویسنده مجموعه داستان کوتاه «آن پریزاد سبزگوش»

تا سوژه‌ای به عواطف من چنگ نزند، سراغ نوشتن آن نمی‌روم/ به روند داستان‌نویسی در ایران خوشبین هستم!

۰۹:۱۰  -  ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
شهاب حسینی به دیباچه گفت؛

«رها» با یک سوم هزینه های مرسوم تولید شده است !

۱۸:۱۳  -  ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ارسطو خوش رزم، بازیگر سینما و تلویزیون

توجه به لهجه مازندرانی در سریال پایتخت، کار را برای بازی من در «بازی خونی» سخت و وحشتناک کرد!

۱۲:۱۹  -  ۱۴ بهمن ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار