جمعه ۱۴ شهريور ۱۴۰۴  |  Friday, 05 September 2025
کد خبر: ۴۷۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
نگاهی به سوژه و سوژه یابی در سینمای ایران

چرا اغلب فیلمهای اروپایی و هالیوودی جذاب هستند؟

چرا با وجود تفاوت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همچنان فیلمهای هالیوودی و اروپایی طرفداران زیادی دارد و از دیدن آنها بیش از آثار ایرانی لذت می بریم؟ جدا از ابزار و امکانات چه عناصری دیگری وجود دارند که آثار خارجی را جذابتر می کنند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، سینمای ایران با وجود قدمت زیادش هنوز کامل نیست؛ زیرا برخی از ژانرها در ایران هیچ تعریفی ندارند، البته همه این ماجرا و نقص به کارگردان ها و عوامل پشت دوربین باز نمی گردد و فیلمنامه نویسان نیز در این کاستی سهیم هستند.

جدا از اینکه پرداختن به یک سبک (مثلأ ژانر وحشت)، عوامل، ابزار و بودجه تولید بالایی می طلبد؛ اما پرداختن به سوژه های مختلف توسط فیلمنامه نویسان کار سختی نیست.

چرا فیلمهای اروپایی و هالیوودی از آثار ایرانی جذابترند؟

سوژه یابی یکی از وظایف مهم و بزرگ یک فیلمنامه نویس است، چرا که ایده مناسب و سوژه بکر است که چون منبع تغذیه ای قصه را پیش می برد.


چرا فیلمهای هالیوودی همیشه جذابند؟

فیلمهای هالیوودی و اروپایی همیشه از آثار ایرانی جذاب ترند که یکی از دلایل عمده آن همان انتخاب سوژه است. 
سینمای غرب علاوه بر ابزار پیشرفته فیلمسازی به فیلمنامه های چفت و بست دار مجهز است؛ آثاری مکتوب که برای هر مرحله آن تیمی مجزا تلاش می کنند و در نهایت این گروه است که فیلمنامه نهایی را می نویسد نه شخص!

نویسندگان اروپایی و آمریکایی در اطراف خود به دنبال سوژه می گردند و از حوادث و اتفاقات پیرامونشان الهام می گیرند. بی شک در هر کشوری وقایع زیادی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رخ می دهد که هر کدام از آنها می توانند سوژه ساخت فیلم شوند تا به این ترتیب هنرمند نسبت به اتفاقات اطرافش بی تفاوت نباشد و بوسیله هنرش در رفع نقص های موجود بکوشد.

در ایران اما وضعیت به این شکل نیست و فیلمنامه نویسان که معمولأ کارگردان اثرشان نیز هستند، پیش از نگارش فیلمنامه به بودجه تولید فکر می کنند و اثرشان را بر اساس توان مالی و ابزاری خود پیش می برند که همین نکته مهم، خود یکی از دلایل ضعف آثار ایرانی است، زیرا در چنین مواردی نویسنده به ناچار از موضوعی که در ذهن دارد چشم می پوشد و حتی ممکن است از پرداختن به سوژه ای بکر منصرف شود.

ایران از لحاظ اقلیمی و حتی اجتماعی و سیاسی کشور حادثه خیزی است و مملو از سوژه هایی است که می توانند دستمایه ای اثری متفاوت شوند یا لااقل الهام بخش ایده ای باشند که به آثار عاشقانه تکراری و کمدی های دم دستی شباهت نداشته باشد.

بی شک تولید آثار ضعیف سینمایی مخاطب را به سطحی نگری تنزل خواهد داد و این در حالی است که می توان به سوژه های پر کشش و نو پرداخت، آنهم با بودجه نسبتأ کم؛ تا به این ترتیب مخاطب سینما بیش از این به قهقرا نروند و عمیق تر بیاندیشند.

به جز اتفاقات تاریخی، شاید انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله، تنها وقایع مهمی باشند که فیلنامه نویسان جدی به آنها پرداخته اند و گاه البته فیلمی درباره حوادث سیاسی معاصر که فیلم «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی، «سیانور» ساخته بهروز شعیبی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان برخی از آنهاست.

اخیرأ نیز مصطفی کیایی کارگردان فیلمهای«ضد گلوله»، «خط ویژه»، «عصر یخبندان» و «بارکد» به  فیلمی به نام «چهار راه استامبول» را کلید زده که موضوع آن درباره واقعه پلاسکو و تخریب این ساختمان است. 
بی شک، موضوعات زیاد دیگری وجود دارند که به تازگی رخ داده اند و می توان با پرداختن به آنها آثار درخوری تولید کرد. حادثه ترورسیتی مجلس، برخورد دو قطار خط سمنان مشهد، سیل های مکرر و تصادفات هر ازگاه اتوبوس دانش آموزان از جدید ترین اتفاقاتی هستند که می توان به آنها پرداخت.

کاش فیلمسازان سینمای ایران قدری فیلمنامه را جدی تر بگیرند و در نوع انتخاب سوژه دقت بیشتری به خرج دهند تا این ضعف همیشگی که همواره در سینمای ایران وجود دارد بر طرف شود. امید که چنین باشد.

 

یادداشت وحید خانه ساز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دیانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
واقعا همین طوره
مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴