به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه، داوود هاشمی تهیهکننده مجموعه تلویزیونی پرستاران ابتدای این مراسم در خصوص پرداخت ایده و شکلگیری طرح این مجموعه تلویزیونی گفت: سریال پرستاران طی جلسات متعدد با وزارت بهداشت و درمان و همچنین سفارش این نهاد با عنوان موقت پرستار و سپس با نام پرستاران تأیید شد.
علیرضا افخمی درباره سفارشی کار کردن برای مجموعههای تلویزیونی بیان کرد: یکی از آفتهای کار سفارشی این است که با مشارکتشان توقع نقد شدن ندارند.
وی ادامه داد: هر کسی از پیش تعیین کند که اثری سفارشی است، من آن را نمیسازم. در زمانی که با دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش و دکتر ایازی صحبت کردیم به سفارشی کار نکردن اشاره کردم. همچنین، یکی دیگر از شروطم متمرکز نبودن تمام محتوا به اتفاقات بیمارستان و اورژانس بود که خوشبختانه هم آقای هاشمی و هم ایازی اصولم را پذیرفتند.
نویسنده مجموعه تلویزیونی پرستاران، بیان کرد: اتفاقاتی که در پرستاران رقم خورده بخش زیادی از آنها انتقاد به جامعه پرستاری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود که با نگاهی به کارانه پرستاران، طرح تحول سلامت در فیلمنامه مطرح شد.
افخمی گفت: پرستاران قرار نیست، یک کار سفارشی باشد، من اهل این نوع ساختهها نیستم و اگر بنگریم این مجموعه تلویزیونی چندان رنگ و بوی سفارشی هم نداشت.
وی در ادامه نیز با اشاره به تأخیر در نگارش فیلمنامه اظهار داشت: چون تولید مجموعه تلویزیونی پرستاران درباره پرستاران و همچنین با مشارکت وزارت بهداشت بود، کمی درگیر نظام بروکراسی اداری شدیم و برای تحقیقات مدت زمان زیادی را صرف کردیم. البته پیدا کردن لوکیشن نیز زمان بسیاری را گرفت و در نهایت فضایی را دادند تا ما دکور یک بیمارستان را احداث کنیم.
افخمی درباره جایگزین شدن شهرام شاه حسینی به عنوان کارگردان تصریح کرد: برای تولید بخش قسمت دوم، شبکه و سازمان خیلی تاکید داشت تا سریال بهمن ماه به روی آنتن برود، به همین دلیل این موضوع که من هم نویسندگی کنم و هم کارگردانی، غیرممکن بود. از جایی که ذوق و سلیقه من و شهرام شاه حسینی بسیار نزدیک هم است و دوستی نزدیکی با یکدیگر داریم، تصمیم به همکاری من و شاه حسینی شد.
وی با بیان اینکه یکی از لطمههای سریال پرستاران، دو فصل بودن و طولانی بودن آن بود که سازمان سفارش بیشتری داشت، بیان کرد: تا هشت قسمت ابتدایی فیلمنامهها با وزارت بهداشت هماهنگ میشد ولی از آن پس تنها برای ادای صحیح اصطلاحات پزشکی و بیمارستان به صورت تلفنی مشورت میکردم.
پس از صحبتهای افخمی، شهرام شاه حسینی کارگردان فصل دوم سریال پرستاران در خصوص دوستی خود با افخمی گفت؛ اگر علیرضا بگوید، نصف مسیر جهنم را رفته است، قبول میکنم و مسیر را من ادامه میدهم. (با خنده). در واقع در هر تولیدی اختلاف نظرهایی وجود دارد اما با توجه به آشنایی و همکاری قبلی، با داود هاشمی و افخمی، همکاری کردم.
هاشمی تهیهکننده مجموعه تلویزیونی پرستاران خطاب به خبرنگاران گفت: تلویزیون هیچ وقت نگفته است که اگر سرمایهگذار ندارید، کار نکنید بلکه بالعکس و ما هیچ وقت از سازمان صداو سیما حرفی از مشارکت سرمایهگذار نشنیدم.
امین زندگانی بازیگر این مجموعه تلویزیونی در راستای تکمیل کردن صحبتهای هاشمی توضیح داد: توقعی که جامعه از ساخت سریال دارد از یک سو و توهمهای مدیران فرهنگی از هنرمندان از سویی دیگر، عین این است که بخواهی با پراید در مسابقات فرمول یک شرکت کنید. همان طور که دست کارگردان و تهیهکنندگان بسته است، بازیگران نیز محدودتر هستند.
زندگانی به نقش پررنگ خود در فصل دوم اشاره کرد و گفت: از پایان فصل اول و سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که من به مجموعه اضافه شوم.
وی درباره سفارشی بودن مجموعه تلویزیونی پرستاران، گفت: سفارشی بودن آثار به این معنی نیست که نهاد و یا ارگانی صرفا موضوع برنامه را بدهد اما وزارت بهداشت در سریال پرستاران، فقط به ما موضوع داد و هیچ وقت احساس نکردم، این سریال کاری سفارشی است چراکه محتوای آن اثری اجتماعی محسوب میشود.
همچنین در ادامه این نشست شهنام شهابی و صفا آقاجانی از همکاری خود با گروه تولید مجموعه تلویزیونی پرستاران گفتند و سپس افخمی از شباهت و قیاس سریال پرستاران ایرانی با نسخه استرالیایی آن گفت: برای تولید فصل دوم طی صحبتهایی که یا دکتر ایازی داشتم، اصرار به تغییر نام داشتیم، که نظر مدیران و دکتر ایازی به من پرستاران بود.
افخمی کارگردان و نویسنده مجموعههای تلویزیونی همچنین افزود: ما نمیدانیم واقعاً تا چه میزان سریال استرالیایی پرستاران ببینده داشته است ولیکن بنای مجموعه ما بر نشان دادن هیجان و التهاب بخش اورژانس نبود بلکه گاهی قصههای ما از بیمارستان شروع میشد اما در بیمارستان ادامه نداشت، بیمارستان بهانهای برای نشان دادن داستان زندگی پرستاران بود.
صفا آقاجانی بازیگر مجموعه تلویزیونی پرستاران در ادامه عنوان کرد: ما به دنبال ساخت سریالی اجتماعی رفتیم نه مجموعهای افکتیو و تلاش کردیم واقعیتهای خودمان را نشان بدهیم.
در این نشست زندگانی درباره ریسک پذیرفتن بعضی از فیلمنامه ها و محدودیت هایی که در حوزه سریال سازی وجود دارد خاطرنشان کرد: ما در عرصه بازیگری، ویروسی به نام بدآموزی داریم.
ویروسی که وقتی شما در ساختار تلویزیونی کار می کنید نوعی محدودیت را ایجاد می کند با این تفکر که «از شما بعید است» که بخواهید هر کاری را در قصه انجام دهید. به طور مثال من در سریال «همه چیز آنجاست» حتی نمی توانستم به عنوان یک نقش مثبت چندان وارد درگیری های بین دو مرد بشوم.
وی اضافه کرد: بله ما هم معتقد هستیم خیلی به واقعیتی که در جامعه وجود دارد نزدیک نیستیم اما نه اینکه بلد نباشیم بلکه امکانش وجود ندارد. من خودم هم زمانی به خاطر این مسئله به تلویزیون معترض بودم تا اینکه وارد مناطقی از ایران شدم که این ویروس بدآموزی و تفکر از شما بعید است که پیش از این مطرح کردم در آن مناطق بسیار بیشتر بود. در واقع در شهرهایی از ایران که سطح امکانات بسیار پائین است، فرهنگ به گونه ای است که تأثیرپذیری از یک رسانه ای مثل تلویزیون بسیار بالاست.
در این شهرها ممکن است دغدغه شان یافتن آب باشد. آنها ممکن است باشگاه ورزشی نداشته باشند و یا حتی یک میز بیلیارد را ندیده باشند بنابراین نمایش بسیاری از اتفاقات می تواند تأثیری منفی روی آنها داشته باشد و مدیران فرهنگی از این بابت نگران هستند.
در این نشست افخمی در پاسخ به یکی از انتقادات به سریال «پرستاران» و اینکه نتوانسته بود سبک زندگی مرتبط با سلامتی را چندان در این سریال ترویج دهد تأکید کرد: بله ما این تعهد را داریم که سبک زندگی سالم را تبلیغ کنیم، اما گاهی بیان این سبک زندگی ممکن است از قصه و داستان بیرون بزند و به صورت گل درشت مطرح شود. از طرفی من وقتی فیلمنامه را می نویسم بیشتر درگیر مسائل دراماتیک می شوم که باید بتوان این نکات را مدیریت کرد.
وی همچنین تصریح کرد: ضوابط تلویزیون همزمان با ضوابط جامعه تغییر بسیاری کرده و رقبای بسیاری هم برای تلویزیون ایجاد شده است و ما امیدواریم تلویزیون در بسیاری از ضوابط خود به روز شود.
شاه حسینی نیز با درخواستی اظهار کرد: سریال های ایرانی را با نمونه های خارجی مقایسه نکنید، در کشوری مثل آمریکا سریال ها با هدف های بزرگ و سرنوشت ساز برای کشورهای شان ساخته می شود و نمی شود با مجموعه های تلویزیونی و یا سینمایی ایران مقایسه کرد.
زندگانی نیز با اشاره به برداشتن محدودیت ها برای تولید آثار بیان کرد: دغدغه ما نشان دادن و تولید آثار فاخر و حرفه ای است، همانطور که پیش از این سریال هایی چون «روزی روزگاری»، «هزاردستان» و ... را ساخته ایم پس نشان داده ایم که توانمندی های لازم را هم داریم اما به شرطی که امکانات، اندیشه و تفکر برای همه یکسان باشد.
آقاجانی نیز اظهار کرد: این نشست بیشتر آسیب شناسی سریال در ایران بود و من امیدوارم مدیران رسانه ملی این مطالب را بخوانند و نکات لازم را در نظر بگیرند.