جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۴ : ۱۴ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶
اندر فوائد نکوداشت بزرگان
قرار است نخستین نمایشگاه اسناد تصویری آثار اکبر رادی از روز دوشنبه 20 شهریور ماه تا چهارشنبه 29 شهریور ماه در گالری تابستان خانه ی هنرمندان ایران برپا شود. این نمایشگاه اتفاق خوبی است برای آنهایی که اکبر رادی را نمی شناسند!

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، قرار است نخستین نمایشگاه اسناد تصویری آثار اکبر رادی در قالب عکس، پوستر و تصویر از روز دوشنبه 20 شهریور ماه تا روز چهارشنبه 29 شهریور ماه با دبیری ابراهیم حسینی در گالری تابستان خانه ی هنرمندان ایران برپا شود.

اکبر رادی! درام نویسی بزرگ و البته مشتی نمونه خروار!

درباره این اتفاق باید گفت...

برگزاری نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی از آن دسته اتفاقات معدودی است که در نوع خود بی نظیر است زیرا مشابه آن را کمتر دیده ایم. بخصوص اینکه موضوع آن یکی از بزرگان عرصه ادبیات نمایشی است و آنهایی که بر ادبیات و گونه های آن اشراف دارند می دانند که هنرمندان عرصه تئاتر و شاخه های مرتبط با آن، همیشه مهجور و گم نام باقی مانده اند!

بگذریم از اینکه بزرگانی چون حمید سمندریان، بهرام بیضایی و البته اکبر رادی نامشان بر تارک تئاتر این سرزمین حک شده است.

البته باید یادآور شد که اکبر رادی بدون هر بزرگداشت و تمجید، خود بزرگ است و مرور آثار بی نظیر او گواه عمری قلم زدن اوست و بی شک، استمرار و سماجت او در نگارش نمایشنامه هایش، او را به نویسنده ای بی بدیل تبدیل کرده است؛ اما با این حال، پرداختن به او در مراسم و آیین های خاص یکی از وظایف بزرگ نسل ماست؛ تا به این ترتیب بتوان توجه هنرمندان نوپای تئاتر را به او و آثارش جلب کرد؛ بلکه از پرداختن سطحی آنها به آثار خارجی و اجراهای کورکورانه بدون شناختی درست، جلوگیری شود.

حال قرار است طی برنامه ای از پیش تعیین شده توسط شورای سیاست گذاری که حمیده بانو عنقا همسر اکبر رادی و عطاالله کوپال، فریندخت زاهدی، آرش رادی، بهزاد صدیقی و ابراهیم حسینی اعضای آن را تشکیل می دهند، نمایشگاهی از اسناد تصویری اکبر رادی برگزار شود تا به این وسیله عکاسان و گرافیست ها مورد تقدیر قرار گیرند.

در این نمایشگاه قرار است آثار تصویری در قالب، عکس، پوستر، طرح جلد نمایش نامه و کتاب‌های منتشر شدهٔ آثار و شخصیت استاد اکبر رادی در معرض دید مخاطبان قرار گیرد و دبیری این نمایشگاه به عهده ابراهیم حسینی است.


برای آنها که اکبر رادی را نمی نشاسند

اکبر رادی، یکی از نویسندگان شاخص ادبیات نمایشی و یکی از پیشگامان تئاتر اندیشمندانه است که در زمان حیاتش در ادبیات داستانی نیز دستی بر آتش داشته و نخستین اثرش «موش مرده» را در هفده سالگی، در روزنامه کیهان به چاپ رسانده است. «باران» مهمترین داستان اکبر رادی است که در اطلاعات جوانان منتشر شد و توانست مقام نخست مسابقه داستان نویسیِ همان نشریه را از بین بیش از ۱۰۰۰ شرکت کننده به خود اختصاص دهد.

اکبر رادی که با دیدن نمایش «خانه عروسک» اثر هنریک ایبسن در دهه سی به تئاتر و درام نویسی علاقمند شده بود، نخستین اثر نمایشی اش  را در سال 1338 نوشت که «روزنه آبی» نام دارد و مورد توجه بزرگان عرصه ادبیات قرار گرفت.

اکبر رادی از آن سال به بعد در تئاتر حضور داشت و هرچه می گذشت به جایگاه والاتری دراین عرصه می رسید؛ تا آنجا که هنرمندان شاخصی چون بهرام بیضایی، خسرو گلسرخی، محمد علی جمالزاده، جلال آل احمد، جواد مجابی، مسعود کیمیایی، محمد علی سپانلو، جعفر والی، رضا براهنی، محمود استاد محمد، عطا الله کوپال، قطب الدین صادقی، علیرضا نادری، محمد یعقوبی، محمد چرمشیر، نادر ابراهیمی، محمد رحمانیان، در یادداشت‌هایشان به تحلیل آثار و تمجید از سبک نوشتاری، منش و نگرش اکبر رادی پرداخته‌اند.

از این هنرمند فقید که او را نویسنده آثار رئالیست انتقادی می دانند تاکنون نمایشنامه هایی چون «افول»، «مرگ در پاییز»، لبخند با شکوه آقای گیل»، «هاملت با سالاد فصل»، «تانگوی تخم مرغ داغ»، «آهسته با گل سرخ»، «ملودی شهر بارانی» منتشر شده و آخرین اثر او که توسط نشر نشانه به بازار آمده، مجموعه ای از نامه های رادی است که آنها را برای نویسندگان مختلف نوشته است.

گفتنی است، نخستین دوره نمایشگاه اسناد تصویری آثار اکبر رادی با دبیری ابراهیم حسینی از 20 تا 29 شهریور ماه سال 96 در نگارخانهٔ تابستان «خانهٔ هنرمندان ایران» بر پا خواهد بود و علاقمندان برای دیدار از آن می ‌توانند از تاریخ 20 تا 29 شهریور ماه 96 از ساعت 16 تا ساعت 20 به نشانی خیابان طالقانی، خیابان شهید موسوی، خیابان برفروشان، ضلع جنوبی باغ هنر، خانهٔ هنرمندان ایران، گالری تابستان مراجعه کنند.


یادداشت وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار