شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰  |  Saturday, 18 September 2021

دیباچه

کد خبر: ۴۷۲۶۴
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۶
نگاهی به آثار سینمایی دهه 60
«تاراج» یکی از فیلمهای تولید شده در دهه 60 است که از آثار مطرح زنده یاد ایرج قادری به حساب می آید و جمشید هاشم پور قهرمان آن است.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، فیلم «تاراج» یکی از آثار مطرح دهه 60 است که در دوران خودش توانست مخاطبان زیادی را به سینما بکشاند؛ آنهم در زمانی که آثار درخوری تولید نمی شد و فیلمها موضوعاتی تکراری و کلیشه ای داشتند!

«تاراج» سی امین اثر سینمایی زنده یاد ایرج قادری در مقام کارگردان است و پس از «دادا» و «برزخی ها» سومین فیلم اوست که پس از انقلاب اسلامی تولید شده است.

«تاراج» فیلمی قهرمان محور درباره ورود هروئین به ایران !

قصه فیلم «تاراج» درباره مافیای تریاک و چگونگی ورود هروئین به کشور است؛ آنهم زمانی که جوانان بسیاری در دام این مخدرمهلک گرفتار شده بودند بی آنکه از عواقب آن باخبرباشند.

یکی از امتیازهای فیلم «تاراج» حضور جمشید هاشم پور است که به عنوان مردی حبس کشیده و خلاف کار در فیلم حضور دارد. او در فیلم «تاراج» قاچاقچی سرتراشیده سخت جانی است که چند بار از مرگ جان سالم به در می برد. هاشم پور که در آن سالها جوان و ورزیده بود نقش قهرمانی عاصی را ایفا می کند که برای نجات فرزندش از دام اعتیاد مقابل رژیم شاهنشاهی قرار می گیرد و در نهایت جان خود را از دست می دهد.

به طور شفاف تر در فیلم «تاراج» ماجرا از این قرار است که احمد (بهزاد جوانبخش) افسر پلیس اداره مبارزه با مواد مخدر در تحقیقاتش به زینال بندری (جمشید هاشم پور) خلاف کار سابقه دار تریاک می رسد و پس از چند بار تلاش با او ارتباط برقرار می کند و به او نزدیک می شود تا تحقیقاتش را تکمیل کند و به نفر اول مافیای تریاک برسد. از طرفی خبرنگار و عکاسی (رسول توکلی) که مشغول تحقیق درباره مافیای مواد است با این حقیقت تلخ مواجه می شود که تریاک جای خود را به هروئین داده است. او با ثبت عکس هایی از معتادان هروئین به مهلک بودن این مخدر پی می برد.

در آنسوی ماجرا، احمد در ادامه تحقیقاتش با مشکلات زیادی از سوی مسئولان مواجه می شود؛ اما با این حال دست از تحقیق بر نمی دارد تا اینکه متوجه می شود زینال در آخرین باری که زندان بوده به اعدام محکوم شده، اما بنا به قراری که با مقامات مسئول گذاشته نه تنها اعدام نشده بلکه امتیاز مواد مخدر داخل ایران را بدست آورده است.

احمد که تاحدودی با زینال بندری دوست شده با کمک خبرنگار او را نسبت به مضرات و خطرات هرویین آشنا می کند و از او تقاضای همکاری دارد؛ اما زینال بندری مقاومت می کند و از همکاری سرباز می زند، تا اینکه با هوشیاری احمد متوجه می شود که تنها پسرش «صبری» به هرویین معتاد شده است! زینال پس از باخبر شدن از این اتفاق، با فرزندش به بحث و جدل می پردازد و درنهایت تصمیم می گیرد با احمد همراه شود تا به این ترتیب گناهان بسیارش را جبران کند. او «صبری» را در خانه عمارت مانندش حبس می کند و با احمد همراه می شود. احمد و زینال و خبرنگار با هم همراه می شوند تا به این قصه غم انگیز پایان دهند و دست مسئولان حکومتی رژیم وقت را رو کنند. آنها به ویلای بزرگ یکی از مسئولان می روند تا از کار آنها سر درآورند که طی نبردی نابرابر با آنها درگیر می شوند و شجاعانه می میرند و خبرنگار لحظات مرگ آنها را ثبت می کند.

جمشید هاشم پور در زمانی که قهرمان تاحدودی معنای خود را از دست داده بود با هدایت درست زنده یاد ایرج قادری و به یاری استعداد و گریم متفاوتش توانست قهرمانی جدید را به سینما دوستان معرفی کند.

«تاراج»، پس از فیلمهای «فرمان»، «خط قرمز»، «نقطه ضعف»، «دادشاه»، «بالاش»، «بازداشتگاه»، «عقابها» هشتمین اثر سینمایی هاشم پور پس از انقلاب اسلامی است.

از دیگر عوامل فیل «تاراج» می توان به فرج الله حیدری (فیلمبردار) و ناصر چشم آذر (آهنگساز) اشاره کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حسین فاضل آهنگ ساز مجموعه در کنار پروانه‌ها بادیباچه مطرح کرد؛

وقتی خواننده، ابیاتی را غلط ادا کند و تذکر نگیرد، یعنی در این موسیقی همه اجزای یک اثر، از سواد کافی برخوردار نیستند!

۱۰:۱۱  -  ۲۳ شهريور ۱۴۰۰
«سارا منجزی پور» در گفتگو با "دیباچه" مطرح کرد:

سریــال‌های شبکه نمایـــش خانگی با مردم رو راست‌تر هستند | برنـــامه «کلبه عمو پورنگ» کلی ممیزی دارد

۱۴:۲۵  -  ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
پربازدیدها
آخرین اخبار