هیئت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای
سینمایی، ده فیلم را برای بررسی بیشتر انتخاب کرده اند تا در نهایت یک اثر از میان آنها به اسکار امسال برود. در میان آنها 5 فیلم از کارگردان های کار اولی، دو فیلم درباره مقاومت و دو
اثر از فیلمسازان زن کاندیدای حضور در مراسم اسکار امسال هستند.
رحمان سیفی آزاد کارگردان سینما که فیلم سینمایی اش «ماجان» با
بازی فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی و سیما تیرانداز این روزها بر پرده سینماهاست درباره
چگونگی انتخاب آثار کاندید برای شرکت در اسکار امسال به خبرنگار سینمایی دیباچه
گفت: قاعدتأ انتخاب فیلم، مولفه های مختلفی دارد، از بحث مضمون و محتوی گرفته تا
عناصر دیگر؛ تا به این ترتیب فیلم منتخب بتواند برای سینمای ایران افتخار آفرین
باشد.
سیفی آزاد درباره یکی از شرایط انتخاب فیلمها که اکران آنها در
طول سال است، گفت: اینکه کاندیداهای حضور در اسکار باید اکران عمومی شده باشند یکی
از قوانین شرکت در اسکار است و ما نیز به عنوان متقاضی باید از آن تبعیت کنیم. از
آن گذشته، فروش بالای یک فیلم در اکران، دلیلی بر کیفیت بالای آن نیست.
سیفی آزاد ادامه داد: اگر به سینمای آمریکا توجه کنید خواهید
دید که فیلمهای پرفروش معمولا در جشنواره ها حضور پیدا نمی کنند، زیرا فروش بالا
دلیلی بر کیفیت اثر نیست. کم نیستند فیلمهایی که در اکران نفروخته اند و مهجور
مانده اند اما آثار با ارش و با کیفیتی بوده اند.
این کارگردان درباره وضعیت اکران در ایران نیز گفت: در سینمای
ایران قضیه پیچیده تر از آن است که بتوان به راحتی درباره آن حرف زد و فیلمها را
بر اساس فروش ارزش گذاری کرد.
واقعیت این است که در ایران تماشاچی عام نداریم و سینما رفتن در
بسیاری از خانواده مرسوم نیست و در سبد فرهنگی اقتصادی آنها جایی ندارد و این در
حالی است که بسیاری از شهرستان ها سینما ندارند و این یعنی اینکه امکانات فرهنگی
به صورت عادلانه تقسیم نشده است! مثلأ می گویند شهری که 1400 نفر جمعیت دارد به
سینما احتیاج ندارد! گویی آن تعداد معدود نیازی به تفریح و سرگرمی ندارند!
رحمان سیفی آزاد درباره دلایل این کاستی ها و کمبودها گفت:
مدیران به سینما و بخش های مختلف آن نگاه کُمی دارند نه کیفی؛ و همین نگاه کُمی
است که فرهنگ را به زوال و نابودی می کشد.
کارگردان فیلم «ماجان» گفت: نگاه کمی حاصل برنامه ریزی نیست و
در جریان طبیعی زندگی نیز وجود دارد و به خلاقیت و نوآوری نیازی ندارد و از هر
مدیر و مسئولی بر می آید؛ و برنامه ریزی زمانی انجام می گیرد که کاری را به
سرانجام برسانیم که چنین نیست.
این کارگردان در ادامه گفت: به هرحال، ساز و کار انتخاب فیلمهای
کاندید برای شرکت در اسکار، بر مبنای نظر 9 نفری است که در هیئت انتخاب حضور دارند
و وقتی که آنها را قبول داریم باید به نظر آنها نیز احترام بگذاریم؛ هرچند اعضای
این هیئت بر اساس سلیقه انتخاب شده اند و شاید اگر اشخاص دیگر در این سمت حضور
داشتند دست به انتخابهای دیگری می زدند؛ اما آنچه مسلم است این است که قطعأ
فیلمهایی که فاقد ویژگی ها و کیفیت لازم هستند انتخاب نخواهند شد زیرا پای آبرو و
حیثیت ملی در میان است و مسلمأ هیچ هنرمند ایرانی جز سربلندی کشورش نمی خواهد و
حاضر نمی شود اثری ضعیف را برای شرکت در یکی از بزرگترین رویدادهای سینمایی جهان معرفی
کند.
سیفی آزاد در پایان درباره نوع عملکرد کمیته انتخاب فیلمهای
ایرانیِ کاندیدای شرکت در اسکار گفت: درباره عملکرد اعضا هیئت انتخاب و چگونگی انتخاب آثار فعلا نمی توان نظری داد و
هرچه بگوییم پیش داوری است؛ لذا باید منتظر ماند و دید که کدام فیلم به اسکار می
رود و چه نتیجه ای کسب می کند. در نهایت اگر اعتراضی هست باید درباره آن جلسه یا
جلساتی برگزار شود تا با تعاملی که میان هنرمندان و مسئولان شکل می گیرد کاستی ها
برطرف شود.