پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 18 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۶۹۸۸
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
گفتگو با کارگردان فیلم «ماه در جنگل»
سیامک شایقی کارگردان قدیمی سینما که آخرین فیلمش «ماه در جنگل» با بازی لادن مستوفی و آزیتا حاجیان از چهارشنبه یکم شهریور اکران می شود از چگونگی و نحوه اکران ها در سینمای ایران گفت.

سیامک شایقی کارگردان قدیمی سینما که در دهه هفتاد یکی از پرکارهای سینما به شمار می رفت و طی سالهای اخیر آثاری چون «باغ فردوس، ساعت پنج عصر»، «خواب زمستانی» و «ابرهای ارغوانی» را کارگردانی کرده است، پس از وقفه ای تقریبأ طولانی قرار است آخرین اثر سینمایی اش «ماه در جنگل» را از چهارشنبه یکم شهریور در گروه آزاد اکران کند.

سیامک شایقی درباره رضایتش از زمان اکران فیلم «ماه در جنگل» به خبرنگار سینمایی دیباچه گفت: اصلأ مهم نیست که از زمان اکران فیلم رضایت دارم یا خیر! آنچه اهمیت دارد این است که پس از دوسال فیلمم به روی پرده سینماها می رود!

سیامک شایقی: شرایط اکران عادلانه نیست!/ سینمادارها و پخش کنندگان اعمال سلیقه نکنند!

شایقی افزود: شرایط مطلوب عادلانه ای وجود ندارد و سیستم اکران، دچار مشکلات و تناقضاتی است که پس از گذشت بیش از 20 سال هنوز وجود دارند؛ به طور مثال در عرصه تولید انواع محدودیت ها اعمال می شود از گرفتن تصویب فیلمنامه گرفته تا پروانه ساخت و پروانه نمایش! پس از آن نیز برای اکران شرایط متفاوت و اعمال سلیقه های بسیاری وجود دارد و در نهایت می گویند خودت برای اکران فیلمت به صورت شخصی اقدام کن!

شایقی در توضیحات بیشتر گفت: پیش از قوانین فعلی، جدولی وجود داشت که در آن فیلمها را بر اساس «الف» و «ب»...درجه بندی می کردند و مدت زمان اکران بر اساس درجه بندی ها تعیین می شد که این هم عادلانه نبود زیرا فیلم اکران شده اگر هم پرفروش بود باید پس از مدت تعیین شده از پرده سینما پایین می آمد و جای خود را به فیلم بعدی می داد.

سیامک شایقی در ادامه گفت: حال نیز کاستی هایی وجود دارد و به نظرم باید جدولی تنظیم شود تا هر اثری که پروانه نمایش می گیرد حداقل دو هفته بر پرده سینماها بماند؛ و لازم است قانونی تصویب شود که شرایط عادلانه ای را برای اکران فیلمها در نظر بگیرند یا اینکه همانطور که در سینمای جهان مرسوم اس محدویت های تولید را بردارند که طی این سالها عملأ ثابت شده که این سیستم در ایران اجرایی نیست و اگر هم امکانپذیر باشد تحقق آن سالها طول می کشد!

این کارگردان در پاسخ به این سوال که مدیریت و برنامه ریزی سینماهای خصوصی و دولتی چقدر بر نحوه اکران عادلانه فیلمها تأثیر می گذارد، گفت: سینمای خصوصی و غیر خصوصی دیگر تعریف خاصی ندارد زیرا بیشتر سینماها در اختیار ارگان ها هستند و کمتر سینمایی را می توان سراغ داشت که به صورت شخصی اداره شود؛ اما نکته اصلی این است که سلیقه سینمادار و پخش کننده است که تعیین کننده است و همین موضوع به این شرایط نابسامان دامن می زند.

سیامک شایقی درباره زمان تولید و فاصله زمانی اکران آخرین اثر سینمایی اش «ماه در جنگل» گفت: دو سال از تولید این فیلم می گذرد و یک سال پیش برای اکران آن اقدام کردم که تعداد زیاد فیلمها باعث شد به اکران نرسم و در نهایت آن را در گروه سینمایی آزاد اکران کردم.

فیلم سینمایی «ماه در جنگل» که قصه آن در شمال می گذرد، به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی سیامک شایقی با بازی لادن مستوفی، آزیتا حاجیان، فربد فرهنگ، کیوان زند، مهسا طهماسبی، رزگار خاطری، آرمان سلطانزاده، علی عظیمی، مهتاج نجومی و کیانوش گرامی از چهارشنبه یکم شهریور در سینماهای کشور اکران می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار