سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴  |  Tuesday, 03 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۴۷۶۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۱ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
نگاهی به سوژه و سوژه یابی در سینمای ایران
چرا با وجود تفاوت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همچنان فیلمهای هالیوودی و اروپایی طرفداران زیادی دارد و از دیدن آنها بیش از آثار ایرانی لذت می بریم؟ جدا از ابزار و امکانات چه عناصری دیگری وجود دارند که آثار خارجی را جذابتر می کنند؟

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، سینمای ایران با وجود قدمت زیادش هنوز کامل نیست؛ زیرا برخی از ژانرها در ایران هیچ تعریفی ندارند، البته همه این ماجرا و نقص به کارگردان ها و عوامل پشت دوربین باز نمی گردد و فیلمنامه نویسان نیز در این کاستی سهیم هستند.

جدا از اینکه پرداختن به یک سبک (مثلأ ژانر وحشت)، عوامل، ابزار و بودجه تولید بالایی می طلبد؛ اما پرداختن به سوژه های مختلف توسط فیلمنامه نویسان کار سختی نیست.

چرا فیلمهای اروپایی و هالیوودی از آثار ایرانی جذابترند؟

سوژه یابی یکی از وظایف مهم و بزرگ یک فیلمنامه نویس است، چرا که ایده مناسب و سوژه بکر است که چون منبع تغذیه ای قصه را پیش می برد.


چرا فیلمهای هالیوودی همیشه جذابند؟

فیلمهای هالیوودی و اروپایی همیشه از آثار ایرانی جذاب ترند که یکی از دلایل عمده آن همان انتخاب سوژه است. 
سینمای غرب علاوه بر ابزار پیشرفته فیلمسازی به فیلمنامه های چفت و بست دار مجهز است؛ آثاری مکتوب که برای هر مرحله آن تیمی مجزا تلاش می کنند و در نهایت این گروه است که فیلمنامه نهایی را می نویسد نه شخص!

نویسندگان اروپایی و آمریکایی در اطراف خود به دنبال سوژه می گردند و از حوادث و اتفاقات پیرامونشان الهام می گیرند. بی شک در هر کشوری وقایع زیادی اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رخ می دهد که هر کدام از آنها می توانند سوژه ساخت فیلم شوند تا به این ترتیب هنرمند نسبت به اتفاقات اطرافش بی تفاوت نباشد و بوسیله هنرش در رفع نقص های موجود بکوشد.

در ایران اما وضعیت به این شکل نیست و فیلمنامه نویسان که معمولأ کارگردان اثرشان نیز هستند، پیش از نگارش فیلمنامه به بودجه تولید فکر می کنند و اثرشان را بر اساس توان مالی و ابزاری خود پیش می برند که همین نکته مهم، خود یکی از دلایل ضعف آثار ایرانی است، زیرا در چنین مواردی نویسنده به ناچار از موضوعی که در ذهن دارد چشم می پوشد و حتی ممکن است از پرداختن به سوژه ای بکر منصرف شود.

ایران از لحاظ اقلیمی و حتی اجتماعی و سیاسی کشور حادثه خیزی است و مملو از سوژه هایی است که می توانند دستمایه ای اثری متفاوت شوند یا لااقل الهام بخش ایده ای باشند که به آثار عاشقانه تکراری و کمدی های دم دستی شباهت نداشته باشد.

بی شک تولید آثار ضعیف سینمایی مخاطب را به سطحی نگری تنزل خواهد داد و این در حالی است که می توان به سوژه های پر کشش و نو پرداخت، آنهم با بودجه نسبتأ کم؛ تا به این ترتیب مخاطب سینما بیش از این به قهقرا نروند و عمیق تر بیاندیشند.

به جز اتفاقات تاریخی، شاید انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله، تنها وقایع مهمی باشند که فیلنامه نویسان جدی به آنها پرداخته اند و گاه البته فیلمی درباره حوادث سیاسی معاصر که فیلم «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی، «سیانور» ساخته بهروز شعیبی، «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان برخی از آنهاست.

اخیرأ نیز مصطفی کیایی کارگردان فیلمهای«ضد گلوله»، «خط ویژه»، «عصر یخبندان» و «بارکد» به  فیلمی به نام «چهار راه استامبول» را کلید زده که موضوع آن درباره واقعه پلاسکو و تخریب این ساختمان است. 
بی شک، موضوعات زیاد دیگری وجود دارند که به تازگی رخ داده اند و می توان با پرداختن به آنها آثار درخوری تولید کرد. حادثه ترورسیتی مجلس، برخورد دو قطار خط سمنان مشهد، سیل های مکرر و تصادفات هر ازگاه اتوبوس دانش آموزان از جدید ترین اتفاقاتی هستند که می توان به آنها پرداخت.

کاش فیلمسازان سینمای ایران قدری فیلمنامه را جدی تر بگیرند و در نوع انتخاب سوژه دقت بیشتری به خرج دهند تا این ضعف همیشگی که همواره در سینمای ایران وجود دارد بر طرف شود. امید که چنین باشد.

 

یادداشت وحید خانه ساز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دیانا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
واقعا همین طوره
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳